VAKIF ZEYTİNLİĞİNDE YENİ OYUNLAR...

ANTALYA ŞUBE ( )
20.02.2009 (Son Güncelleme: 20.02.2009 16:07:59)

BASIN AÇIKLAMASI  

VAKIF ZEYTİNLİĞİNDE YENİ OYUNLAR

03.03.2009 tarihinde yapılacak Muratpaşa Vakıf Zeytinliği‘nin kiralanmasına ait ihale şartnamesi zeytinliğin şu andaki tarımsal yapısını yok edecek ve halka kapatılarak gelecekte ticaret ve turizm alanına dönüştürülmesine olanak sağlayacak tuzaklar içermektedir.  

Bir önceki kiralamada sehven yapıldığı söylenen ve sözleşmede yer alan olumsuzluklar bu kez ihale şartnamesine açık açık konularak Vakıf Zeytinliği‘nin elden çıkarılmasının önü açılmaktadır.

Şöyle ki;

İHALE KONUSU İŞİN NEV‘İ

MADDE 1-‘de; .........mevcut tesislerde fonksiyon değişikliği (tadilat) ile sonradan yapımı uygun görülen yapı ve tesislerin projelendirilmesi, projenin gerçekleştirilmesi için Vakıflar Genel Müdürlüğü, ilgili kurum, kurul ve kuruluşlardan izin alınması, yapımı ve işletilmesi amacıyla 20 yıl süreyle, 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu‘nun hükümlerine göre yalnız yerli isteklilere Açık Teklif Usulüyle kiraya verilmesi işidir.

denmektedir. Oysa şu andaki karar gereği fonksiyon değişikliği yapılamaz. Buradaki doğal sit kararı dışında yeni fonksiyonlar getirilemez. Bu madde ile Vakıf Zeytinliği  fonksiyonu değiştirilerek ticaret ve turizm alanına dönüştürülemez.  

KİRALAMANIN ANA ESASLARI                                             

MADDE 5-3‘DE; Antalya halkının yanı sıra Antalya turizmine çeşitliliğin kazandırılarak turizmin canlanmasına olanak sağlanması, çiftliğin uygun yerlerinde Antalya kültürünü yansıtan el sanatlarına yönelik ürünlerin sergilenmesi ve satışının yapılması, ......................

MADDE 5-4‘DE;.........zeytinyağının üretim aşamaları, saklanması, aktarılması, filtre edilmesi vb. zeytinin dalından sofraya geliş öyküsünün görülebileceği modern bir zeytinyağı müzesinin oluşturularak alanda üretilen zeytin ve zeytin ürünlerinin yerinde sergilenmesi ve özel şişe ve ambalajlarda ‘Vakıf Çiftliği Zeytinyağı‘, ‘Vakıf Çiftliği Zeytini‘, ‘Vakıf Çiftliği Sabunu‘ gibi markalar yaratılarak satışa sunulması, ......................

MADDE 5-6‘da; .......... kafeterya gibi rekreasyon alanları yapılarak çiftliğin günü birlik kullanıma açılması,

Çiftliğin tarımsal niteliği korunacak alan olması nedeniyle Toprak Kurulundan gerekli izin alınacaktır. İmar plan notları yukarıdaki kullanımlara uygun hale getirilecektir. .....................

Çiftliğin imar planının ve / veya koruma derecesinin değişmesi halinde bu şartname hükümleri geçersiz ve sözleşme münfesih sayılacaktır.

Kadastro Müdürlüğünce yapılacak ölçümleme ile belirlenecek çiftliğin sınırı yeniden duvarla ve tel örgü ile çevrilecektir.

Fonksiyon değişikliği yapılan binalar, mevcut yapılaşma alanı artırılmadan yıkılanların yerine yapılan binalar ve yeni ağaç dikimleri bu şartnamenin uygulanması bakımından ilave yapı/tesis sayılır. .............................

...........olmaması halinde zorunlu ve yalnız asli ihtiyaç kadar yıkılarak bu binaların yerlerine mevcut yapılaşma alanı artırılmadan yenileri yapılabilir. Taşınmaz üzerinde bulunan mevcut tesislerde.........................

 

Sözleşme süresi içerisinde yapılacak ilave yapı ve/veya tesislerin kira süresi ve şartları sözleşme ile sınırlıdır.

Bu madde ile her türlü el sanatlarına yönelik ürünlerin sergilenmesi ve satışının önü açılmaktadır. Sergileme ve satış ancak kapalı alanlarda yapılabilir.

Yine kafeterya gibi rekreasyon alanları yapılacağı belirlenerek kapalı alan önerilmektedir. Modern bir zeytinyağı müzesi oluşturulacağı ifade edilerek ciddi bir kapalı alan önerilmektedir. Oysa gerek Koruma Kurulu kararı, gerekse Odalarımızın görüşlerinde belirlendiği gibi mevcut yapıların restorasyonu dışında burada yeni yapı yapılamaz, yapılmamalıdır. Bu önerilen kapalı alanlar için mevcut binalar hiçbir şekilde yeterli olamaz. Mevcut yapılara ilişkin Koruma Kurulu kararı doğrultusunda kentlilerin görüşleri de alınarak kentsel tasarım ölçeğinde proje elde edilmelidir.

Bu maddede "Toprak Koruma Kurulundan gerekli izin alınarak imar plan notları yeni yapılaşmaya göre değiştirilebilir" hükmü yer almaktadır. Oysa Koruma Kurulu kararında ve mevcut planda "Tarımsal kullanımı devam edecek" alan kararı vardır. Toprak Koruma Kurulu götürülerek alana yeniden dikilecek ağaçlarla ilgili Toprak Koruma Kurulu kararına ihtiyaç yoktur. Kurula götürülmesinin gerekçesi Vakıf Zeytinliğinin tarım dışı amaçla kullanılmasının önünü açmaktadır.

