TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI TÜRKİYE ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ 6. TEKNİK KONGRESİ SONUÇ BİLDİRGESİ - 07.01.2005

GENEL MERKEZ ( )
08.01.2005 (Son Güncelleme: 08.07.2008 11:37:59)

TMMOB
ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

TÜRKİYE ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ
6. TEKNİK KONGRESİ
SONUÇ BİLDİRGESİ

7 OCAK 2005

TÜRKİYE ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ 6 INCI TEKNİK KONGRESİ,

3 – 7 OCAK 2005 TARİHLERİNDE ANKARA’DA TOPLANDI.

KONGRE’DE 25 FAKÜLTE; 10’UN ÜZERİNDE MESLEK ODASI, DERNEK, VAKIF, KOOPERATİF, ÜRETİCİ ÖRGÜTÜ; KAMU VE ÖZEL SEKTÖR KURULUŞLARI TEMSİLCİSİ VE SİYASETÇİ 400’Ü AŞKIN BİLİM VE SEKTÖR İNSANI TARAFINDAN TOPLAM 62 BİLDİRİ SUNULDU, 16 PANEL KONUŞMASI YAPILDI...

KONGRE BOYUNCA YAPILAN TARTIŞMALAR SONRASINDA, KONGRE SONUÇ BİLDİRGESİ AŞAĞIDAKİ ŞEKİLDE OLUŞTURULDU:

1. ÜLKEMİZ TARIM SEKTÖRÜ, CUMHURİYET TARİHİNİN EN BUNALIMLI DÖNEMİNİ YAŞAMAKTADIR.

SON ÜÇ YIL BOYUNCA ÜST ÜSTE KÜÇÜLEN TARIM SEKTÖRÜNÜN, “KATILIM ÖNCESİ EKONOMİK PROGRAMI”NDA, 2005 YILI’NDA DA % 1.7 KÜÇÜLECEĞİ BELİRTİLMEKTEDİR.

HAYVANSAL ÜRETİM VE ÖNEMLİ BİTKİSEL ÜRETİM ALANLARINDA GERİYE GİDİŞLER YAŞANMAKTA; ÜRETİMİN ARTTIĞI BAZI ALT SEKTÖRLERDE İSE, ÜRETİM ARTIŞI NÜFUS ARTIŞININ GERİSİNDE KALMAKTA VE KAYDEDİLEN ÜRETİM YÜKSELMESİ, YALNIZCA VERİMLİLİK ARTIŞINDAN KAYNAKLANMAMAKTADIR.

IMF VE DÜNYA BANKASI GÜDÜMLÜ POLİTİKALAR SONUCU, ÖZELLİKLE ORTA ANADOLU ÜRETİCİSİ OLMAK ÜZERE, TÜRKİYE GENELİNDE ÜRETİCİLER, DİKKATE DEĞER BİR ALANI İŞLEMEKTEN VAZGEÇMİŞLERDİR. GİRDİ KULLANIMINDA % 25 – 30 DÜZEYİNDE AZALMALAR ORTAYA ÇIKMIŞTIR. TARIMSAL GSMH 5 MİLYAR ABD DOLARI AZALMIŞ, ÜRETİCİNİN YILLIK GELİR KAYBI 4 MİLYAR ABD DOLARINI BULMUŞTUR. GİRDİ VE ÇIKTIYA DAYALI DESTEKLERİN ELEMİNE EDİLMESİ İLE KURGULANAN DOĞRUDAN GELİR DESTEĞİ (DGD), ÜRETİCİ GELİR KAYBININ ANCAK % 35 – 45’İNİ KARŞILAYABİLMEKTEDİR. TÜM TARIMSAL DESTEĞİN % 78’İNİ OLUŞTURAN DGD, ÜRETİM – VERİM GİBİ AMAÇLAR TAŞIMAMIŞ, BÖLGESEL FARKLILIKLARI DERİNLEŞTİRMİŞ, VARLIKLILARA KAYNAK AKTARMA ARACI OLMUŞ VE KAYNAK ISRAFI DOĞURMUŞTUR.

