TARIM BAKANLIĞI’NIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA YÖNELİK OLARAK HAZIRLANAN YASA TASARILARINA İLİŞKİN ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI’NIN GÖRÜŞÜ - 28.02.2006

GENEL MERKEZ ( )
28.02.2006 (Son Güncelleme: 28.02.2006 18:13:01)

TARIM BAKANLIĞI’NIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA YÖNELİK OLARAK HAZIRLANAN YASA TASARILARINA İLİŞKİN
ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI’NIN GÖRÜŞÜ

GİRİŞ :

TARIM SEKTÖRÜ, 2006 YILI İLE BAŞLAYAN SÜREÇTE KISA – ORTA VADEDE ZORLU BİR REKABET ORTAMI İLE KARŞI KARŞIYA KALACAKTIR.

AVRUPA BİRLİĞİ İLE BAŞLAYAN MÜZAKERELER, BU YENİ DÖNEMİN EN ÖNEMLİ BELİRLEYİCİSİ OLACAKTIR. AB’NİN “TÜRKİYE’NİN ÜYELİĞİ PERSPEKTİFİNDEN KAYNAKLANAN HUSUSLAR” RAPORU,  OLASI BİR ÜYELİKTE TÜRKİYE’NİN KARŞILAŞACAĞI REKABET BASKISINA İLİŞKİN NET ÖNGÖRÜLERDE BULUNMAKTADIR. BUNA GÖRE; TÜRKİYE, VERİLİ KOŞULLARDA, YALNIZCA YAŞ MEYVE – SEBZE, KOYUN ETİ, BAKLİYAT VE FINDIKTA REKABETÇİDİR. OLASI BİR ÜYELİKTE, KISITLAMALARIN KALKMASI NEDENİYLE AB’NİN TÜRKİYE’YE YAPACAĞI TARIMSAL DIŞSATIM ARTACAK, BUNA KARŞILIK TÜRKİYE’NİN AB’YE YAPACAĞI TARIMSAL DIŞSATIM AZALACAKTIR. RAPOR’UN, ORTAK TARIM POLİTİKASI’NIN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI HALİNDE GEREKLİ OLAN KAYNAK MİKTARINI 11.3 MİLYAR EURO OLARAK BELİRTMESİ, BUNA KARŞILIK TÜRKİYE’NİN BUNUN ANCAK 1/6’SI KADAR KAYNAK KULLANABİLMESİ, TARIMSAL YAPILAR ARASINDA BULUNAN VE MÜZAKERE SÜRECİNDE KAPANMASI GEREKEN FARKIN, DAHA DA AÇILABİLECEĞİNE İLİŞKİN SOMUT BİR GÖSTERGE NİTELİĞİNDEDİR.

DİĞER YANDAN, DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ GÖRÜŞMELERİ, ÜLKEMİZ TARIM YAPISI ÜZERİNDE BELİRLEYİCİ ETKİ YAPABİLECEK NİTELİKTEDİR. ÖZELLİKLE PAZARA GİRİŞ (MARKET ACCESS) ALANINDA ORTAYA ÇIKAN EĞİLİM, GÜMRÜK VERGİLERİNİN HIZLA İNDİRGENMESİNE YÖNELİKTİR. BU BAĞLAMDA, TÜRKİYE’NİN YAKIN GELECEKTE, BAZI ÜRÜNLERDE İÇ PİYASASINI KORUMA ALANINDA ÖNEMLİ SIKINTILARLA KARŞI KARŞIYA KALMASI KAÇINILMAZ GÖRÜNMEKTEDİR.

YUKARIDA KISACA ÇERÇEVESİ ÇİZİLEN BU “YENİ – REKABETÇİ” DÖNEMDE ÜLKE TARIMININ AYAKTA KALABİLMESİ; (1) DOĞRU TARIM POLİTİKALARI, (2) UYGUN TARIMSAL KAMU YÖNETİMİ, (3) YETERLİ KAYNAK BÜYÜKLÜĞÜ ORTAKLIĞI İLE MÜMKÜNDÜR. BU YAPI; TARIMA BİLGİ-TEKNOLOJİ FİNANSMAN AKTARIMI İLE MALİYET DÜŞÜRÜCÜ, VERİMLİLİK YÜKSELTİCİ BİR YAKLAŞIMI, PLANLI BİR ŞEKİLDE SAĞLAYARAK, TARIMDAKİ YAPISAL DÖNÜŞÜMÜ ORGANİZE EDEBİLECEKTİR.