Bu maddede çiftliğin sınırlarının yeniden ele alınacağı, tel örgü ve duvarla çevrileceği açıkça ortaya konmakta, alanın halka kapatılarak büyük olasılıkla çiftliğe girişin paralı hale getirileceği anlaşılmaktadır. Buradaki binaların yıkılarak yerine yeni binalar yapılacağı açık-seçik belirtmektedir.

Yine bu maddede zeytinliğin imar planı ve koruma derecesinin değiştirilmesinden söz edilmekte, bu çerçevede amaçlarının ne olduğu açıkça ortaya çıkmaktadır.

 

KİRA BEDELİ:

MADDE 6 -c‘de;Yapılacak fonksiyon değişikliği ile ilave yapı ve/veya tesisleri için Bölgece tespit edilen ve kiracı tarafından noterden tanzim edilmiş bir taahhütname ile kabul edilen aylık kira kabulünün yapıldığı tarihten itibaren çiftliğin kullanımı için ödenen kira bedeline ilave edilerek ödenmeye başlanacak ve müteakip yıllara ait kira artışları bu bedel üzerinden yapılacaktır.

Bu maddede fonksiyon değişikliği ve ilave yapı ve tesislerin yapılacağı açık seçik ortaya konmaktadır.

İHALEYE GİREBİLME ŞARTLARI:

MADDE 8-g‘de; Şirketin ve ortaklarının turizm alanında faaliyetleri var ise bunlar hakkında bilgi, isteklinin gerçek kişi olması halinde;

Bu maddede ihaleye girecek şirketlerden turizm faaliyetleri ile ilgili bilgiler sorularak, gelecekte buranın turizm alanına dönüştürülmesinin yolu açılmaktadır.

KİRACININ YÜKÜMLÜLÜKLERİ

MADDE 17-m‘de;Kiracı, kanuni zorunluluk nedeniyle veya proje gereği sökülmesi gereken ağaçları İdarenin ve yetkili kurum veya kuruluşların belirleyeceği alanlara nakletmekle yükümlüdür. Bundan dolayı İdareden her hangi bir talepte bulunamaz.

Bu maddede proje gereği sökülen ağaçların idarece belirlenen alanlara nakledilmesi ile ilgili yeni yapılara yar açılmaya çalışılmaktadır.Bu durum çiftlikte yeni yapıların yapılacağını açık-seçik ortaya koymaktadır.

DEVİR VE TEMLİK

MADDE 21‘de;.......... birikmiş ............ devre, iş ve kar ortağı almaya İdarece izin verilebilir......................

............... kiracıya, yapılan faaliyetin özelliği dikkate alınarak taşınmazın belli kısımlarını alt kiracılara kiraya verme hakkı tanınabilir.

Bu madde ile kiracının çiftliği bir başkasına devredebilmesinin iş ve kar ortağı almasının ve parçalayarak kiralanmasının önü açılmaktadır.

Bu madde çiftliğin ticari alan olarak kullanılacağının en önemli kanıtlarından birini oluşturmaktadır. (Çünkü uluslar arası şirketlerin yatırıma ortak olarak girişi bu yolla sağlanabilecektir.)

BİLDİRİM VE TEBLİĞLER:

MADDE 29‘da;Kiracı, mahalli örf ve adete uygun hareket etmeyi ve kiralananı idare yetkilerinin belirlediği zamanlarda kullanmayı kabul ve taahhüt eder. Turizm yeterlilik belgesine haiz otel ve turistik tesis kullananlar hariç vakıf taşınmazlarda bira dahil her türlü alkollü içkilerin bulundurulması ve satılması yasaktır.

Bu maddede de turizm yeterlilik belgesine haiz otel ve turistik tesislerde alkollü içkilerin satılabileceği ifade edilerek çiftlikte otel ve turistik tesislerin yapılacağı ortaya konmaktadır.  

Sonuç olarak;

Vakıf Zeytinliği Antalyalıların elinde kalmış, kentin akciğeri konumundaki son yeşil alanlardan birisidir. Vakıf Zeytinliğinin yukarıdaki şartname çerçevesinde özel sektöre devredilmesi kentin akciğerlerinin sökülmesi anlamındadır.

Şartname Meslek Odaları ile yapılan toplantıların bu alanın birilerine verilmesi ile ilgili çalışmalara kılıf uydurmak amacıyla yapıldığını göstermektedir. Özellikle Odalarımızın, mülkiyetinin kamuda kalmasının zorunluluğu yanı sıra, işletmesinin kesinlikle kamuda kalması, mevcut binaların restorasyonu ile oluşabilecek, halkın kullanımına yönelik çay bahçesi, vs. gibi alanların oluşturabileceği yolundaki görüşlerinin dikkate alınmadığını ortaya koymuştur.

Bu görüşlerimize Meslek Odalarının tamamına yakını katılmaktadır. Görüşlerimiz dikkate alınmadan hazırlanan bu şartname ile ihaleye çıkarılması kabul edilemez. Antalya‘nın son yeşil alanının ve akciğerinin kent halkının elinden alınması sonucunu doğuracak bu ihalenin iptali için kent halkını, Meslek Odalarını, Üniversitemizi, Sivil Toplum Örgütlerini, yerel yöneticiler ve milletvekillerimizi birlikte hareket etmeye çağırıyoruz.

Bu açıklamamız bütün siyasi partilere ve milletvekillerine gönderilmiştir.

 

M. Osman AYDIN                                                               Vahap TUNCER

Mimarlar Odası Antalya Şubesi Başkanı                           Ziraat Mühendisleri Odası

                                                                                              Antalya Şubesi Başkanı

Okunma Sayısı: 1888