MUĞLA'DA DOĞALGAZ BORU HATTI İÇİN TARIM ARAZİLERİNİN İMARA AÇILMASINA KARŞI AÇTIĞIMIZ DAVADA, BİLİRKİŞİ RAPORUNU VERDİ

GENEL MERKEZ ( )
11.08.2009 (Son Güncelleme: 12.08.2009 14:22:24)

T.C.
MUĞLA
1. İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞINA

BİLİRKİŞİ RAPORU

Esas No. : 2009/214

Davacı: TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, Kızılay / ANKARA

Vekili: Av. Züha1 DÖNMEZ, Kavaklıdere/ANKARA

Davalı: T.C. Tarım Ve Köyişleri Bakanlığı, ANKARA

Dava Konusu: Muğla İli Merkez ve Yatağan İlçesi sınırları içerisinde BOTAŞ tarafından tesis edilmesi planlanan Doğalgaz Boru İletim Hattı güzergahındaki arazilerin tarım dışı amaçla kullanılmasının uygun bulunmasına ilişkin Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın 03.12.2008 tarih ve 5923-19832 sayılı işleminin iptali istemidir.

Bilirkişi Heyeti: Muğla 1. İdare Mahkemesi tarafından re‘sen seçilen bilirkişi heyeti; Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Asaf KOÇMAN, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Erhan Vecdi KÜÇÜKERBAŞ ile Muğla İl Kadastro Müdürü Harita Mühendisi Emin MADRAN‘dan oluşmuştur.

Tespiti İstenen Hususlar: Muğla İli Merkez ve Yatağan İlçesi sınırları içerisinde Boru Hattı İle Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) tarafından tesis edilmesi planlanan Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı güzergahında bulunan arazilerin tarım dışı amaçla kullanımının uygun olduğuna ilişkin Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın 03.12.2008 tarih ve 5923-19832 sayılı işleminin iptali istemiyle açılan davanın karara bağlanabilmesi için bilirkişilerden;

1/ Söz konusu güzergahın bulunduğu arazinin mutlak tarım arazisi, özel ürün arazisi, dikili tarım arazisi ve/veya sulu tarım arazisi kapsamında olup olmadığı,

2/ Bu kapsamda olması durumunda tarım dışı amaçla kullanımının uygun olup olmadığı hususlarının 5403 ve 3573 sayılı yasalar ve ilgili mevzuat hükümleri göz önünde bulundurularak tarafların iddia ve savunmaları, dosyadaki bilgi ve belgeler dikkate alınarak incelemek ve. yerinde yapılan inceleme ve tespitlere göre ayrıntılı ve gerekçeli bir raporun hazırlanması istenmiştir.

Bilirkişi İncelemesi: Yukarıda esas no, tarafları ve konusu yazılı tespit işi için re‘ sen görevlendirilen bilirkişi heyeti olarak önceden belirlenen 19.06.2009 günü Naip Üye Mehmet TOSUN başkanlığındaki mahkeme heyetine ilaveten davacı vekili Av. Özge ÇINAROĞLU, davalı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nı temsilen Bülent BEŞPARMAK, müdahil BOTAŞ vekili Av. Şule BOYRAZ ve Muğla Tarım İl Müdürlüğü‘nü temsilen Meryem TÜRKAY ve Bahadır TAMER ile dava mahalline gidilerek tespiti istenen hususlarla ilgili keşif ve incelemeler yapılmıştır. Yerinde yapılan inceleme ve gözlemlere ek olarak dava dosyasındaki bilgi ve belgeler ışığında oluşan bilirkişi görüşümüz aşağıdadır.

Konunun Gelişimi:

1/ Muğla İli Merkez ve Yatağan İlçesi sınırları içerisinde Boru Hattı İle Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) tarafından tesis edilmesi planlanan Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı güzergahında bulunan arazilerin tarım dışı amaçla kullanımı için ilgili şirket 11.09.2007 tarih ve 22166 sayılı yazı ile talepte bulunmuştur.