KISACA ÖZETLENEN BU YAPININ SAĞLIKLI BİR ŞEKİLDE KURGULANABİLMESİ, SEKTÖR TEMSİLCİLERİ İLE BAKANLIK ARASINDA, GERÇEK ANLAMDA BİR DANIŞMA SÜRECİNİN BAŞLATILABİLMESİ İLE OLANAKLIDIR.

BUNA KARŞILIK, 21 ŞUBAT 2006 GÜNÜ ÖĞLEDEN SONRA ODA’MIZA ULAŞAN 4 ADET YASA TASLAĞI İLE İLGİLİ OLARAK 22 ŞUBAT 2006 TARİHİNDE TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI TARAFINDAN ORGANİZE EDİLEN BİR TOPLANTIDA YAPILAN SUNUM SONRASI GÖRÜŞ ALINMASININ, OLUMLU ANCAK YETERSİZ BİR YAKLAŞIM OLDUĞUNUN ALTINI ÇİZMEK İSTERİZ.

BAKANLIK, DAHA SONRA GÖNDERDİĞİ BİR YAZI İLE GÖRÜŞ BİLDİRME SÜRESİNİ 28 ŞUBAT 2006 TARİHİNE KADAR UZATMIŞTIR.

ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, İLKE OLARAK, ÖRGÜT İÇİ DANIŞMA SÜREÇLERİ VE KOMİSYON ÇALIŞMALARI SONRASINDA ODA GÖRÜŞÜ OLUŞTURMAKTADIR. VERİLEN SÜRE, BU ÇABA İÇİN YETERLİ OLMAMAKTADIR. BUNA KARŞIN, ODA’MIZIN GENEL YAKLAŞIMINI BELİRTEN BİR RAPOR HAZIRLANMIŞ OLUP, AŞAĞIDA SUNULMAKTADIR. ŞUBE BAŞKANLIKLARI VE İL TEMSİLCİLİKLERİMİZDEN GELEN GÖRÜŞLER SONRASI TOPLANACAK MEVZUAT KOMİSYON’UMUZ, KONU İLE İLGİLİ NİHAİ RAPORU HAZIRLAYARAK BAKANLIĞA İLETECEKTİR.

BU ÇERÇEVEDE, YASA TASARILARI İLE İLGİLİ İLK GÖRÜŞLERİMİZ, AŞAĞIDA BELİRTİLMEKTEDİR;

1 - TARIM BAKANLIĞI’NIN KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN TASARISI

TARIM BAKANLIĞI’NI YENİDEN YAPILANDIRMAYA ADAY BİR GENEL DÜZENLEYİCİ İŞLEM, AŞAĞIDA BELİRTİLEN İLKELERİ KAPSAYICI BİR YAPI SAĞLAMALIDIR;

  • TARIMLA İLGİLİ TÜM YETKİLER, TASARI’NIN GETİRDİĞİ DÜZENLEMELER İLE BAKANLIKTA TOPLANABİLMEKTE MİDİR ?

TASARI İNCELENDİĞİNDE, “ÇEŞİTLİ VE SON HÜKÜMLER” BAŞLIKLI 8 İNCİ BÖLÜMÜN, “DİĞER KANUNLARLA VERİLEN GÖREVLER” BAŞLIKLI 33 ÜNCÜ MADDESİ HÜKMÜ İLE TARIM BAKANLIĞI’NI İLGİLENDİREN GÖREVLERİN BAKANLIĞA İNTİKAL EDECEĞİ İFADE EDİLMEKTEDİR.

BU MADDENİN, GÖREV VE YETKİ TOPLAYICI BİR BÜTÜNLÜKLÜ HÜKÜM BARINDIRMADIĞI AÇIKTIR. BU BAĞLAMDA; ÖRNEĞİN ABD’DE TARIM BAKANLIĞI’NIN YETKİ ALANINDA İKEN TÜRKİYE’DE SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI TARAFINDAN YÖNETİLEN “LİSANSLI DEPOCULUK UYGULAMALARI”, TARIM BAKANLIĞI’NA DEVREDİLECEK MİDİR? AYNI ŞEKİLDE; SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI’NIN TARIM SATIŞ KOOPERATİFLERİ, İÇİŞLERİ BAKANLIĞI’NIN KÖYLERE HİZMET GÖTÜRME BİRLİKLERİ, DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN SULAMA BİRLİKLERİ ÜZERİNDEKİ YETKİLERİNİN VE BUNUNLA İLGİLİ VERİLEBİLECEK DİĞER ÖRNEK ALANLARDAKİ YETKİLERİN, TASLAKTA BELİRTİLEN DÜZENLEME İLE BAKANLIĞA DEVRİ OLANAKLI GÖRÜLMEMEKTEDİR. BU BAĞLAMDA, KAPSAYICI VE SAYICI BİR DÜZENLEMENİN GERÇEKLEŞTİRİLMESİNDE YARAR GÖRÜLMEKTEDİR.

