TESK, GIDA VE GIDA İLE TEMAS EDEN MADDE VE MALZEMELERİ ÜRETEN İŞYERLERİ YÖNETMELİĞİNE KARŞI AÇTIĞIMIZ DAVAYA, DAVALI YANINDA MÜDAHİL OLMAK İSTEDİ

GENEL MERKEZ ( )
27.02.2007 (Son Güncelleme: 01.03.2007 13:57:13)

DANIŞTAY 10. DAİRESİ BAŞKANLIĞI‘NA

ANKARA

Dosya No: 2006/2320

DAVAYA DAVALI YANINDA MÜDAHALE TALEBİNDE BULUNAN: TESK (Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu)
Tunus Cad. No:4 06680 Bakanlıklar - ANKARA

VEKİLLERİ: Av. F. Yasemin ERTEKİN, AV. Elif Güliz BAYRAM
Tunus Cad. No:4 06680 Bakanlıklar - ANKARA

DAVACI: TMMOB - Ziraat Mühendisleri Odası

VEKİLİ: Av. Zuhal DÖNMEZ
Bestekar Sok. No: 49/5 Kavaklıdere - ANKARA

DAVALI: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı

DAVA: 24/02/2006 gün ve 26090 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda ve Gıda ile Temas Madde ve Malzemeleri Üreten İş Yerlerinin Çalışma İzni ve Gıda Sicili ve Üretim İzni İşlemleri İle Sorumlu Yönetici İstihdamı Hakkında Yönetmeliğin 29‘uncu maddesinin (a) ve (c) bentlerinin İPTALİ VE YÜRÜTMENİN DURDURULMASI TALEBİ

D.KONUSU: Yüksek Mahkemenizde görülmekte olan Davaya, davalı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yanında müdahil olarak katılma talebimizdir.

Davacı TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası tarafından davalı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı aleyhinde 24/02/2006 gün ve 26090 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda ve Gıda ile Temas Eden Madde ve Malzemeleri Üreten İş Yerlerinin Çalışma İzni ve Gıda Sicili ve Üretim İzni İşlemleri İle Sorumlu Yönetici İstihdamı Hakkında Yönetmeliğin 29‘uncu maddesinin (a) ve (c) bentlerinin İPTALİ ve yürütmenin durdurulması istemi ile dava açılmıştı.

Müvekkil Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK), Anayasanın 135‘inci maddesi ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu gereğince kurulmuş, alt teşkilatları olan Esnaf ve Sanatkarlar Odaları, Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birlikleri. Esnaf ve Sanatkarlar Federasyonları ile birlikte faaliyet gösteren kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşudur.

Müvekkil Konfederasyon, 5362 sayılı Kanunun 3. maddesi (k) bendi gereğince "...esnaf ve sanatkarların çalışmalarını mesleki yönden ve kamu yararına uygun olacak şekilde düzenlemek ve bu hususta gerekli görülecek her türlü tedbiri almak ve teşebbüste bulunmak" gibi temsil ettiği camiayla ilgili önemli görevler yüklenmiştir. Konfederasyonun, Kanunun 39. maddesi (e) bendi gereğince mensuplarının genel mesleki menfaatlerini ilgilendiren konularda, adli ve idari yargı mercileri önünde üyelerini temsil etme hak ve yetkisi bulunmaktadır.