ÜRETİCİ KÖYLÜ, BÜYÜK BİR YOKSULLAŞMA SÜRECİ YAŞAMAKTADIR. ÜLKE NÜFUSUNUN % 26’SININ GELİR DÜZEYİ GÜNDE 2 DOLARIN ALTINDADIR. TARIM NÜFUSUNUN KİŞİ BAŞINA GSMH’SI, 1384 ABD DOLARI GİBİ, İNSAN ONURUNA YAKIŞMAYACAK BİR DÜZEYDEDİR.

ÜLKEMİZİN DOĞAL KAYNAKLARI, PİYASANIN KURALSIZ KULLANIMINA AÇILMAKTADIR. MERA KANUNU VE AMAÇ DIŞI ARAZİ KULLANIMI YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE HAZIRLANMAKTA OLAN TOPRAK KORUMA YASA TASARISI İLE İŞGALCİLERE AF GETİRİLMEKTEDİR. KÖY TOPRAKLARININ YABANCILARA SATIŞINA YÖNELİK DÜZENLEMELER, KRİZLER SONRASI YOKSULLUĞU DERİNLEŞEN ANADOLU’DA, TARIMSAL ÜRETİMİN VAZGEÇİLMEZ ÖN KOŞULU OLAN VATAN TOPRAKLARINA YÖNELİK SON DERECEDE ÖNEMLİ BİR TEHDİT OLUŞTURMAKTADIR.

TÜRKİYE, TARIMSAL GİRDİLERİNİN ÖNEMLİ BİR BÖLÜMÜNDE DIŞA BAĞIMLI KONUMDADIR.

BU GENEL YAPI İÇİNDE ÜLKE, TARIM ÜRÜNLERİ DIŞALIMCISI BİR KONUMA DOĞRU SÜRÜKLENMEKTEDİR. 2003 YILINDA VE 2004 YILININ İLK ON AYINDA, TARIM ÜRÜNLERİ DIŞALIMI, DIŞSATIMINDAN YÜKSEK OLMUŞTUR. TÜRKİYE TOPRAKLARINDA YETİŞTİRİLEBİLEN ÜRÜNLERE ÖDENEN YILLIK DIŞALIM BEDELİ, 2 MİLYAR ABD DOLARI DÜZEYİNDE GERÇEKLEŞMEKTEDİR.

GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALAR (GDO) DENETİMSİZ VE KURALSIZ BİR ŞEKİLDE DIŞALIMA KONU EDİLMEKTE VE İŞLENEREK SOFRALARA ULAŞMAKTADIR. ÜLKENİN, GDO AYRIMI YAPABİLECEK, AKREDİTE LABORATUVAR ALTYAPISI BULUNMAMAKTADIR. BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR, GDO’LU TOHUMLARIN TÜRKİYE TOPRAKLARINDA EKİM ALANI BULDUĞUNU ORTAYA KOYMUŞTUR. BU DURUM, BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞİMİZİ, ÇEVRE, İNSAN VE HAYVAN SAĞLIĞINI TEHDİT ETMEKTE, TARIMDAKİ DIŞA BAĞIMLILIK SARMALINI DERİNLEŞTİRMEKTEDİR.

BÜTÇEDEN TARIMA SON DERECEDE YETERSİZ PAYLAR AYRILMAKTADIR. OECD ÜLKELERİ ARASINDA TARIMINA EN AZ “DESTEK” VEREN ÜLKE KONUMUNA GERİLEYEN TÜRKİYE’NİN TARIMSAL DESTEK DÜZEYİ, AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI’NIN SAĞLADIĞI DÜZEYİN ANCAK 1/7’Sİ KADARDIR. TARIMSAL KAMU YATIRIMLARI DURMA NOKTASINDADIR.

TARIMSAL KAMU YÖNETİMİ GİDEREK İŞLEVSİZLEŞMEKTEDİR. TARIMSAL KAMU KURULUŞLARI KAPATILMAK, TARIMSAL KİT’LER ÖZELLEŞTİRİLMEK TEHDİTİ ALTINDADIRLAR.