  • TARIMSAL KAMU HİZMETİNİ YERİNE GETİREBİLECEK NİTELİK VE NİCELİKTE BİR ORGANİZASYON YAPISI OLUŞTURULABİLMEKTE MİDİR ?

TASARI İNCELENDİĞİNDE, “BİTKİ ÜRETİMİ VE SAĞLIĞI”, “VETERİNERLİK VE GIDA HİZMETLERİ”, “HAYVANSAL ÜRETİM VE SU ÜRÜNLERİ”, “AVRUPA BİRLİĞİ VE DIŞ İLİŞKİLER” OLMAK ÜZERE ANA HİZMET BİRİMİ OLARAK 4 ADET GENEL MÜDÜRLÜĞÜN TASARLANDIĞI GÖRÜLMEKTEDİR.

GENEL MÜDÜRLÜKLERİN YAPILANDIRILMASINDA, KONU BAZINDA ÖRGÜTLENME YA DA FONKSİYON BAZINDA ÖRGÜTLENME MODELLERİNDEN BİRİSİNİN SEÇİLMEDİĞİ, BU BAĞLAMDA KARMAŞANIN SÜRDÜĞÜ GÖZLENMEKTEDİR.

BU ÇERÇEVEDE; “BİTKİ ÜRETİM VE SAĞLIĞI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ” YAPILANMASINA  KOŞUT OLARAK, “HAYVANSAL ÜRETİM VE SAĞLIĞI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ” KURULMALI, VETERİNER HİZMETLERİ BU GENEL MÜDÜRLÜK BÜNYESİNDE TOPLANMALIDIR. “GIDA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ”, ÇOK DİSİPLİNLİ BİR ÇALIŞMA ALANI OLARAK KURGULANMALI, GENEL MÜDÜRLÜĞÜN BAŞINDAN, BİR MESLEK GRUBUNA YÖNELİK AYRIMCI YAKLAŞIM ÇAĞRIŞIMI YAPAN “VETERİNERLİK” SÖZCÜĞÜ KALDIRILMALIDIR.  2003 YILI ULUSAL PROGRAM’INDA YAPILAN TAAHHÜDE UYUMLU OLARAK, AYRI BİR “SU ÜRÜNLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ” KURULMALIDIR. AB MÜKTESEBAT UYUMUNDA ÖNEMLİ BAŞLIKLARDAN BİRİSİ OLAN “BALIKÇILIK ÇALIŞMA ALANI”, BU GENEL MÜDÜRLÜĞÜN ETKİN ÇALIŞMASINA GEREKSİNİM DUYMAKTADIR. AYRICA, “AVRUPA BİRLİĞİ VE DIŞ İLİŞKİLER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ”, ÖNÜMÜZDEKİ DÖNEM İÇİN DOĞRU BİR YAKLAŞIM OLARAK NOT EDİLMEKTEDİR.

AYRICA, “BAKANLIĞIN GÖREVLERİ” BAŞLIKLI 2 İNCİ MADDEYE, “YEM ÇALIŞMA ALANININ” MUTLAKA EKLENMESİNDE YARAR GÖRÜLMEKTEDİR.

  • TARIMSAL KAMU HİZMETİNİ YERİNE GETİREBİLECEK NİTELİK VE NİCELİKTE PERSONEL YÖNETİMİ OLUŞTURULABİLMEKTE MİDİR ? ÇALIŞANLARIN ÖZLÜK HAKLARINA İLİŞKİN UYGUN DÜZENLEMELER YAPILABİLMEKTE MİDİR ?

TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI’NDA ÇALIŞAN ZİRAAT MÜHENDİSLERİ, ÇOK DÜŞÜK BİR MAAŞ DÜZEYİ İLE KURALSIZ BİR ŞEKİLDE FAZLA ÇALIŞTIRILMAKTA, HERHANGİ BİR FAZLA MESAİ ÜCRETİ DE ALAMAMAKTADIRLAR. ÖZELLİKLE DOĞRUDAN GELİR DESTEĞİ HESAPLAMALARI VE ÖDEMELERİ SIRASINDA, BU DURUM KENDİSİNİ DAHA DA ÇOK HİSSETTİRMEKTEDİR. SÜREKLİ AZALAN BİR PERSONEL YAPISI İÇİNDE, GECE YARILARINA KADAR KISITLI OLANAKLARLA ÇALIŞAN ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN ÖZLÜK HAKLARINDA GERİYE GİDİŞLER YAŞANMAKTA, MAAŞLARI DİĞER TÜM BAKANLIK ÇALIŞANLARININ ALTINDA BULUNMAKTADIR.

BUNA GÖRE, SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI, ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI, SAĞLIK BAKANLIĞI MERKEZ TEŞKİLATI, TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, BAĞ-KUR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, HUDUT VE SAHİLLER SAĞLIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, YÜKSEK ÖĞRENİM KREDİ VE YURTLAR KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, DEVLET METEOROLOJİ İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, KADININ STATÜSÜ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, AİLE VE SOSYAL ARAŞTIRMALAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, DEVLET HAVA MEYDANLARI İŞLETMESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ VE TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI PERSONELİ İLE BAŞBAKANLIK MÜFETTİŞ VE MÜFETTİŞ YARDIMCILARI, KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI‘NIN KÜLTÜR VE TURİZM UZMAN VE YARDIMCILARI İLE DÖNER SERMAYE İŞLETME MERKEZ MÜDÜRÜ, ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI‘NIN ÇEVRE VE ORMAN UZMAN VE YARDIMCILARI, DEĞİŞİK ADLAR ALTINDA EK ÖDEMELERDEN YARARLANMAYA BAŞLADI. BU ÖDEMELERDEN, YAKLAŞIK 33 BİN PERSONELİN YARARLANDIĞI BELİRTİLDİ. SÖZ KONUSU DÖNEMDE AYRICA, SAĞLIK BAKANLIĞI‘NIN TAŞRA TEŞKİLATINDA GÖREV YAPAN 275 BİN PERSONELİN, DÖNER SERMAYEDEN ALDIĞI ÜCRETLERDE ARTIŞ SAĞLANDI. BUNA KARŞILIK, TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI ÇALIŞANLARININ ÖZLÜK HAKLARINDA BİR GELİŞİM SAĞLANMADI.

EK ÖDEMELER NEDENİYLE AYNI STATÜDE ANCAK FARKLI KURUMLARDA ÇALIŞAN GÖREVLİLERİN MAAŞLARI ARASINDAKİ FARK İSE KATLANARAK ARTTI. ÖRNEĞİN TEMMUZ 2002’DE BAYINDIRLIK VE İSKAN, ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK, ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR, SANAYİ VE TİCARET, İÇİŞLERİ, MİLLİ EĞİTİM, TARIM VE KÖYİŞLERİ VE SAĞLIK BAKANLIKLARINDA 1/4 DERECESİNDE ÇALIŞAN BİR MÜHENDİSİN MAAŞI 641.5 YTL İDİ. TEMMUZ 2005’TE ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI’NDA AYNI DERECEDE BİR MÜHENDİSİN MAAŞI 1.451 YTL, SAĞLIK BAKANLIĞI’NDA 1.411 YTL, SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI’NDA DA 1.372 YTL’YE YÜKSELİRKEN; BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI, ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI, İÇİŞLERİ BAKANLIĞI, MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI VE TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI’NDA BU RAKAM 979 YTL DÜZEYİNDE KALDI.

BU YAPININ SÜRDÜRÜLEMEZ OLDUĞU AÇIKTIR. BUNA KARŞIN TASARI, “TARIM UZMANI” VE “TARIM UZMANI YARDIMCISI” KADROLARI DIŞINDA, HERHANGİ BİR İYİLEŞTİRME DÜZENİ GETİRMEMEKTEDİR. TASARI’NIN, BU YÖNDE MUTLAKA DÜZELTİLMESİNDE YARAR GÖRÜLMEKTEDİR.

