İLERLEME RAPORU AÇIKLANDI, KOPENHAG KRİTERLERİNİN YERİNİ TARIM KRİTERLERİ ALDI !.. - 09.10.2004

GENEL MERKEZ ( )
11.10.2004 (Son Güncelleme: 08.07.2008 16:34:43)

BASIN AÇIKLAMASI

9 EKİM 2004

İLERLEME RAPORU AÇIKLANDI,
KOPENHAG KRİTERLERİNİN YERİNİ TARIM KRİTERLERİ ALDI !..

AVRUPA BİRLİĞİ İLERLEME RAPORU, 6 EKİM 2004 TARİHİNDE YAYIMLANDI.

RAPORUN DİLİ VE VURGU YAPTIĞI ALANLARA BAKILDIĞINDA, KOPENHAG KRİTERLERİNİN YERİNE, EKONOMİK VE SOSYAL BOYUTLARIYLA TARIM SEKTÖRÜNÜN OTURTULDUĞU GÖRÜLÜYOR...

İLERLEME RAPORUNUN TARIM, HAYVAN VE BİTKİ SAĞLIĞI, BALIKÇILIK BAŞLIKLI BÖLÜMÜ; TARIM SEKTÖRÜ VE KIRSAL ALAN KONULARINDA 25 ÜYELİ AB İLE TÜRKİYE ARASINDA KARŞILAŞTIRMA YAPIYOR; NET OLARAK “BU İŞ ZOR” DİYOR, DİĞER ADAY ÜLKELERE UYGULAMADIĞI YÖNTEMLERİ TÜRKİYE İÇİN KOYUYOR, GEÇİŞ SÜRECİNİN 2025 SONRASINA KALMASI HALİNDE DEĞİŞECEK DESTEK HESAPLARINDAN SÖZ EDİYOR VE; SONRADAN ŞOKA GİRMEMEK İÇİN ŞİMDİDEN AB’NE GÜMRÜKLERİNİZİ İNDİRİN DİYOR…

RAPOR VERİLERİNE GÖRE; TÜRKİYE’NİN KATILIMI AB TARIMSAL ALANLARINA 39 MİLYON HEKTAR DAHA İLAVE EDECEK VE BU, 25 ÜYELİ AB’NİN TARIMSAL ALANININ % 23’Ü ANLAMINA GELİYOR. TÜRKİYE’NİN TARIMSAL İŞLETME YAPISI, BULGARİSTAN VE ROMANYA İLE BENZERLİKLER TAŞIYOR. AB 25’İN 13 MİLYON TARIM İŞLETMESİNE KARŞILIK, TÜRKİYE’NİN 3 MİLYON TARIM İŞLETMESİ BULUNMAKTA; ORTALAMA İŞLETME GENİŞLİĞİ AB’DE 13 HEKTAR İKEN TÜRKİYE’DE 6 HEKTAR...

YİNE TÜRKİYE’NİN KATILIMI AB 25’İN 452 MİLYON TÜKETİCİSİNE 80 MİLYON DAHA KATACAK.

AVRUPA BİRLİĞİ, KENDİSİNİN UYGULADIĞI ORTAK TARIM POLİTİKASI İLE IMF’NİN DAYATTIĞI TARIM “POLİTİKALARI” ARASINDAKİ UÇURUMU BİLE BİLE, TÜRKİYE’YE IMF POLİTİKALARINI ÖNERMEYE DEVAM EDİYOR.

RAPOR, 2000’DEN BU YANA SÜRDÜRÜLEN “TARIM REFORMU” ÇALIŞMALARINA KARŞIN LİBERALİZASYONUN TAM OLARAK SAĞLANAMADIĞINI İFADE EDEREK ELEŞTİRİ GETİRİYOR. BUNA GÖRE, MÜDAHALE ALIMLARI, GİRDİ YARDIMLARI VE ÜRETİMLE BAĞLANTILI YARDIMLAR GİBİ BÜTÇEDEN FİNANSE EDİLEN DESTEKLER “HALEN” SÜRDÜRÜLÜYOR, BİRÇOK TARIMSAL ÜRÜNDE GÜMRÜK TARİFESİ AB DÜZEYİNİN ÜSTÜNDE, BAZI ÜRÜNLERDE YASAKLAR VAR. AB DÜZEYİNİN ALTINDA OLMAKLA BİRLİKTE, DIŞSATIM SÜBVANSİYONLARI SÖZ KONUSU, TARIMSAL KİT’LERİN ÖZELLEŞTİRİLMESİ TAMAMLANAMADI!..