TEKNİK BİLGİYİ TARLA VE KÖYLÜ İLE BULUŞTURMA İŞLEVİNİ GÖRECEK 10 BİN ZİRAAT MÜHENDİSİ İŞSİZDİR. TARIM BAKANLIĞI KADROLARININ % 30’DAN FAZLASI BOŞ VE TARIM BAKANLIĞI 1989 YILINDAN BERİ ZİRAAT MÜHENDİSİ ALMAZKEN, SEKTÖRDE BİR ÇÖKÜŞ YAŞANIRKEN, “1000 KÖYE 1000 TARIM GÖNÜLLÜSÜ” UYGULAMALARI, ARZU EDİLEN OLUMLU SONUÇLARI ÜRETEMEMEKTEDİR.

2 – İÇSEL VE DIŞSAL GELİŞMELER, TARIM SEKTÖRÜNÜ, HER ZAMANKİNDEN DAHA ÖNEMLİ BİR KONUMA GETİRMİŞTİR.

DÜNYADAKİ GELİŞMELER, GIDA GÜVENLİĞİNİ, HER ZAMANKİNDEN DAHA ÖNEMLİ BİR STRATEJİK KONU HALİNE GETİRMİŞTİR. ÖZELLİKLE ÜLKEMİZİN DE YERALDIĞI BÜYÜK – GENİŞ ORTADOĞU COĞRAFYASINDA BULUNAN ÜLKELER İÇİN, GIDA GÜVENLİĞİ YAŞAMSAL ÖNEMDEDİR. KONU, OLAĞAN DÜNYA KOŞULLARININ DIŞINA TAŞMIŞTIR, BU DÜZEYDE BİR DEĞERLENDİRMEYİ DE, BU DOĞRULTUDA HAK ETMEKTEDİR.

ÖTE YANDAN, DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ KARARLARI VE AVRUPA BİRLİĞİ ÜYELİĞİ SÜRECİNİN ÇERÇEVELEDİĞİ YENİ “OYUN ALANI”, ÜLKEMİZ TARIM SEKTÖRÜ VE GIDA GÜVENLİĞİ ÜZERİNDE, GEÇMİŞE ORANLA ÇOK DAHA FAZLA BİR BELİRLEYİCİLİK ETKİSİNE SAHİPTİR.

27 – 31 TEMMUZ 2004 TARİHLERİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ CENEVRE ÇERÇEVE ANLAŞMASI, 1995 YILINDAN BU YANA URUGUAY TURU SONUÇ ANLAŞMASI İLE YÜRÜMEKTE OLAN SÜRECİN HIZLANARAK DEVAM EDECEĞİNİ ORTAYA KOYUYOR. İÇİNDE BULUNDUĞUMUZ YILIN SONUNDA HONG KONG’DA İMZALANMASI ÖNGÖRÜLEN ANLAŞMA’NIN, ÖZELLİKLE % 100’ÜN ÜZERİNDE GÜMRÜK VERGİSİ İLE KORUDUĞUMUZ ET VE SÜT ÜRÜNLERİ, TAHIL ÜRÜNLERİ, ÇAY, TÜTÜN, ŞEKER VE MUZ GİBİ ÜLKEMİZ BİTKİSEL VE HAYVANSAL ÜRETİM DESENİNİN EN ÖNEMLİ ÜRÜNLERİNİN KORUMA ORANLARINI HIZLA DÜŞÜRECEĞİ VE ÖZELLİKLE BU ÜRÜNLERLE UĞRAŞAN ÜRETİCİNİN İŞİNİN DAHA DA ZORLAŞACAĞI BUGÜNDEN GÖRÜLMELİDİR. AYRICA, İÇ DESTEK DÜZEYİNDEKİ İNDİRGEMELER, ARTIK İYİCE KISITLANMIŞ OLAN MÜDAHALE ALIMLARI ÜZERİNDE OLUMSUZ ETKİLER YAPMAYA ADAYDIR.

TARIM SEKTÖRÜMÜZÜN ÖNÜNDEKİ BİR DİĞER ZORLU YOL DA, AB SÜRECİNDEN KAYNAKLANMAKTADIR.