ODA’MIZ, KAMU HİZMETİNİN GEREKTİRDİĞİ DONANIMA SAHİP ÇALIŞANLARIN, “TARIM UZMANLIĞI” KADROSU ALTINDA DEĞERLENDİRİLMESİ YAKLAŞIMINI, GENEL ANLAMDA OLUMLU BULMAKTADIR. BUNUNLA BİRLİKTE, BİLİM VE YABANCI DİL SINAVLARININ, ARANAN YETERLİLİK ÖLÇÜTLERİNİN, OBJEKTİF BİR ŞEKİLDE DÜZENLENMESİ BÜYÜK ÖNEM TAŞIMAKTADIR.  

2 - TARIM REFORMU VE KIRSAL KALKINMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN TASARISI TASLAĞI

BİR ÜLKENİN TOPRAK VE SU KAYNAKLARININ YÖNETİMİ, TARIM SEKTÖRÜ AÇISINDAN YAŞAMSAL ÖNEM TAŞIMAKTADIR.

BU ALANDA SON DERECEDE BAŞARILI HİZMETLER VERMİŞ TOPRAK – SU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1984 “REORGANİZASYONU” İLE KAPATILMIŞ, YERİNE KURULAN KÖY HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İSE 2006 YILI MART AYI İTİBARİYLE ORTADAN KALDIRILMIŞTIR.

BU ÇERÇEVEDE, HALEN, ÜLKE TOPRAK – SU KAYNAKLARININ YÖNETİMİNDE ÖNEMLİ BOŞLUKLAR YAŞANMAKTADIR. İL ÖZEL İDARELERİNDE, HİZMETİN YERİNE GETİRİLMESİNDE SİYASAL YAKLAŞIMLAR ÖNE ÇIKMAKTA, BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNDE TOPRAK UZMANI MESLEKTAŞLARIMIZ ASFALT ŞANTİYELERİNE GÖREVLENDİRİLMEKTEDİRLER.

DİĞER YANDAN, AB MÜKTESEBAT UYUMU ÇALIŞMALARINDA, KIRSAL KALKINMANIN ÖNEMİ AÇIKTIR. BUNA KARŞILIK, AB’NİN “KIRSAL KALKINMA” TANIMI İLE TÜRKİYE’NİN GEREKSİNİMLERİ ARASINDA ÖNEMLİ FARKLAR BULUNMAKTADIR.

BU ÇERÇEVEDE, KURULACAK TEŞKİLATIN, SULAMA, ARAZİ TOPLULAŞTIRMA, TARLA İÇİ HİZMETLERİNİ GELİŞTİRME, TOPRAK ETÜD VE SINIFLANDIRMA, KIRSAL KALKINMA GİBİ HİZMETLERİ YERİNE GETİRMEK ÜZERE YAPILANDIRILMASINA GEREKSİNİM DUYULMAKTADIR.

BUNA KARŞILIK, 8711 PERSONEL KADROSUNU 1943 ÇALIŞAN DARALTARAK 6768’E İNDİREN, TAŞRA TEŞKİLATINI YALNIZCA 10 BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ’NDEN İBARET OLARAK OLUŞTURAN BİR YAPININ, TÜRKİYE GİBİ ÇOK GENİŞ BİR COĞRAFYADA, BU HİZMETLERİ YETKİN BİR ŞEKİLDE YERİNE GETİRMESİ BEKLENEMEZ.

AYRICA, ESKİ KÖY HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN TAGEM BÜNYESİNE AKTARILAN TOPRAK SU ARAŞTIRMA ENSTİTÜLERİNİN, TARIM REFORMU VE KIRSAL KALKINMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ BÜNYESİNE ALINMALARINDA BÜYÜK YARAR GÖRÜLMEKTEDİR.

ÖZETLE, “87 TRİLYON TL CARİ HARCAMA AZALTMASI VE 1943 PERSONEL TASARRUFU”, TKB’NIN SAVUNACAĞI BİR YAPI OLAMAZ. GENİŞ BİR COĞRAFYADA KAMUSAL HİZMET AĞI, ANCAK YETERLİ PERSONEL VE KAYNAK İLE YERİNE GETİRİLEBİLİR. BU BAĞLAMDA BAKANLIĞIN, KAYNAK VE PERSONEL TALEP EDEN BİR YAPI İÇİNDE OLMASINDA YARAR BULUNMAKTADIR.