RAPOR BU BÖLÜMÜNDE AÇIK ÇARPITMALAR YAPIYOR. TÜRKİYE’DE ARTIK GİRDİ YARDIMI KALMADI; MÜDAHALE ALIMLARI YOK DENECEK DÜZEYE İNDİRGENDİ. GÜMRÜK TARİFELERİMİZ, DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ TAAHHÜTLERİ İLE UYUMLU, DOLAYISIYLA ÜYELİK ÖNCESİ AB İLE AYNI DÜZEYDE GÜMRÜK VERGİSİ UYGULAMA ZORUNLULUĞUMUZ YOK. ÜRETİMLE BAĞLANTILI YARDIMLAR, BEŞ ÜRÜNE UYGULANAN ÇOK DÜŞÜK MİKTARLI PRİMLER BİR TARAFA BIRAKILIRSA, SÖZ KONUSU BİLE DEĞİL. DÜNYADA UYGULANAN DIŞSATIM SÜBVANSİYONLARININ NEREDEYSE TAMAMI AB VE ABD TARAFINDAN KULLANILIYOR. BU GERÇEK ORTADA İKEN, PARASAL ANLAMI OLMAYAN TÜRKİYE UYGULAMALARINDAN SÖZ EDİLEBİLİYOR. HEPSİNDEN ÖNEMLİSİ, YOKLUĞU HALA DOLDURULAMAYAN EBK, SEK, YEMSAN VERİ İKEN, KAR EDEN VE PİYASAYI DÜZENLEYEN TEKEL, ŞEKER FABRİKALARI, GÜBRE FABRİKALARI, ÇAY KUR’A GÖZ DİKİLMEKTEN VAZGEÇİLMİYOR…

RAPOR, KULLANILAN 400 MİLYON DOLARIN ÜZERİNDEKİ TİCARET BOZUCU DIŞSATIM KREDİLERİ NEDENİYLE, ABD’DEN BAŞTA PAMUK, SİGARA, TÜTÜN, BUĞDAY, ARPA SOYA VE MISIR OLMAK ÜZERE BİRÇOK TARIMSAL ÜRÜN DIŞALIMININ YAPILDIĞINI VE TARIMSAL ÜRÜN TİCARETİNDE 600 MİLYON EURO’ DÜZEYİNDE TİCARET AÇIĞI VERİLDİĞİNİ; BUNA KARŞILIK AB İLE YAPILAN TARIMSAL TİCARETTE TÜRKİYE’NİN TİCARET FAZLASI VERDİĞİNİN ALTINI ÇİZİYOR.

RAPORDA, HER ZAMAN OLDUĞU GİBİ, KAMU VE HAYVAN SAĞLIĞI SORUNLARI NEDENİYLE TÜRKİYE’NİN UYGULADIĞI CANLI HAYVAN DIŞALIM YASAĞI DA ELEŞTİRİLİYOR.

RAPORUN BELKİ DE EN İLGİNÇ BÖLÜMÜ İSE, “TÜRKİYE’NİN ÜYELİĞİNİN ETKİLERİ” BÖLÜMÜNDE YAPILIYOR. BUNA GÖRE, İLERİDEKİ BİR TARİHTE GERÇEKLEŞTİRİLEBİLECEK ÜYELİĞİN ETKİLERİNİ ŞİMDİDEN KESTİRMEK ZOR. ANCAK MEYVE – SEBZE, FINDIK, BAKLİYAT VE KOYUN ETİ GİBİ REKABET ŞANSI OLAN ÜRÜNLER DIŞINDA, TÜRKİYE’NİN İŞİNİN ZOR OLDUĞU VE REKABETÇİ BİR YAPI İÇİN DAHA FAZLA LİBERALİZASYON GEREKTİĞİ SÖYLENİLİYOR. OLASI BİR ÜYELİKTE, TERCİHLİ TİCARET AVANTAJLARI SONA ERECEK OLAN TÜRKİYE’NİN TARIMSAL DIŞSATIMININ AZALACAĞI, BUNA KARŞILIK KISITLAMALARIN KALKMASI NEDENİYLE AB’NİN DIŞSATIMININ ARTACAĞI BELİRTİLİYOR. BU NOKTADA, RAPOR, ÇOK İLGİNÇ BİR ÖNERİ GELİŞTİRİYOR : ÜYELİK ANINDAKİ ŞOKTAN KORUNMAK İÇİN, ÜYE OLMADAN, GEÇİŞ SÜRECİNDEYKEN, AB’YE YÖNELİK TİCARİ KISITLAMALARINIZI TÜMÜYLE KALDIRIN !..

BU, TAM ANLAMIYLA BİR KARA MİZAHTIR: SICAK SUYA DÜŞEN KURBAĞA ZIPLAYARAK KENDİNİ KURTARMAYA ÇALIŞIR, ANCAK KURBAĞAYI SUYA KOYUP YAVAŞ YAVAŞ ISITIRSANIZ, KURBAĞA ALIŞIR…

RAPOR, TARIM ALANINDA DA, TÜRKİYE’YE YÖNELİK AYRIMCI TUTUMUNU SÜRDÜRÜYOR. 10 ADAY ÜLKEYİ ÜYELİĞE HAZIRLAYAN SAPARD FONU YERİNE TÜRKİYE’YE IPA (PRE ACCESSİON INSTRUMENT : KATILIM ÖNCESİ ARACI) ÖNERİLİYOR. AYNI ŞEKİLDE, AB’DE 40 YILDAN FAZLA GEÇMİŞİ OLAN VE HALEN KULLANILAN MÜDAHALE KURUMLARINDAN SÖZ EDİLMEZKEN, ORTAK TARIM POLİTİKASI (OTP) UYGULAMASI İÇİN ÖDEME KURUMLARI KURULMASI GEREKTİĞİ BELİRTİLİYOR.