AVRUPA EKONOMİK TOPLULUĞU KURULDUKTAN ÜÇ YIL SONRA ORTAK TARIM POLİTİKASI (OTP) ULUSLARÜSTÜ BİR POLİTİKA ALANI OLARAK İNŞA EDİLMİŞ, TARIMSAL GARANTİ VE YÖNVERME FONU VE ORTAK PİYASA DÜZENLERİ ARACILIĞIYLA, ÇOK KISA ZAMAN DİLİMİNDE, TOPLULUĞUN AÇIĞI OLAN ÜRÜNLERDE ÖNCE KENDİNE YETERLİLİK YAKALANMIŞ, ARDINDAN AŞKIN ÜRETİM KAPASİTESİ “SORUNU” ORTAYA ÇIKMIŞTIR.

OTP DİNAMİK BİR POLİTİKA ALANIDIR, YILLAR İÇİNDE ÖNEMLİ DEĞİŞİMLER GÖSTERMİŞTİR. ÜLKELERİN FARKLI POZİSYONLARI, BÜTÇE ZORLUKLARI GİBİ İÇSEL DİNAMİKLERİ BİR YANA BIRAKTIĞIMIZDA, GÜNÜMÜZ AVRUPA BİRLİĞİ’ OTP’SİNİ EN ÇOK ETKİLEYEN SÜREÇLER, DTÖ GÖRÜŞMELERİ VE AB’NİN GENİŞLEME ARAYIŞLARIDIR.

FAZLA ÜRETİM KAPASİTESİNİ GERİ ÇEKMEK, ABD İLE OLAN TARIM TİCARETİ SÜRTÜŞMELERİNİ DTÖ ARACILIĞIYLA ÇÖZMEK GEREKSİNİMİ İÇİNDE OLAN AB, MÜDAHALECİ POLİTİKALARDAN VAZGEÇMEKTE, DESTEK KOMPOZİSYONUNU ÜRETİMDEN BAĞIMSIZ ARAÇLARA YÖNELTMEKTE; BU ARADA KIRSAL KALKINMA VE ÇEVRE POLİTİKALARINI ÖNE ÇIKARMAKTADIR.

TÜRK TARIMININ OTP MÜKTESEBATINA UYUM ÇALIŞMALARINDA, BU SÜRECİN ÇOK DİKKATLE ANALİZ EDİLMESİ, BÜYÜK ÖNEM TAŞIMAKTADIR. AB’NİN BUGÜN İZLEDİĞİ TARIMSAL POLİTİKALAR, TÜRKİYE TARIMI İÇİN EN UYGUN POLİTİKALAR MIDIR? AB TARIM POLİTİKALARININ TEMEL HEDEFİ AŞKIN ÜRETİM KAPASİTESİNİ GERİ ÇEKMEK VE ÜRÜN FAZLALARINI DÜNYA PAZARLARINA POMPALAMAK İKEN; TÜRKİYE TARIMSAL ÜRETİM AÇIĞINI KAPATMAK GEREĞİ İLE KARŞI KARŞIYADIR. POLİTİKA HEDEFLERİ BU DENLİ FARKLILAŞAN İKİ TARAF SÖZ KONUSU OLDUĞUNDA, TEK BİR POLİTİKA SETİNİN, HERKES İÇİN UYGUN SONUÇLAR ÜRETMEYECEĞİ; BAŞKA BİR DEYİŞLE, “KAZAN – KAZAN ANLAYIŞININ”, BU ALANDA DA YAŞAMIN GERÇEKLERİYLE ÖRTÜŞMEYECEĞİ ORTADADIR.

BU BAĞLAMDA, OTP’YE UYUM SÜRECİNİN DİKKATLE ANALİZİ GEREKLİDİR...

6 EKİM 2004 TARİHİNDE, AVRUPA BİRLİĞİ’NİN AÇIKLADIĞI İLERLEME RAPORU’NDA, ORTAK TARIM POLİTİKASI TÜRKİYE’DE AYNEN UYGULANSA, DGD İÇİN 8, PAZAR ÖNLEMLERİ İÇİN 1, KIRSAL KALKINMA ÖNLEMLERİ İÇİN DE 2.3 MİLYAR EURO OLMAK ÜZERE, TOPLAM 11.3 MİLYAR EURO’YA GEREKSİNİM OLDUĞU BELİRTİLİYOR. BUNA KARŞILIK AYNI RAPOR’DA, BU DÜZEYİN ANCAK 1/7’SİNİ TARIMA AYIRAN TÜRKİYE, MÜDAHALECİ POLİTİKALAR İZLEMEKLE SUÇLANIYOR...