BU ÇERÇEVEDE, TEŞKİLATIN DAİRE BAŞKANLIKLARININ VE GÖREV TANIMLARININ DA KATILIMCI BİR YAKLAŞIMLA YENİDEN DÜZENLENMESİ GEREKLİ GÖRÜLMEKTEDİR.  

3 - TARIM VE KIRSAL KALKINMA DESTEKLEME KURUMU BAŞKANLIĞI TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN TASARISI

SÖZÜ EDİLEN KURUM, AVRUPA BİRLİĞİ FONLARININ TARIM SEKTÖRÜNDE KULLANILMASI İÇİN GEREKLİ OLAN ÖDEME KURULUŞU YAPISINI ORTAYA KOYMAK ÜZERE TASARLANMAKTADIR.

TÜRKİYE İLE AYNI GÜN MÜZAKERE TARİHİ ALAN HIRVATİSTAN, ANILAN KURUMU OLUŞTURMUŞ VE 2006 YILINDAN İTİBAREN FON KULLANMAYA BAŞLAMIŞTIR. BUNA KARŞILIK TÜRKİYE, KURUMLAR ARASI ÇEKİŞMELER NEDENİYLE, BENZER BİR YAPIYI KURMAKTA HAYLİ GECİKMİŞTİR. BU DURUM, AB TARAFINDAN, “KIRSAL KALKINMA HİBELERİNDEN YARARLANMANIN GECİKEBİLECEĞİ” ŞEKLİNDE ELEŞTİRİLMEKTEDİR.

BUNUNLA BİRLİKTE, AB’NİN TÜRKİYE, HIRVATİSTAN VE 5 BATI BALKAN ÜLKESİ İÇİN 7 YILDA 14 MİLYAR EURO’LUK BİR KAYNAK AYIRDIĞI, BU ÇERÇEVEDE TÜRKİYE’NİN YILDA EN ÇOK 1 MİLYAR EURO KAYNAK KULLANABİLECEĞİNİ BİLMEK VE İŞ – İŞLEMLERİ BU DOĞRULTUDA ORGANİZE ETMEKTE YARAR VARDIR… 

ÖDEME KURULUŞU NİTELİĞİNDE ÇALIŞACAK BİR TEŞKİLATIN, ENTEGRE İDARE KONTROL SİSTEMİ (IACS) KAPSAMI İÇİNDE ÇALIŞMA YÜRÜTMESİ KAÇINILMAZDIR. BU HUSUSUN, YASA TASARISI İÇİNDE VURGULANMASINDA YARAR BULUNMAKTADIR.

KURUM’UN KURULMASI KADAR, AB TARAFINDAN AKREDİTASYONU VE MALİ ANLAŞMALARI İMZALAMASI DA ÖNEM TAŞIMAKTADIR. BU İŞ VE İŞLEMLER, ANCAK NİTELİKLİ BİR KADRO İLE YERİNE GETİRİLEBİLİR. BU BAKIMDAN, KURUM BAŞKAN, BAŞKAN YARDIMCILARINDA ARANACAK NİTELİKLERİN YÖNETMELİĞE BIRAKILMAYIP, YASA KAPSAMINDA DÜZENLENMESİNDE YARAR BULUNMAKTADIR. MADDE 6, BU ŞEKİLDE YENİDEN DÜZENLENMELİDİR.

KURUM ÇALIŞANLARINDA İKİ YIL YABANCI DİL ŞARTI ARAMAYAN GEÇİCİ BİRİNCİ MADDE DÜZENLEMESİ DE TASLAKTAN ÇIKARILMALIDIR. KURUM İÇİN ÖNGÖRÜLEN 160 KİŞİLİK KADRONUN, AKREDİTASYON GEREĞİ DE DİKKATE ALINARAK, OBJEKTİF ÖLÇÜLERE GÖRE KULLANILMASI VE YABANCI DİL BİLGİSİNİN DE BU KAPSAMDA ARANMASI DOĞRU BİR YAKLAŞIM OLACAKTIR.        

TASLAK KAPSAMINDAKİ “PROJE DEĞERLENDİRME VE SEÇİM KOMİSYONLARI”, KURULAN YAPI AÇISINDAN YAŞAMSAL ÖNEM TAŞIMAKTADIR. BU BAĞLAMDA, SÖZÜ EDİLEN KOMİSYON YAPISININ DA YASA KAPSAMINDA DÜZENLENMESİ VE YÖNETMELİKLERE BIRAKILMAMASI ÖNERİLİR. 