RAPORUN BİR DİĞER ÖNEMLİ SAPTAMASI İSE, HALEN AB’DE UYGULANAN OTP’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI HALİNDE, AB BÜTÇESİNE GETİRECEĞİ FİNANSAL YÜK İLE İLGİLİ. BUNA GÖRE, DOĞRUDAN GELİR DESTEĞİ İÇİN 8 MİLYAR EURO, PAZAR ÖNLEMLERİ İÇİN 1 MİLYAR EURO GEREKİYOR. OYSA 10 YENİ ÜLKENİN TÜMÜNE, BU ALANDA TOPLAM 7 MİLYAR EURO ÖDENİYOR. AYRICA, KIRSAL KALKINMA ÖNLEMLERİ İÇİN DE 2.3 MİLYAR EURO’YA GEREKSİNİM DUYULUYOR. RAPOR, GEÇİŞ SÜRESİNİN 2025’İ AŞMASI DURUMUNDA, HESABIN DEĞİŞECEĞİNİ DE EKLEMEYİ UNUTMUYOR...

ŞU KISA NOTU BELİRTMEKTE YARAR VAR Kİ, TÜRKİYE, 2003 YILINDA, TARIMINA TOPLAM 2.5 MİLYAR DOLAR DÜZEYİNDE BİR KAYNAK AKTARIYOR. BU VERİ, TÜRKİYE’DE TARIMIN, BELİRTİLEN KALEMLER AÇISINDAN, AB’NİN 1/6’SI KADAR DESTEKLENDİĞİNİN NET BİR AÇIKLAMASI NİTELİĞİNDEDİR.

DİĞER TARAFTAN RAPOR, TARIMDAKİ İSTİHDAM FAZLASININ, SOSYAL AÇIDAN ÖNEMLİ BİR SORUN OLUŞTURDUĞUNU BELİRTTİKTEN SONRA, TÜRKİYE’NİN TAMAMLAMIŞ OLDUĞU TARAMA (SCREENİNG) SÜRECİNİN YENİDEN BAŞLAYACAĞINI DOLAYLI OLARAK BELİRTİYOR, TÜRKİYE İÇİN ÖZEL GEÇİŞ SÜRECİ VE DEROGASYONLARDAN SÖZ EDİYOR...

KISACA ÖZETLEMEK GEREKİRSE, MÜZAKERE SÜRECİNDE BİR DOSYA KAPANMADAN DİĞERİNE GEÇMEYECEK OLAN AB, TARIM DOSYASINI AÇACAK VE KAPATMAYACAK GİBİ GÖRÜNÜYOR…

BU DURUM, ÜYELİĞİN ÖNÜNDE ENGEL OLARAK TARIMIN VE ÜRETİCİNİN GÖSTERİLMESİ GİBİ TEHLİKELİ BİR SÜRECE İŞARET ETMEKTEDİR.

KAPANMAYAN TARIM DOSYASI SONRASINDA, TEKNİK BİR KOŞUL OLAN “MÜKTESEBATI ÜSTLENME YETENEĞİ” EKSİKLİĞİ NEDENİYLE, TÜRKİYE’YE, ÜYE ÜLKE PERSPEKTİFİ YERİNE “ÖZEL STATÜLÜ ÜYE” PERSPEKTİFİ ÖNERİLEBİLİR. AB’NİN GÜVENLİK STRATEJİSİ İLE ÖRTÜŞEN BU ÖNERİ, AB İÇİN AKILCI, ANCAK TÜRKİYE ÇIKARLARINA UYGUN DEĞİLDİR.

TÜRKİYE TARIMINDA VE KIRSAL ALANINDA ÖNEMLİ SORUNLARIN BULUNDUĞU DOĞRUDUR, ANCAK BUNLAR ÇÖZÜLEMEZ DEĞİLDİR.

AB’NİN ADAYLIK SÜRECİNDE DE TÜRKİYE’YE ÖNEMLİ BİR KAYNAK AKTARMAYACAĞI AÇIKTIR. BU ÇERÇEVEDE, FAİZE DEĞİL YATIRIMA BÜTÇE AYIRAN BİR POLİTİKA, TARIMSAL – KIRSAL SORUNLARIN ÇÖZÜMÜ İÇİN OLMAZSA OLMAZ KOŞULDUR.

ÜRETEN, KENDİNE YETEN, BAĞIMSIZ VE ONURLU BİR ÜLKE, TÜM TARIMCILARIN ORTAK HEDEFİDİR !..

GÖKHAN GÜNAYDIN
BAŞKAN
(YÖNETİM KURULU ADINA)

Okunma Sayısı: 2848