Türk Ticaret Kanununun 1463.maddesi, 17/07/1964 tarihli 507 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Kanununun 6.maddesi ile bu kanunu mülga eden 21/06/2005 tarih ve 25852 sayılı Resmi Gazete‘de yayınlanarak yürürlüğe giren 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununun 63.maddesinde düzenlenen Esnaf ve Sanatkar ile Tacir ve Sanayiciyi Belirleme Koordinasyon Kurulunun 11/06/2002 tarih ve 24782 sayılı Resmi Gazete‘de yayınlanan 11 sayılı kararının İMALAT VE TAMİRATLA İLGİLİ MESLEK KOLLARI BAŞLIKLI A BENDİNİN GIDA MADDELERİ İMALCİLİĞİ BAŞLIKLI 11- NOLU BENDİNİN ALT BENTLERİNDE UN VE UNLU MADDELER İMALCİLİĞİ, FIRINCILIK, PASTACILIK, TATLICILIK, ŞEKERCİLİK VE ŞEKERLİ MADDELER İMALCİLİĞİ, SİMİT VE ÇÖREK VB. MADDELER İMALCİLİĞİ, ESNAF VE SANATKAR MESLEK KOLLARI ARASINDA SAYILMIŞTIR (Ek-I).

İş bu dava sonucunda 29‘uncu maddenin (c) bendinin iptali halinde gıda maddeleri imalciliği yapan esnaf ve sanatkarların hak ve menfaatlerinin zarara uğraması söz konusu olacağından, müvekkil Konfederasyon‘un, işbu davaya DAVALI TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI YANINDA MÜDAHİL OLARAK KATILMASINDA HUKUKSAL YARARI BULUNMAKTADIR.

1. Dava konusu Yönetmeliğin 29‘uncu maddesi (c) bendinde yetkili makamlarca verilmiş ustalık belgesi almış elemanların, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği / Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu veya bu kurumlarca yetkilendirilmiş bağlı mesleki birimlerin birlikte açtığı kurslardan sorumlu yöneticilik usta eğitim belgesi almış olmaları halinde sorumlu yönetici olarak istihdam edilebilecekleri düzenlenmiştir.

2. Davacı tarafından, Yönetmeliğin 29‘uncu maddesi (c) bendi uyarınca sorumlu yönetici olarak istihdam edilebilecek sorumlu yöneticilik usta eğitim belgesi almış olanların aynı zamanda o işyerinde üretim yapan ustalar olmasının, düzenlemenin amacına aykırı olduğu, ekmek ve ekmek çeşidi üreten işyerleriyle diğer unlu mamül üreten işyerlerinin çoğunda "ustaların" aynı zamanda sorumlu yönetici olacak şekilde faaliyette bulunmalarının halkın sağlığını tehlikeye attığı, Yönetmeliğin 7/A Ekinde sorumlu yönetici olarak istihdam edilecek meslek mensupları ziraat mühendisi, gıda mühendisi, kimya mühendisi, kimyager, biyolog olarak belirtilmiş iken, bunların yapmaları öngörülen sorumlu yöneticiliği kısa süreli eğitimle "ustaların" yapmalarının öngörülmesinin çelişkili olduğu ileri sürülerek düzenlemenin iptali istenmiştir.

3. Ustalık Belgesi verilmesinde gereken eğitim, deneyim, bilgi ve birikim gibi niteliklerle ilgili hususlar 3308 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunu‘nda düzenlenmiş olup, söz konusu Kanun gereğince, ustalık belgesi aşağıda belirtilen hallerde verilebilir:

a) Ustalık İmtihanı: 3308 sayılı Kanunun 28‘inci maddesinin (a) bendine göre, adayın kendi mesleğinde usta olarak çalışabilmesi için gerekli bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarını, mal ve hizmet üretiminde iş hayatınca kabul edilebilir standartlara göre bağımsız olarak uygulayıp uygulayamadığını ölçmek amacıyla düzenlenir. Bu imtihana girebilmek için kalfaların mesleklerinde en az üç yıl çalışmış ve Bakanlıkça açılan ustalık eğitimi kurslarını başarı ile tamamlamış olmaları veya kalfalık yeterliğini kazanmış ve mesleklerinde en az beş yıl çalışmış olmaları gerekir.