4 - TARIMSAL ARAŞTIRMA GELİŞTİRME MERKEZİ (TAGEM) KURULUŞ KANUNU TASLAĞI

TARIMSAL ARAŞTIRMALAR, BİR ÜLKENİN TARIMSAL AR-GE KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ AÇISINDAN BÜYÜK ÖNEM TAŞIMAKTADIR. TARIMSAL ARAŞTIRMALARDA DA, ARAŞTIRMA – UYGULAMA BİRLİKTELİĞİNİN SAĞLANMASI KONUSU ÖNE ÇIKMAKTADIR.

TÜRKİYE’DE, ZOR YETİŞEN NİTELİKLİ ARAŞTIRMACILARIN ORTAYA KOYDUĞU SONUÇLARIN İSTENİLEN ÖLÇÜDE UYGULAMAYA AKTARILAMADIĞI, “SORUN ALANLARI” İLE “ARAŞTIRMA ALANLARI” NIN YETERİNCE ÇAKIŞTIRILAMADIĞI BİLİNMEKTEDİR.

BU ALANDA, ANA HİZMET BİRİMLERİ ALTINDA ARAŞTIRMA ORGANİZASYONUNUN KURULMASI BİR SEÇENEK OLARAK SON YILLARDA TARTIŞILMAKTA, BÖYLESİNE BİR YAPININ ARAŞTIRMA-UYGULAMA BİRLİKTELİĞİNİ KURMAK AÇISINDAN YARARLI SONUÇLAR ÜRETECEĞİ DİLE GETİRİLMEKTEDİR.

DİĞER YANDAN, ARAŞTIRMA İŞLEVİNİN BAĞIMSIZ BİR MERKEZ ALTINDA KURGULANMASININ GETİRECEĞİ YARARLAR DA DEĞERLENDİRME DIŞI TUTULAMAZ.

BU BAĞLAMDA, TASARI KAPSAMINDA ARAŞTIRMA KONSEYİ’NİN KATILIMCI BİR YAKLAŞIMLA KURULMASI OLUMLU BİR GELİŞME OLARAK DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR.

ARAŞTIRMA ENSTİTÜLERİNİN DURUMU İSE, BU KAPSAMDA DİKKATLE ELE ALINMASI GEREKEN BİR KONUDUR. MADDE 8’DE YÖNETMELİKLE DÜZENLENECEĞİ BELİRTİLEN VE 9 ADET OLACAĞI BİLİNEN ARAŞTIRMA ENSTİTÜLERİNİN, HANGİ ENSTİTÜLERİN KAPATILMASI – BİRLEŞTİRİLMESİ İLE OLUŞTURULACAĞI KONUSU, TÜRKİYE’DEKİ MİKRO KLİMA ALANLARI VE ÖZEL ÜRÜN BÖLGELERİ DÜŞÜNÜLDÜĞÜNDE, OLDUKÇA ZOR OLACAKTIR. BU BAKIMDAN, KONU İLE İLGİLİ KARARLARIN DA OLABİLDİĞİNCE KATILIMCI SÜREÇLER SONUNDA OLUŞTURULMASINDA VE YETİŞTİRİLMESİ ÇOK ZOR OLAN ARAŞTIRMACI KADROLARININ MAĞDUR EDİLMEMESİNDE BÜYÜK YARAR BULUNMAKTADIR. YİNE BU KAPSAMDA OLMAK ÜZERE, SÖZLEŞMELİ PERSONEL – PERFORMANS ÖLÇÜTLERİNE DAYALI ÇALIŞMA İLİŞKİLERİ, TARIMSAL ARAŞTIRMA KAMU HİZMETİNİN YÜRÜTÜLMESİ AÇISINDAN OLUMSUZ SONUÇLAR DOĞURABİLECEK BİR YAKLAŞIM OLARAK DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR.

TARIMSAL ARAŞTIRMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN 7227 OLAN KADRO SAYISININ TASARI İLE 5268’E İNDİRİLMESİ DE, UYGUN BİR GELİŞME DEĞİLDİR. TARIMSAL ARAŞTIRMALARIN GEREKTİRDİĞİ PERSONEL SAYISI MUTLAKA KORUNMALI, NİTELİK VE NİCELİK OLARAK GELİŞTİRİLMELİDİR. 

Okunma Sayısı: 10860