RAPOR, DÜNYA BANKASI VE IMF ARACILIĞIYLA SÜRDÜRÜLEN VE ÜLKEMİZ TARIMINI ÇÖKME NOKTASINA GETİREN “SÖZDE REFORMLARA” DEVAM EDİLMESİNİ TAVSİYE EDİYOR. KENDİ ORTAK PİYASA DÜZENLERİNDE ETKİN ÇALIŞAN MÜDAHALE KURULUŞLARININ VARLIĞINA KARŞIN, GERİYE KALAN TARIMSAL KİT’LERİMİZİN DE ÖZELLEŞTİRİLMESİNİ İSTİYOR...

AYRICA RAPOR, OLASI BİR ÜYELİKTE, TÜRKİYE’NİN YALNIZCA YAŞ MEYVE – SEBZE, BAKLİYAT, FINDIK VE KOYUN ETİNDE REKABET ŞANSI OLABİLECEĞİNİ; GÜMRÜKLERİN KALKTIĞI ORTAMDA AB’NİN TÜRKİYE’YE YAPTIĞI DIŞSATIMIN ARTACAĞINI, BUNA KARŞILIK TÜRKİYE’NİN TOPLULUĞA YAPTIĞI DIŞSATIMIN AZALACAĞINI NOT ETMEKTEDİR.

BUNLARIN YANINDA, AB SÜRECİNİN ÜLKEMİZ TARIMI AÇISINDAN ANLAMI, ESAS OLARAK, 17 ARALIK 2004 TARİHLİ KARAR İLE ORTAYA ÇIKMIŞTIR.

17 ARALIK’TA AB, AÇIKÇA, TARIM–SERBEST DOLAŞIM VE YAPISAL FONLAR İÇİN SÜREKLİ DEROGASYONLARI KAYDA GEÇİRMİŞTİR. BUNUN ANLAMI, GENELDE TÜRKİYE İÇİN, DİĞER 25 ÜLKE GİBİ BİR TAM ÜYELİĞİN ASLA SÖZ KONUSU OLMAMASI, ÖZELDE İSE TARIM SEKTÖRÜNÜN VE SEKTÖRDEN KOPARTILMAYA ÇALIŞILAN ATIL İSTİHDAM GÜCÜNÜN SÜRECİN DIŞINDA TUTULACAĞIDIR...

TÜRKİYE, 17 ARALIK’I GÖRMEZDEN GELEREK TARIM POLİTİKALARI ÜRETEMEZ. SORUMLULUĞUN AYNI, HAKLARIN FARKLI OLDUĞU MÜZAKERE VE AB’YE EKLEMLENME SÜRECİNDE, ÖLÇEK VE MALİYET SORUNLARI NEDENİYLE TASFİYELER, TARIMIN YETERSİZ REKABET GÜCÜNÜN BELİRLİ YÖRELER VE ÜRÜNLER DIŞINDA İYİCE KIRILMASI VE ÜLKENİN AB TARIMSAL DIŞSATIMINA EV SAHİPLİĞİ YAPACAK BİR KONUMA GETİRİLMESİ; TÜRKİYE TARIMININ ÖNÜNDEKİ YAKIN TEHLİKELERDİR VE ASLA KABUL EDİLEMEZLER...

3 – ÖNÜMÜZDEKİ 10 YILLIK SÜREÇTE, TARIMDA NE YAPMAK GEREKİYOR ?

SÜRECİ İYİ ANLAYAN, İYİ TANIMLAYAN BİR POLİTİKA ANLAYIŞI İÇERİSİNDE, ÖNÜMÜZDEKİ ON YILLIK ZAMAN DİLİMİNDE, TARIM SEKTÖRÜNÜ SORUNLARINDAN ARINDIRAN VE ÜLKE KALKINMASININ ETKİN BİR ARACI HALİNE DÖNÜŞTÜREN BİR YAKLAŞIMIN YAŞAMA GEÇİRİLMESİNDE ZORUNLULUK BULUNMAKTADIR. ULUSLARARASI SÜREÇLERİ GÖZETEN AMA ULUSAL SORUNLARIN ÇÖZÜMÜNÜ AMAÇLAYAN TARIM POLİTİKALARININ OLUŞTURULMASI ZORUNLUDUR.