b) Meslek Lisesi Mezunları: 3308 sayılı Kanunun 29‘uncu maddesi gereğince, meslek liselerinden mezun olanlar, ustalık eğitimi kurslarına katılabilecekleri gibi doğrudan ustalık imtihanlarına da girebilirler

c) Denklik: 3308 sayılı Kanunun 35‘inci maddesinin ikinci fıkrası gereğince; yabancı ülkelerden alınmış kalfalık, ustalık veya kurs belgeleri ile yurt içinde çırak okulları, pratik sanat okulları, mesleki ve teknik açık öğretim okulu, halk eğitim merkezleri, yetişkinler teknik eğitim merkezleri ve benzeri kurumlardan alınmış belgeler çıraklık, kalfalık ve ustalık eğitimine geçişte değerlendirilir.

3308 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunu kapsamında gıda sektörüne yönelik olarak; fırıncılık, aşçılık, pastacılık-tatlıcılık-şekerleme, et ve et ürünleri/ süt ve süt ürünleri işlemeciliği gibi meslek dallarında eğitim verilmektedir. Bu kapsamda verilen eğitimler sonucunda alınan ustalık belgeleri o kişinin o meslek dalında ehliyetini göstermekte olup, kanunen işyeri açmaya hak kazandırmaktadır.

4. Dava konusu yönetmeliğin 29‘uncu maddesinin (c) bendinde".. ..yetkili makamlarca verilmiş ustalık belgesi almış elemanlar, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği / Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu veya bu kurumlarca yetkilendirilmiş bağlı mesleki birimlerin birlikte açtığı kurslardan sorumlu yöneticilik usta eğitim belgesi almış olmaları halinde sorumlu yönetici olarak istihdam edilebilirler."

Dolayısıyla sorumlu yönetici olmak için "ustalık belgesi" ne sahip olmak yeterli olmayıp bu kişilerin ayrıca yönetmelikte belirtilen kurumların açtığı sorumlu yöneticilik usta eğitim kurslarına katılarak bu belgeyi almış olmaları da gerekmektedir.

5. 5179 sayılı Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun‘un "Tanımlar" başlıklı 3‘üncü maddesinde sorumlu yönetici "gıda mevzuatına uygun üretim yapmaktan, işverenle birlikte sorumlu olan yönetici" olarak tanımlanmıştır. Aynı kanunun 6‘ncı maddesi gereğince" Gıda maddeleri ve gıda ile temasta bulunan madde ve malzemeleri üreten işyerlerinde, üretimin niteliğine göre sorumlu yönetici istihdamı zorunludur.

Sorumlu yönetici olabilmeye ve sorumlu yöneticilerin yetki, sorumluluk ve çalıştırılmalarına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir."

Kanunun bu maddesine dayanılarak çıkartılan dava konusu yönetmeliğin 4‘üncü maddesinin (k) bendinde" Sorumlu Yönetici: Gıda mevzuatına uygun Üretim yapılmasında, işveren ve /veya tüzel kişilik yasal temsilcisi ile birlikte sorumlu olan yönetici", (1) bendinde "Usta: Bir mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarını kazanmış ve bunları mal ve hizmet üretiminde uygulayabilen, yetkili makamlardan ustalık belgesi almış kimse" olarak tanımlanmıştır.