2/ Söz konusu talep üzerine Muğla Valiliği Tarım İl Müdürlüğü elemanlarınca "Muğla İli İle Yatağan İlçesi Sınırları İçinde ‘Muğla Doğalgaz İletim Hattı‘ Güzergahındaki Arazilere Ait Tarımsal Etüt Raporu" hazırlamış ve bu rapor Tarım İl Müdürlüğü tarafından 16.07.2008 tarih ve 5126 sayılı yazı ile Muğla Valiliği‘ne sunulmuştur. Tarımsal etüt raporunda Muğla Doğalgaz İletim Hattı‘nın geçtiği arazilerin konumu, eğimi, toprak derinliği ve toprak yüzeyinde gözlemlenebilen problemler dikkate alınarak bir değerlendirme yapılmıştır.

3/ Muğla Valiliği16.07.2008 tarih ve 5126 sayılı yazı ile tarımsal etüt raporunda alternatif olarak önerilen hususlar BOTAŞ‘a iletilmiştir.

4/ BOTAŞ, ilgili rapora cevap olarak 28.08.2008 tarih ve 27896 sayılı yazı ile Muğla Valiliği‘nden, Muğla Doğalgaz İletim Hattı güzergahının Valilikçe veya Toprak Koruma Kurulu tarafından incelenerek gerekli izinlerin ivedilikle verilmesi ve kamu hizmetinin aksatılmaması hususlarında talepte bulunmuştur.

5/ Muğla Valiliği, Tarımsal Etüt Raporu‘nda alternatif olarak önerilen 24,5 km‘lik hatta ilişkin güzergahın BOTAŞ teknik elemanlarıyla Tarım İl Müdürlüğü teknik elemanları tarafından arazide yerinde incelenmesinde yarar olduğu 16.09.2008 tarih ve 5068-6754 salıyı yazı ile bildirmiştir.

6/ BOTAŞ, Muğla Valiliği‘nin ilgili cevabı üzerine, 13.10.2008 tarih ve 31720 sayılı yazı ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘ndan "Bölgeye götürülecek olan Kamu yatırımının aksatılmaması ve Kamu‘nun maddi zararlara uğratılmaması amacıyla konunun Bakanlıkça incelenerek çözüme kavuşturulması . için gerekli talimatın Muğla Tarım İl Müdürlüğü‘ne verilmesi konusunda gereğinin yapılması" istemiştir.

7/ Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, 30.10.2008 tarih ve 5223-17794 sayılı yazı ile Muğla Valiliği‘ne konunun Tarım İl Müdürlüğü‘nce 5403 sayılı Kanun kapsamında incelenerek gereğinin yapılmasını bildirmiştir.

8/ Muğla Valiliği‘nce, söz konusu proje ile ilgili olarak 20.1 1.2008 tarih ve 6171-8525 sayılı yazı ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘na Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu tarafından

12.06.2003 tarih ve 152-38 sayılı Kamu yararı Kararı‘nın, kanunun ve Bakanlığımız talimatlarının öngördüğü şekilde olduğu anlaşıldığından söz konusu arazilerden geçen 24,5 km‘lik güzergahın Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı yapılmak üzere tarım dışı amaçla kullanılması hakkında oy çokluğu ile (9/1) karar verildiği bildirilmiştir.

9/ Tarım ve Köyişleri Bakanlığı 03.12.2008 tarih ve 5923-19832 sayılı yazı ile Muğla Valiliği ‘ne bahse konu arazi ile ilgili olarak Bakanlık tarafından yapılan değerlendirmeler sonucu 5403 sayılı yasanın 13/d maddesi gereği toprak koruma projesinin hazırlanarak Valilikçe onaylanması ve proje uygulaması şartıyla talep edilen alanların istenen amaçla kullanılması uygun görüldüğü bildirilmiştir.

10/ Yukarıda zikredilen gelişmeler ve Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın 03.12.2008 tarih ve 5923-19823 sayılı olumlu kararı üzerine davacı TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası vekili 02.02.2009 tarihinde Muğla İdare Mahkemesine başvurarak söz konusu kararın iptali istemiyle dava açmıştır. Muğla ı. İdare Mahkemesi 23.(B.2009 tarih ve E: 2009/214 sayılı kararıyla keşif ve bilirkişi incelemesi yaptırılmasına karar vermiştir.

A. Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı Alanının Yeri ve Çevre Özellikleri

Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) tarafından tesisi planlanan Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı, Muğla ili Merkez ve Yatağan ilçesi arasındaki ortak alan sınırlan içinde bulunan güzergah alanı kapsamaktadır. Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı güzergahı, Yatağan İlçesi merkez yerleşimi ile Muğla Merkez yerleşiminin bulunduğu ve tektonik bir alçalma sonucunda meydana gelen iki ayrı çöküntü alanı (tektonik havza) tabanı ile aralarındaki dar ve alçak bir eşik üzerinden geçmektedir. Yatağan havzasını, Salihpaşalar yerleşimi ile Yatağan İlçe Merkezi arasında uzanan çöküntü alanının tabanında Kamış çay ve kollarının biriktirdiği alüviyonlara ait taban düzlüğü ile bu düzlüğün devamı niteliğinde hafif eğimli etek düzlükleri ve dışa/çevreye doğru yükselen sırt ve tepelerin oluşturduğu engebeli yüksek topografya kuşatmaktadır. Başka bir sözle, Yatağan-Salihpaşalar arasındaki etek-taban düzlükleri, kuzeydoğu (NE-güneybatı (SW), kuzeybatı (NW)-güneydoğu (SE) doğrultularında kesen kırıkların/fay dikliklerinin sınırlandırdığı bir çukur alan tektonik havza alanı niteliğindedir. Öte yandan, Yatağan havzasının güney-güneydoğusunda yöreye egemen olan Karadağıbaşı tepe (1034 m) ile sivri Tepe (1194 m) arasındaki eşik üzerinden Muğla havzasına geçilmektedir. Muğla havzası tektonik-karstik bir jeomorfolojik evrim sonucunda polye (karstik ova) morfolojisi kazanmış kapalı bir drenaj havzası şeklindedir. Nitekim, Muğla taban ovasında yağışlı dönemde biriken sular düdenler aracılığı ile drene edilmektedir. Gerçekten, Gökova-Muğla-Yatağan bölgesi tektonik yönden son ederce aktif olup (I. derece deprem bölgesi) fay hatlarının belirlediği çöküntü çukurları ve eski jeolojik temele ait yükselmiş blokların oluşturduğu çok engebeli bir jeomorfolojik peyzaja sahiptir. Yatağan havzası-Muğla polyesini (karstik çöküntü çukurluğu) çevreleyen topografyada kuzeyden güneye doğru yükselen rölyef üzerinde Karadağ tepe 037 m), Ören Tepe (718 m), Bakladağı Tepe (617 m), Karakuyu Tepe (896 m), Sivri Tege (1194 m), Karadağbaşı Tepe (1034 m), Oyuklukarlığı Tepe (1751 m) gibi yükseltilerle alanı derin bir şekilde yaran akarsu vadileri söz konusu engebeli peyzajın başlıca topografik unsurlarıdır. Yatağan havzası taban düzlüğünden geçen Kamış çay‘a ait yüksek rölyeften inen dereler (Akçay, Kapızdede, Ovadere, Menteş Dere vb) tabanda birleşerek hidrografik bakımdan sentripetal (merkezcil) bir drenaj sistemi oluşturmaktadır. Muğla- Yatağan yöresi bugünkü topografik/jeomorfolojik görünümünü yer tarihinin Miyosen‘de başlayan ve Kuaterner‘e kadar süren döneminde etkili olmuş tektonik (yer kabuğu hareketleri), klimatik (iklimsel) ve hidrografik (akarsu) süreçlerinin işbirliği ile kazanmıştır. Bu alanda, jeolojik yapının en eski birimini Permo-Triyas yaşlı kumtaşı, kalkşist, mikaşist ve mermer içerikli metamorfiklerle bunların üzerine gelen Mesozoyik yaştaki kristalize kireçtaşları meydana getirmiştir. Söz konusu bu eski temel arazi, daha sonra Neojen‘in Orta Miyosen döneminden itibaren yerkabuğunu etkilemeye başlayan tektonik rejim altında şiddetli dislokasyonlara (yerkabuğu hareketlerine bağlı kırılmalar, düşey yönde çökme ve yükselmeler) uğramış ve derin faylara bağlı çöküntü çukurlan (tektonik havzalar) ortaya çıkmıştır. Bu dönemde etkili olan düşey tektonizma ile artan yükselti farkları ve aynı zamanda dönemin sıcak-nemli iklim koşulları altında yörede geniş Neojen aşınma-birikme havzaları gelişmiştir. Nitekim, bu geniş havzalardan biri olan Yatağan havzası konglomera, kumtaşı, marn ve gölsel kireçtaşı tortul birikimi ile dolmuştur. Neojen dönemi sonu ve Kuatemer başlarındaki Pleyistosen zaman aralığında tekrarlanan tektonik hareketler, bu kez ana fay sistemleri üzerinde yoğunlaşırken, yeni fay sistemleri oluşmuş ve akarsular havzadaki fay hatlarına uygun yönlerde yerleşerek drenaj dokusunu belirlemiş ve vadilerini derince kazmışlardır. Yatağan ve Muğla havzaları içinde akarsu drenaj sisteminin kurulması ve Pleyistosen‘deki iklim değişmeleri ile bugüne göre güçlenen akarsular havzaların Neojen tortul malzemesini büyük ölçüde boşaltmış ve havzaların iç ortamında alüviyal düzlüklerle etek düzlükleri gelişirken dış ortamda çevreye doğru yüksek rölyefin sırt ve tepeleri günümüzdeki jeomorfolojik görünümünü kazanmaya başlamıştır.

