BİLGİ TOPLUMUNA DOĞRU - ÖZLEM YÜZAK - CUMHURİYET - 17.03.2005

GENEL MERKEZ ( )
17.03.2005 (Son Güncelleme: 17.03.2005 11:04:47)

KÖYLÜYE VE TOPRAĞA KİM SAHİP ÇIKACAK?

KÖY HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ARTIK YOK. IMF VE DÜNYA BANKASI'nın dayatmasıyla ilgili kuruluşlara danışılmadan, oldu bittiye getirilerek 23 milyon insana hizmet götüren kurumun kapıları bir daha açılmamak üzere kapandı. Üstelik Avrupa Birliği'NDE UYGULANAN KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARININ TAM TERSİ BİR KARARA İMZA ATILDI. KAMUNUN ÜSTLENMESİ GEREKEN HİZMETLERİN YEREL İDARELERE DEVRİ İLE, KÖY HİZMETLERİNİN SERMAYE HİZMETLERİNE DÖNÜŞMESİNİN YOLU AÇILMIŞ OLDU.

NE YAPIYORDU KÖY HİZMETLERİ?

ON BİNLERCE KÖYÜN YOLUNU YAPIYOR, KARLARDA KAPANAN YOLLARI AÇIYOR, İÇME SUYU İÇİN GEREKLİ ALTYAPIYI HAZIRLIYOR, SULAMA , TOPRAK ISLAHI, KÖY YAPILARI İNŞASI GİBİ HİZMETLERİ YÜRÜTÜYORDU. BUNUN YANI SIRA TOPRAK VE SU KAYNAKLARININ YÖNETİMİ GİBİ ÖNEMLİ BİR GÖREVİ DE ÜSTLENMİŞTİ.

ARTIK BU HİZMETLER İL ÖZEL İDARELERİ TARAFINDAN VERİLECEK. AKP YÖNETİMİ ''AĞIR BİR YÜK'' OLARAK TANIMLADIĞI BÜTÇE ÜZERİNDEKİ PAYI BU ŞEKİLDE AZALTMAYA ÇALIŞIYOR. PEKİ, TÜRKİYE'de hemen hemen hiçbir yerel yönetimin Köy Hizmetlerinin faaliyetlerini en azından mevcut düzeyde yürütebilecek mali olanağı olmadığı gerçeği neden göz ardı ediliyor?

Devlet bu işten el çekerse Anadolu'NUN EN ÜCRA KÖŞELERİNDEKİ, EN YOKSUL, EN MAĞDUR VE EN HİZMETE MUHTAÇ İNSANLARA KİM HİZMET GÖTÜRECEK?

DİĞER ÜLKELERDE BENZERİ ''YEREL YÖNETİM REFORMLARI'' GERÇEKLEŞTİRİLDİKTEN SONRA SU DAĞITIM HİZMETLERİNİN ÇOKULUSLU ŞİRKETLERİN ELİNE GEÇTİĞİ VE SOSYAL DEVLET NİTELİĞİNİN AŞAMALI OLARAK ORTADAN KALKTIĞI, YABANCILARIN TAŞINMAZ EDİNİMİNDE HIZLI ARTIŞLAR YAŞANDIĞI BİLİNİYOR. TÜRKİYE'de de benzeri şekilde, yeraltı ve yer üstü kaynakları açısından zengin, tarım ve hayvancılık açısından verimli toprakları yerli ve yabancı sermayenin ucuza kapatmasının önü açılıyor.

İşin bir diğer önemli yönü ulusal ölçekte yürütülmesi gereken toprak ve su politikalarının yerelleştirilmesinin yaratacağı tehlikeler. İki demokratik kitle örgütü, TEMA Vakfı ve Türkiye Ziraat Mühendisleri Odası'NIN BU KONUDA YAPTIĞI UYARILAR BU GÜNE KADAR GÖZ ARDI EDİLDİ.

TEMA TARAFINDAN HAZIRLANAN RAPORDA, ''TÜRKİYE, TOPLUMUNUN SAĞLIKLI GELECEĞİNİ TOPRAK VE SU KAYNAKLARINI VERİMLİ KILARAK SAĞLAMAK ZORUNDADIR. BU YAŞAMSAL HİZMET ALANININ İL ÖZEL İDARELERİNE VE GİDEREK BELEDİYELERE DEVRİ, BUNUN DA ÖTESİNDE 'kamu hizmetlerinin gerektiğinde özel sektöre de devredilebileceği anlayışı' KABUL EDİLEMEZ. TOPRAK VE SU YÖNETİMİ HİZMETLERİ MERKEZİ YÖNETİMİN GÖREV KAPSAMI İÇİNDE TUTULMALIDIR'' UYARISI YAPILIYOR.

TÜRKİYE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI'nın saptaması ise şu: ''Sanayileşmesini tamamlayarak bilgi toplumuna geçen ülkeler, 18. yüzyıldan itibaren güçlü merkezi kurumlar yoluyla ve uzun vadeli planlamaları ödünsüz uygulayarak temel altyapı yatırımlarını tamamladılar ve süreç içinde bazı görev ve yetkileri yerel yönetimlere devrettiler. Türkiye gibi altyapısı yeterince gelişmemiş ülkelerde böyle uygulama bölgeler arası eşitsizlikleri arttıracak ve taşeronlaşma uygulamalarını gündeme getirecektir.''

Köy Hizmetlerini yeniden yapılandırmak, daha verimli ve üretken hale getirmek de olasılıklardan biriydi. Hiç gündeme bile gelemeden oldu bittiye getirildi. Çünkü zihniyet sosyal devlet üzerine değil verip kurtulmak, bütçedeki yükleri azaltmak üzerine kurgulu. Uyum çalışmaları çerçevesinde her konuya müdahale eden Avrupa Birliği'NİN İSE BU OLAYDA SESSİZLİĞİNİ KORUMASI ''GÖZDEN KAÇTI'' ŞEKLİNDE Mİ YORUMLANMALI, YOKSA ''ONLARIN DA İŞİNE GELDİ'' BİÇİMİNDE Mİ?

Okunma Sayısı: 346