TARIMI GERİLEYEN BİR ÜLKENİN, UZUN SÜRELİ BÜYÜME RAKAMLARI GERÇEKLEŞTİRMESİ, BAŞKA BİR DEYİŞLE BÜYÜMEYİ KALKINMAYA DÖNÜŞTÜRMESİ OLANAKLI DEĞİLDİR. “EŞANLI KALKINMA” İLKESİ ÇERÇEVESİNDE, TARIMI GERİLEYEN BİR GELİŞMİŞ ÜLKE ÖRNEĞİNDEN SÖZ EDİLEMEZ.

TÜRKİYE, YATIRIMA KAYNAK AKTARAN BİR BÜTÇE YAPISINA VE BU KAYNAKLARI RASYONEL KULLANAN AKILCI BİR POLİTİKA UYGULAMASINA GEÇMEK ZORUNDADIR. YALNIZCA TARIM SEKTÖRÜNDE DEĞİL, TÜM ALANLARDA ÜRETİM VE İSTİHDAM DESTEKLENMELİDİR.

DAHA DA ÖNEMLİSİ, TÜRKİYE’NİN, PAZARA GİRİŞ KOŞULLARININ İÇ PİYASAYI KORUYAMAYACAK DURUMA GERİLEYECEĞİ YAKIN GELECEK İÇİN, HEM TARIMIN GENELİ, HEM DE ÜRÜN BAZINDA BİR PLANLAMA ÇALIŞMASI YAPMASI VE BUNU SÜRATLE YAŞAMA GEÇİRMESİ GEREKMEKTEDİR.

HIZLI BİR TARIMSAL YATIRIM PLANLAMASI İLE SULANABİLİR ALANLARI İKİ KATINA ÇIKARTAN, SULANAN ALANLARDA SULAMA ETKİNLİĞİNİ ARTIRAN, KÜÇÜK - PARÇALI VE DAĞINIK İŞLETMELERİN BİLİMSEL VERİLER VE UZMANLIK UYGULAMALARI İLE TOPLULAŞTIRILMASINI SAĞLAYAN, ARAZİ KULLANIM PLANLAMASINDAN ÜRETİM DESENİ SEÇİMİNE KADAR RASYONEL TERCİHLER ORTAYA KOYAN, ÜRETİCİ ÖRGÜTLENMESİNDEN GİRDİ TEMİNİ VE ÜRÜN PAZARLAMASINA KADAR SÜRECİN TÜM AŞAMALARINDA ÜRETİMDEN VE ÜRETİCİ – TÜKETİCİ LEHİNE ÇÖZÜMLERDEN YANA OLAN, ARAŞTIRMA – UYGULAMA ETKİNLİĞİNİ ARTIRAN VE BİRLİKTELİĞİNİ KURGULAYAN, BİLGİ VE TEKNOLOJİYİ TARLA İLE BULUŞTURAN, ÜRETİM MALİYETLERİNİ AZALTIP VERİM DEĞERLERİNİ YÜKSELTEN, BU ÇERÇEVEDE REKABET GÜCÜ YÜKSEK, ÖRGÜTLEŞEREK ÖZGÜRLEŞMİŞ, KARAR SÜREÇLERİNE ETKİ İLE KATILAN BİR TARIM SEKTÖRÜ KURGULAMASI, SÜREÇ İÇİNDEKİ KALICI ÇÖZÜMDÜR.

BU YAKLAŞIM, BÜTÇESİNDEN TARIMA YILDA 10 MİLYAR ABD DOLARI DÜZEYİNDE KAYNAK AKTARAN SİYASİ İRADE VE BU KAYNAĞI DOĞRU KULLANAN GÜÇLÜ BİR TARIMSAL KAMU YÖNETİMİ İLE YAŞAMA GEÇİRİLEBİLİR. BU BAĞLAMDA, KÖY HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN KAPATILMASI, TARIM SEKTÖRÜNÜN İVEDİ GEREKSİNİMLERİ İLE ÇELİŞEN VE CİDDİ SONUÇLAR ÜRETECEK YAŞAMSAL BİR YANLIŞ OLARAK DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR.