Yatağan-Muğla havzaları genelinde, günümüz koşullarında yarı nemli Akdeniz iklim rejimi hüküm sürmektedir. Muğla merkez yerleşiminde ve Yatağan İlçesinde bulunan meteoroloji istasyonlarının kayıtlarına göre, ortalama yıllık yağış miktarı Muğla‘da 1216 mm, Yatağan‘da 673 mm olup yağışlar cephe sistemlerinin etkin olduğu Ekim-Nisan arasındaki dönemde düşmektedir. Buna karşılık, cephe sistemi geçişlerinin çok azaldığı Mayıs-Eylül arasındaki dönemde yağışlar son derece azalmakta ve kurak bir dönem egemen olmaktadır. Öte yandan, düşen yağışların aşındırıcı bir güç olarak yeryüzüne aktardığı kinetik enerji ile yağış yoğunluğu ve bağlı olarak toprak kaybı arasındaki doğrusal ilişki dikkate alındığında yöreye düşen ortalama yıllık yağışların % 70-75‘i erozif etkilere sahiptir.

Konum ve jeomorfolojik/topografik özellikler Yatağan havzasında, Muğla‘ya göre denizsel etkiler nispi olarak farklıdır. Nitekim, yağış tutarları Yatağan‘da Muğla‘ya göre daha az olduğu halde yıllık sıcaklık ortalaması Yatağan‘da 16,5 derece, Muğla‘da 14,9 derecedir. Her iki havzada yıl içinde rüzgarlar en çok kuzey ve güney sektörlerinden esmektedir. Esen rüzgarların hızı her ayda düşüktür ve yıllık ortalama 2-3 m/sn civarındadır. Burada belirtilmesi gereken önemli husus, çukur havzalarda hava kalitesini belirleyen parametreler meteorolojik unsurlarla havzaların jeomorfolojik/topografik özellikleri ve insan etkinlikleridir.

Öte yandan, Muğla-Yatağan yöresinde zemin litolojisi, yukarıda belirtildiği gibi, eski temele ait metamorfik kayalar dışında genel olarak Pliyosen çökellerinden oluşmuş, kırıntılı-tortul yapıda veya alüviyal dolgular şeklinde pekişme oranı düşük, kolayca ayrışıp aşınabilir özelliktedir. Bu yapıdaki araziler, eskiden beri tarımsal amaçlarla kullanılmış ve doğal bitki örtüsü büyük oranda tahrip edilmiştir. Yörenin primer bitki örtüsü kızılçam (Pinus brutia) ormanlarıdır ve halihazırda etkilerden uzak kalmış yüksek yamaçlar üzerinde dağılış göstermektedir. Buna karşılık, çok tahrip görmüş yamaçlarda ve eteklerde kurakçıl maki toplulukları ve seyrek, çalı formunda garig türleri baskın bir yayılışa sahiptir. Yine eteklerde ve özellikle havza tabanlarındaki alüviyal topraklarda tarımsal kültüre ait bitkiler yoğun bir şekilde yetiştirilmektedir.

