DÜZCE'DE 122 HEKTAR ARAZİNİN TARIM DIŞINA ÇIKARTILMASINA YÖNELİK TOPRAK KORUMA KURULU KARARININ YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASINA KARŞI YAPILAN İTİRAZ DA REDDEDİLDİ

GENEL MERKEZ ( )
20.02.2009 (Son Güncelleme: 20.02.2009 18:06:25)

T.C.
SAKARYA
BÖLGE İDARE MAHKEMESİ
Y.D İtiraz No: 2009/37

 

YÜRÜTMENİN DURDURULMASINI İSTEMİ HAKKINDA VERİLEN KARARA İTİRAZ EDEN (DAVALI): TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI / ANKARA

KARŞI TARAF (DAVACI): TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

VEKİLİ: AV. ZUHAL DÖNMEZ
Bestekar Sok. No: 49/5 Kavaklıdere / ANKARA

İSTEMİN ÖZETİ: Düzce ili, Merkez İlçesi, Beyköy Beldesi, Çalıcuma Köyü ve Hacıahmetler Köyü sınırı içindeki 122 hektarlık 1 nolu alternatif alanının Düzce 1. Organize Sanayi Bölgesi genişleme alanı olarak kullanılmak üzere tarım dışı amaçla kullanılmasının uygun bulunmasına ilişkin 01.10.2007 tarih ve 15658 sayılı işlemin; söz konusu alanın 1. sınıf tarım arazilerinden oluştuğu, 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda alternatif alanın bulunmaması ve kurulun uygun görmesi kaydıyla bakanlıklarca kamu yararı kararı alınmış plan ve yatırımlar için bu arazilerin amaç dışı kullanımına Bakanlı tarafından izin verilebileceği, ilgili Bakanlık tarafından alınmış kamu yararı kararı bulunmadığı, Türkiye‘nin en nitelikli arazilerinin bu coğrafyada yer aldığı, hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle açılan davada; Yetki, kamu gücü kullanarak, tek yanlı irade beyanı ile idari işlem yapabilme iktidarıdır ve her türlü idari makam için, kendi görev alanını gösteren hukuk kuralları tarafından belirlenir. Kamu düzeni ile ilgili olduğundan geniş yoruma ya da kıyas yoluyla kullanılmaya elverişli değildir. Bu bağlamda, kamu görevlisi yetkiyi yasada izin verilmedikçe bizzat kullanmak zorundadır. Yetkinin, başka kamu görevlilerine devri ancak, yasada açıkça öngörülmüş olması koşuluyla olanaklıdır. 5403 sayılı Yasanın 13/d maddesinde kamu yararı kararı alma konusunda ilgili bakanlıkların münhasıran yetkili kılındığı görülmektedir. Bakanlıklardan anlaşılması gereken ise Bakanlık merkez teşkilatıdır. Bu durumda, Sanayi Ticaret Bakanlığı tarafından alınması gereken kamu yararı kararının Bakanlık taşra teşkilatı olan Düzce Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü tarafından alındığı görülmekte olup yetki yönünden sakat olduğu, sonucuna varılmış olup, Kanunda öngörülen usule uyulmadan tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlılık bulunmadığı gerekçesiyle; dava konusu işlemin yürütmesinin durdurulmasına karar veren Sakarya 2. İdare Mahkemesi‘nin 27.11.2008 günlü ve E: 2008/699 sayılı kararını davalı idare; alternatif alanların bulunmaması, organize sanayi bölgesinin dolması, bu nedenle yeni tahsisin yapılamaması hususları göz önünde bulundurularak Düzce Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü tarafından alınan kamu yararı kararının olumlu bulunduğunu ileri sürerek, itirazen kaldırılmasını istemiştir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Sakarya Bölge İdare Mahkemesince davalı tarafın yürütmenin durdurulması istemi hakkındaki karara yaptığı itiraz ile ilgili olarak dosyadaki belgeler incelenerek gereği görüşüldü.

Dosyada mevcut bilgi ve belgelere göre dava konusu idari işlemin yürütmesinin durdurulması için 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunun 27. maddesinde öngörülen koşulların birlikte gerçekleştiği anlaşıldığından, mahkemece yürütmenin durdurulması isteminin kabulüne karar verilmesinde isabetsizlik görülmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, Sakarya 2. İdare Mahkemesince verilen 27.11.2008 gün ve E: 2008/699 sayılı yürütmenin durdurulması hakkındaki karara yapılan itirazın reddine, 13.01.2009 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Başkan YILMAZ ENGÜR

Üye HASAN KARADAYI

Üye HACI GÖÇER

Okunma Sayısı: 687