DOĞAL KAYNAKLARIMIZIN KORUNMASI YÖNÜNDEKİ KURUMSAL VE YASAL BOŞLUK DERHAL DOLDURULMALIDIR. BİYOGÜVENLİK YASASI, ÜLKEMİZİN BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞİNİ, BİTKİ VE HAYVAN GEN KAYNAKLARINI, ÇEVREYİ, İNSAN VE HAYVAN SAĞLIĞINI KORUYUCU İÇERİKTE OLMAK ÜZERE İVEDİLİKLE ÇIKARILMALIDIR.

TAŞRA TEŞKİLATI İLE BİRLİKTE YENİDEN YAPILANDIRILMIŞ, DİĞER KURUM VE KURULUŞLARA DAĞITILMIŞ YETKİLERİNİ KENDİSİNDE TOPLAMIŞ, BOŞ KADROLARINI GENÇ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ İLE TAMAMLAMIŞ, BİLGİYE, LİYAKAT VE KARİYERE DEĞER VEREREK PERSONEL YÖNETİMİ GERÇEKLEŞTİREN GÜÇLÜ BİR TARIM BAKANLIĞI’NA, ÜLKENİN HER ZAMANKİNDEN DAHA FAZLA GEREKSİNİMİ VARDIR.

TARIMSAL ÜRETİMİN MİKTAR VE KALİTESİNİN YÜKSELTİLMESİNDE, ÜLKE ÇAPINDA BİR TARIMSAL DANIŞMANLIK SİSTEMİNİN KURULMASI BÜYÜK YARARLAR SAĞLAYACAKTIR. AB’NİN BÜYÜK ÇİFTLİKLER AÇISINDAN 2007 YILINDAN İTİBAREN ZORUNLU KILDIĞI SİSTEME BENZER ŞEKİLDE, BELİRLİ ÖLÇEK BÜYÜKLÜKLERİNİN ÜZERİNDEKİ İŞLETMELERDE, DANIŞMANLIK ÜCRETLERİNİN BELİRLİ BİR KISMININ KAMU TARAFINDAN ÖDENECEĞİ BİR SİSTEM GELİŞTİRİLMELİDİR. TARIMSAL GİRDİLERİN, İLGİLİ ALANDA YÜKSEKÖĞRENİM GÖRMÜŞ KİŞİLER DIŞINDAKİLER TARAFINDAN SATIŞINA ARTIK BİR SON VERİLMELİ, REÇETELİ TARIMSAL İLAÇ SATIŞI SİSTEMİNE GEÇİLMELİDİR. BU ÇERÇEVE İÇİNDE, ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN YETKİLERİNİN YAŞAMA GEÇİRİLMESİ KONUSUNDA, TARIM BAKANLIĞININ DAHA ETKİN BİR İŞBİRLİĞİNE GEREKSİNİM BULUNMAKTADIR.

GERÇEK ANLAMDA BİR TARIMSAL ÜRETİCİ ÖRGÜTLENMESİ, KAMUSAL DESTEK MEKANİZMALARI DA KULLANILARAK SAĞLANMALIDIR. ÖRGÜTLENME, DEMOKRATİK KOOPERATİFÇİLİK EKSENİNDE ELE ALINMALI, ÖRGÜTLÜLÜĞÜN ETKİNLİĞİNİ AZALTACAK YENİ MODEL ARAYIŞLARINDAN VAZGEÇİLMELİDİR.

YUKARIDA SAYILANLAR YANINDA, TARIMSAL YÜKSEKÖĞRETİMİN GÜNÜN KOŞULLARINA UYGUN ŞEKİLDE YENİDEN YAPILANDIRILMASI DA, ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ İSTİHDAMINDAKİ YAPISAL SORUNLARIN ÇÖZÜLMESİ AÇISINDAN ÖNEMLİ GÖRÜLMEKTEDİR.