Yukarıda kısaca açıklanan çevre unsurları arasında duyarlı bir etkileşim mevcuttur ve bu etkileşim aynı zamanda havzalardaki yerleşme, sanayi faaliyetleri ve araziden yararlanma konusunda kompleks ilişkilerin varlığını da ortaya koymaktadır. insan-çevre ilişkilerinin normal şekilde devamı ve işleyişi söz konusu olduğundan, çevre unsurlarının olumsuz etkilerden uzak tutulması gerekmektedir. Dava konusu alan, işleyen bir doğal sistemin (ekolojik sistem) bütünlüğü içinde yer aldığından çevre unsurlarıyla birlikte doğal ve antropojenik etkilere karşı duyarlı, bitki-toprak-su dengesi ve su rezervi bakımından yaşamsal önem taşıyan bir konuma sahiptir. Bu nedenle, Muğla- Yatağan havzalarında gerçekleştirilecek olan her türlü faaliyet ve kullanımlar için temelde işleyen bir doğa parçasının işleyiş ilke ve ilişkilerini dikkate almak zorunluluğu bulunmaktadır. Aksi halde, bu işleyişe ters düşen bütün kullanımlar ve kararların sorunların kaynağını oluşturacağı bir gerçektir.

B. Taraflara Ait İddia ve Savunmaların İrdelenmesi- Taraflarca İleri Sürülen Yasal Dayanaklar

Davacı TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası (Ankara), Muğla ili Merkez ve Yatağan ilçesi sınırları içerisindeki Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı güzergahında bulunan arazilerin tarım dışı amaçla kullanımının uygun olduğuna ilişkin Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın 03.12.2008 tarih ve 5923-19832 sayılı işleminin iptali istemiyle 02.02.2009 tarihinde dava açmıştır. Dava dilekçesinin "İptal nedenleri" bölümünde davacı odanın iddiaları aşağıda gösterilmiştir.

a) 1. Sınıf tarım toprağı olan dava konusu taşınmazların tarım arazisi olmaktan çıkarılması 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu‘na aykırı olduğu belirtilerek bu kanunun 3/d maddesine göre "tarım arazisi" tanımı yapılmış, 4. Madde‘ye göre de araziyi kullananların yasanın öngördüğü tedbirleri almakla yükümlü oldukları belirtilmiştir.

b) İddiaya esas olarak 5403 sayılı Kanun‘un 13. Maddesinde yer alan "mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri ile sulu tarım arazileri"nin tarımsal üretim amacı dışında kullanılamayacağı hükmüne vurgu yapılmış ve devamında, "Ancak, alternatif alan bulunmaması ve Kurulun uygun görmesi şartıyla, savunmaya yönelik stratejik ihtiyaçlar, doğal afet sonrası ortaya çıkan geçici yerleşim yeri ihtiyacı, petrol ve doğal gaz arama ve işletme faaliyetleri, ilgili bakanlık tarafından kamu yararı kararı alınmış madencilik faaliyetleri, bakanlıklarca kamu yararı kararı alınmış plan ve yatırımlar için bu arazilerin amaç dışı kullanım taleplerine, toprak koruma projelerine uyulması kaydıyla Bakanlık tarafından izin verilebilir" hükmüne de yer verilmiştir.

c) Toprak Koruma Kurulu‘nca Muğla İl Tarım Müdürlüğü elemanları tarafından hazırlanan Tarımsal Etüt Raporu‘nda gösterilen alternatif alanların kabul edilmemesinin kamu yararına aykırı olduğu gibi, usul ve yasaya aykırı olduğu iddia edilmiştir. Çünkü, dava konusu arazilerin tarım dışı amaçla kullanımı kararında Kanun‘un aradığı şekilde bir Kamu yararı kararı bulunmamaktadır.