6. Dava konusu yönetmeliğin 29‘uncu maddesinin (c) bendi, (a) bendinde düzenlenen işyerleri dışında kalan işyerlerine dair (b) bendinin istisnasını teşkil etmektedir. Zira (b) bendi genel bir madde olup, (a) bendi dışında kalan işyerlerinin "azami 5 işyeri için tek sorumlu yönetici istihdam edebileceklerini" düzenlemiştir. Oysa ki (c) bendinde "(a) bendi dışında kalan işyerlerinden yılda en çok 3 ay faaliyet gösteren mevsimlik işyerleri ile 20 beygir gücü altında motor gücü bulunan . ..işyerleri" şeklindeki ifade ile bu duruma uyan işyerlerinin yetkili makamlarca açılan sorumlu yöneticilik usta eğitim kursunu tamamlayarak bu belgeyi alanları istihdam edebilecekleri düzenlenmiştir. Dolayısıyla davacı tarafın iddiasının aksine (b) bendi ile (c) bendi arasında herhangi bir çelişki bulunmamaktadır. (c) bendi ile getirilen istisna ile amaçlanan söz konusu bentte tanımlanan işyerlerinde sadece kendisi çalışan veya kendisi ile birlikte sadece az sayıda çalışanı olan yufkacı, mantıcı, simitçi, leblebici, vb. gibi çok küçük (mikro) işletmelerin altından kalkamayacakları ve uygulanması mümkün ve çok kolay olmayan (b) bendinin, işletmenin büyüklüğü dikkate alınarak ülke gerçekleri ve hakkaniyetle bağdaşır şekilde düzenlemektir. Nitekim bu düzenleme ile küçük işletmeler açısından son derece gerekli ve ihtiyaca cevap veren bu uygulama çerçevesinde küçük işletmeler için büyük bir ekonomik yük teşkil eden sorumlu yönetici istihdamı konusunu çözmek adına, ustalık belgesi alan ve Sorumlu Yönetici Eğitim Programından geçen çok sayıda kişinin sorumlu yönetici olarak istihdamı sağlanmıştır. Öte yandan yine bu düzenleme ile 5179 sayılı Kanun gereğince çalışma izni ve gıda sicil belgesi ile ürettikleri ürüne üretim izni alabilmeleri için sorumlu yönetici istihdamının gerekmesi nedeniyle, küçük işletmelerin sorumlu yönetici temininde ve dolayısıyla üretim izni gibi izinleri almakta zorlanmaları sebebiyle oluşan sakıncalar giderilmiş ve bu gibi işletmelerin kayıt altına alınarak, üretimlerin denetlenmesi de sağlanmıştır.

7. Anayasanın 173. maddesinde "Devlet esnaf ve sanatkarı koruyucu ve destekleyici tedbirleri alır" denmektedir. Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin (c) bendinin iptali halinde, kanunen düzenlenmiş ve yetkilendirilmiş kurumlar tarafından açılan kurslarda eğitim görmüş ve konusunda uzmanlaşmış bilgi ve deneyim kazanmış, "Sorumlu Yöneticilik Usta Eğitim Belgesi" almış esnaf ve sanatkarlarımızın bu alanda çalışma hak ve yetkileri ellerinden alınmış olacağından bu her şeyden önce MÜKTESEP HAKLAR ilkesine aykırı olduğu gibi Anayasanın 48. maddesiyle düzenlenen Çalışma Hürriyetine de aykırılık teşkil edecektir.

Yukarıda arz ve izah edilen nedenlerle; 24/02/2006 gün ve 26090 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda ve Gıda ile Temas Eden Madde ve Malzemeleri Üreten İş Yerlerinin Çalışma İzni ve Gıda Sicili ve Üretim İzni İşlemleri ile Sorumlu Yönetici İstihdamı Hakkında Yönetmeliğin 29‘uncu maddesinin (c) bendinin iptali halinde esnaf ve sanatkarların hak ve menfaatleri zarara uğrayacağından işbu davaya davalı yanında müdahil olmak zarureti hasıl olmuştur.

SONUÇ VE TALEP: Yukarıda anılan nedenlerle davaya davalı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın yanında katılmak için gerekli kararın verilmesini saygılarımızla bilvekale arz ve talep ederiz. 02/11/2006

Müdahale Talebinde Bulunan TESK Vekilleri

Av. F. Yasemin ERTEKİN

Av. Elif Güliz BAYRAM

EKLER:

Ek-l Esnaf ve Sanatkar ile Tacir ve Sanayiciyi Belirleme Koordinasyon Kurulunun 11 sayılı kararı

Ek-2 Vekaletname (suret)

Okunma Sayısı: 3170