SONUÇ OLARAK;

TÜRKİYE ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ 6 INCI TEKNİK KONGRESİ, TÜM ALT SEKTÖRLER İÇİN KISA – ORTA – UZUN DÖNEM ÖNCELİKLERİNİ BELİRLEYEREK NOT ETMİŞTİR.

ZMO YÖNETİM KURULU VE KONGRE BİLİM KURULU, “TARIMSAL EYLEM PLANI” OLARAK NİTELENEBİLECEK BU ÇALIŞMALARI ORGANİZE EDEREK BASILMASINI SAĞLAYACAK VE TÜM TARAFLARIN BİLGİSİNE SUNACAKTIR.

BİRLİKTE YAŞAMAK ZORUNDA OLDUĞUMUZ DIŞ KOŞULLAR KARŞISINDA AYAKTA DURMAK VE TASFİYE OLMAMAK AÇISINDAN; VERİMLİ, ÜRETKEN VE YARIŞMACI BİR TARIM ÖNGÖRÜSÜNÜ BAŞARMAK DURUMUNDAYIZ. YAPISAL DÖNÜŞÜMLERİ, DOĞRU ÜRETİM DOĞRULTULARINI, SEKTÖRÜ EKONOMİ İLE BÜTÜNLEYECEK PAZARLAMA GELİŞMELERİNİ, İLKELİ, ETKİN DESTEKLEME POLİTİKALARINI VE ETKİN HUKUKSAL VE KURUMSAL DÜZENLEMELERİ GEREKTİREN BÖYLESİ BİR GELİŞİM YÖNGÖRÜSÜNÜN BAŞARILI OLMASININ ÖN KOŞULU TEKNOLOJİDİR. GELİŞMECİ, DEĞİŞMECİ, HANGİ SENARYO OLUŞTURULURSA OLUŞTURULSUN SORUN ÇÖZÜMLEYİCİ TEKNOLOJİLERLE BÜTÜNLEŞMEMESİ DURUMUNDA, POLİTİKALARIN BAŞARI ŞANSI OLAMAYACAKTIR.

BU KAPSAMDA TÜRKİYE, ÇEVRE VE EMEK İLİŞKİLERİNİ GÖZETEN UYGUN TEKNOLOJİLERİ, KENDİ AR – GE FAALİYETLERİ İLE GELİŞTİRMEK; BAŞKA BİR DEYİŞLE, MÜLKİYETİNE SAHİP BULUNDUĞU TEKNOLOJİ ARAÇLARINDAN EN ETKİN ŞEKİLDE YARARLANMAK DURUMUNDADIR.

ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ TEKNİK KONGRESİ, İŞTE BU TEMEL ÖDEVİ NEDENİYLE, SON DERECE YOL GÖSTERİCİ OLACAKTIR. TARIMSAL GELİŞMENİN OLMAZSA OLMAZINI OLUŞTURAN TEKNOLOJİ KONUSUNDA, KONGRE’DE GELİŞEN DOĞRULTULARDA, YENİ SOLUKLU ÇABALARA GEREKSİNİM OLDUĞUNUN ALTINI ÇİZMEK GEREKMEKTEDİR.

BU KAPSAMDA ZMO, MESLEK TOPLUMUNUN BİRİKİMİNİ, İLGİLİ, YETKİLİ HER ORTAMA TAŞIMAYI VE SAVUNMAYI, KAMUOYU OLUŞTURMAYI VE DUYARLILIĞINI YÜKSELTMEYİ ÖDEV BİLMEKTEDİR.

TEKNİK KONGRE, ATATÜRK’ÜN AYDINLATTIĞI YOLDA GELİŞEN VE KALKINAN BİR ÜLKEDE, KÖYLÜSÜYLE–KENTLİSİYLE DAHA ÇOK ÜRETİP DAHA ADİL PAYLAŞAN, CUMHURİYET’İN TANIDIĞI OLANAKLARLA ONURLU, BAĞIMSIZ VE MUTLU BİR YAŞAMIN SÜRDÜRÜLDÜĞÜ ÜLKEYE OLAN ORTAK İNANCIMIZI BİR KEZ DAHA TEYİT ETMEKTEDİR...

Okunma Sayısı: 677