Davalı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Hukuk Müşavirliği‘nin dava dilekçesine karşı 16.03.2009 tarih ve 2364 sayılı cevap yazısında konunun gelişimi sırasıyla izah edilerek;

a) BOTAŞ, 17.10.2008 tarih ve 31720 sayılı yazısında, "Tarımsal Etüt Raporu"nda Muğla Tarım İl Müdürlüğü elemanlarınca alternatif alan olarak gösterilen alanların bir bölümü dere yatağı, bir bölümü de ruhsatlı maden sahası olup bu kısımlardan boru hattının geçmesi boru hattı yapım ve işletme tekniği açısından mümkün olmadığı gerekçesiyle konunun Bakanlıkça incelenerek çözüme kavuşturulması için Muğla Tarım İl Müdürlüğü‘ne gerekli talimatın verilmesi talebinde bulunmuştur. Bunun üzerine Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, 30.10.2008 tarih ve 5223-17794 sayılı yazı ile Muğla Tarım İl Müdürlüğü‘nden konunun 5403 sayılı Kanun kapsamında incelenerek gereğinin yapılması istenmiştir.

b) Muğla Toprak Koruma Kurulu, 14.11.2008 tarihinde toplanarak, BOTAŞ‘ın yazısında belirtilen hususlar ve nedenler gerekçe olarak dikkate alınmış ve gösterilen alternatif alanların alternatif alan kabul edilmemesine, söz konusu proje ile ilgili Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK) tarafından 12.06.2003 tarih ve 152-38 sayılı Kamu Yararı Kararı‘nın, 5403 sayılı Kanun‘un ve Bakanlık talimatlarının öngördüğü şekilde olduğu anlaşıldığından, Kurul‘un 14.11. 2008 tarih ve 9 nolu kararıyla söz konusu Kuru Mutlak Tarım Arazileri, Sulu Tarım Arazileri, Sulu Marjinal Tarım Arazileri ve Dikili Tarım Arazileri‘nden geçen 24,5 km‘lik güzergahın Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı yapılmak üzere tarım dışı amaçla kullanılması hakkında uygun görüş verilmesine oy çokluğu (911) ile karar verilmiştir.

c) Söz konusu karara ilişkin olarak, Bakanlığın Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü‘nün 03.12.2008 tarih ve 5923-19832 sayılı yazısı ile Muğla Valiliği‘ne 5403 sayılı Kanun‘un 13/d Maddesi gereğince "Toprak Koruma Projesi"nin hazırlatılarak onaylanması ve projeye uyulması şartıyla talep edilen alanların tarım dışı amaçla kullanılmasının uygun görüldüğü bildirilmiştir.

d) Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı için talep edilen alanların tarım dışı amaçla kullanımı ile ilgili olarak 5403 sayılı Kanun‘un 13. Maddesini 1. fıkrasında ifade edilen şekilde söz konusu araziler hakkında tarımsal üretim amacı dışında kullanılmaması hükmüne karşı, aynı maddenin ancak alternatif alan bulunmaması ve Toprak Koruma Kurulu‘nun uygun görmesi şartıyla istisna bentleri olan a,b,c,ç ve d bentlerin hükmünü uygun bulmuştur.

Yukarıdaki açıklamalardan anlaşılacağı gibi, davacı Ziraat Mühendisleri Odası, 03.12.2008 tarih ve 5923-19832 sayıl işlemin iptali davasını 5403 sayıl Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu‘nun 3/d, 4. ve 13. maddelerinde yer alan hükümlere göre tesis etmiş ve Muğla İl Tarım Müdürlüğü elemanlarınca hazırlanan Tarımsal Etüt Raporu‘nda alternatif güzergah olarak gösterilen alanların, alternatif alanlar olarak kabul edilmemesinin ilgili 5403 sayılı Kanun‘a aykırı olduğunu iddia etmiştir.

Buna karşılık, davalı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, BOTAŞ‘ın 17.10.2008 tarih ve 31720 sayılı yazısında Muğla Tarım İl Müdürlüğü elemanlarınca alternatif alan olarak gösterilen alanlarda boru hattı yapım ve işletme tekniği açısından mümkün olmadığı gerekçesini dikkate alarak, Muğla Valiliği‘nden 5403 sayılı Kanun kapsamında konunun incelenerek gereğinin yapılmasını istemiştir. Bunun üzerine Muğla Toprak Koruma Kurulu söz konusu Doğalgaz Boru İletim Hattı güzergahı ile ilgi olarak;

- Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK)‘nun 12.06.2003 tarih ve 152-38 sayılı Kamu Yararı Kararı,

- 5403 sayılı Kanun‘un 13. Madde a,b,c, ç, ve d bentlerinde yer alan hükümler,

- Bakanlık talimatları göz önünde bulundurularak 24,5 km‘lik güzergahın Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı yapılmak üzere tarım dışı amaçla kullanılması hakkında uygun görüş bildirmiştir. Kurulun söz konusu uygun görüşü üzerine Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından Muğla Valiliği‘ne 5403 sayılı Kanun‘un 13. Maddesi hükümlerine göre uygulamanın başlatılması ve talep edilen alanların tarım dışı amaçla kullanılmasının uygun görüldüğü bildirilmiştir.

C. Bilirkişi İncelemeleri, Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı Geçiş Noktaları Arasındaki Alanların Durumu ve Konuya İlişkin Değerlendirmeler

Bilirkişi heyetimiz, tespiti istenen hususları incelemek üzere dava konusu Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattının projede belirtilen güzergah noktalarına belirlenen gün ve saatte Mahkeme heyeti, davacı ve davalı tarafların temsilcileriyle birlikte gidildi. 1/25 000 ölçekli topografik harita üzerinde işaretlenen ilgili projeye ait güzergah noktaları ile alternatif güzergah hattı geçiş noktalarının arazideki yer ve konumları GPS aleti kullanılarak belirlendi. Keşif ve inceleme işlemine Yatağan İlçe Merkezi batısından geçen BOTAŞ Doğalgaz Boru İletim Hattının S210 noktasından başlandı. Bu noktadan itibaren S277 noktasına kadar devam eden alandan geçen Muğla Doğalgaz Boru-İletim Hattı güzergahı boyunca yerine göre Sulu Tarım Arazileri, Kuru Mutlak Tarım Arazileri, Kuru Marjinal Tarım Arazileri ve Zeytin Dikili Tarım Arazilerin varlığı gözlenmiştir.

BOTAŞ, Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı güzergahının tespitinde aşağıdaki hususları ve kriterleri dikkate almıştır.

-Arazinin jeolojik ve topografik yapısı, boru hattına etki edebilecek diğer unsurlar olarak faylar, yer altı suları, sıvışma alanları, heyelan alanları,

-Çevresel anlamda önem arz eden ormanlar, doğal sit alanları ve özellikle tarım alanları,

-Güzergah mümkün olduğunca yollara yakın ve işletme kolaylığı olan, imar planı olmayan tarıma elverişsiz arazilerden geçecek şekilde,

-Boru hattı yapım ve işletme tekniklerine uygunluk (Dere yatağı, kayalık, bataklık, karayollarına paralellik gibi unsurlar hariç).

Muğla Tarım İl Müdürlüğü teknik elemanları ise; güzergah arazilerin konumu, eğimi, toprak derinliği ve toprak yüzeyinde görülebilen problemleri dikkate alarak değerlendirme yapmışlardır.

Bilirkişi heyeti olarak, keşif sırasında ‘dava konusu "Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı" güzergahının geçtiği alanlarda çevre unsurları olarak jeolojik yapı, topografik/jeomorfolojik özellikler, iklim koşullarının etkisi, hidrografik süreçlerin durumu, toprak özellikleri ve bu toprakların tarımsal üretim ve kullanım bakımından sınıftan incelenmiştir. Söz konusu hattın geçtiği güzergah üzerinde genel olanak, Yatağan havzasının taban düzlükleri alüviyal topraklara sahiptir. Muğla polyesinin alüviyal taban toprakları kırmızımsı Akdeniz toprakları ile karışım halinde gelişmiş bulunmaktadır. Akdeniz iklim rejiminin hüküm sürdüğü yöre bütününde sağanak tipi yağışların yoğunluğu ve yeryüzüne aktardığı kinetik enerji nedeniyle erozif etkilere sahiptir. Yörede, bir yandan tarımsal faaliyetler ve doğal bitki örtüsünün tahribi, öte yandan eğim ve yağışların erozif etkileri yamaçlarda sığ bir toprak örtüsünün oluşmasına, buna karşılık Yatağan ve Muğla havza tabanlarında hidrografik süreçler alüviyal toprakların birikimine yol açmıştır. İklim ve diğer çevre koşullarının yarattığı olanaklara bağlı olarak Muğla ve Yatağan taban ovalarındaki topraklarda tarımsal kültür faaliyetleri erken çağlardan beri gelişmiş ve buralarda yaşayan halkın ekonomik kaynaklarının temel unsurları olmuştur. Bu nedenle, yörede çevre unsurlarıyla birlikte toprakların korunması ve arazi kullanım kabiliyetini geliştirilmesi önem kazanmıştır.

BOTAŞ tarafından tesisi planlanan Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı Yatağan İlçesi Hisarardı Köyü‘nden 8147 noktası ile başlayıp Muğla Merkez‘de S277 noktasıyla son bulmaktadır. Bu güzergahın uzunluğu 45 km olup bunun 20,5 km‘si uygun görülmüş ve geriye kalan 24,5 km‘si için alternatif güzergahlar gösterilmiştir. Keşif sırasında BOTAŞ‘a ait hattın geçiş noktaları ile alternatif güzergah üzerinde bu noktaların karşısında kalan noktalar dikkate alınmış ve gerekli inceleme ve tespitler bu noktalara göre yapılmıştır.

Keşif ve inceleme işlemine Yatağan-Milas karayolu ile kesişen S210 noktasından başlanması uygun görülmüş ve bu noktadan itibaren Muğla yönünde devam edilmiştir. Keşif sırasındaki yapılan incelemeler, alınan GPS ölçümleri ve yapılan değerlendirmeler sırasıyla aşağıdadır.

1) S210-S228 noktalan arasındaki 10,5 km‘lik hattın başlangıcında el GPS aleti ile BOTAŞ hattı üzerindeki 8210 noktasının koordinatları 598453-4132308 olarak belirlenmiştir. Buradan alternatif olarak gösterilen güzergahın Yatağan-Milas karayolunu kestiği (599474-4132845) noktaya gelindi. Konumları belirlenen her iki noktadan itibaren ileriye-Muğla Merkez yönüne doğru devam eden güzergah alanlarında yapılan incelemede genel olarak, "Sulu Mutlak Tarım Arazisi ve Kuru Marjinal Tarım Arazisi" alanlarından geçildiği gözlenmiştir. Önerilen alternatif güzergahın bir kısmı üzerinden ve yakınından enerji nakil hattı geçmektedir. Ayrıca, bu hat genellikle Ovaçay mecrasını veya mecranın etkisinde kalmış yatak zonunu izlemektedir (Foto 1).

2) S221 noktası, BOTAŞ hattının Bozarmut-Bozüyük yolunun kesiştiği yer (601262¬4128804) ile bu noktanın 450 metre kuzeyinde alternatif güzergahın geçtiği noktadan ileriye doğru yapılan gözlemde, BOTAŞ hattı güzergahında kısa ve aralıklı mesafelerde "Zeytin Dikili Tarım Arazisi ve Sulu Mutlak Tarım Arazisi" bulunmaktadır. Alternatif güzergah hattı ise, alüviyalova düzlüğünden geçen Kamış çay‘ ın bir kolu olan Ovadere yatağı üzerinden veya yatağa yakın ve paralel geçtiği saptanmıştır (Foto 2).

3) S227 noktası (604802-4126020), Bahçeyaka Köyü mezarlığının doğusu: BOTAŞ hattı, önce uzun bir mesafede "Zeytin Dikili Tarım Arazisi" içinden geçmekte ve daha sonra "Sulu Mutlak Tarım Arazisi ve/veya Kuru Marjinal Tarım Arazisi" içinde devam etmektedir. Alternatif güzergah ise, planlanan BOTAŞ boru hattının 250 metre kuzeyinden itibaren derince bir yatak içinde akan dere yatağını yakından izlemektedir. Halbuki, hattın bu kesiminde önerilen alternatif güzergahın Bahçeyaka Köyü‘nden itibaren S229 noktasına kadar yamaç-etek zonu boyunca geçirilmesi daha uygun görülmektedir. Söz konusu alternatif güzergah değiştirilerek etek-yamaç kenarından geçirilecek olursa Zeytin Dikili Tarım Arazisi ve Sulu Mutlak Tarım Arazisi dışından, özellikle Zeytin Dikili Tarım Arazisi daraltılmadan geçirilmiş olacaktır. Önerilen alternatif güzergah dere yatağı kaba çakıllı, bloklu, pekişmemiş ve kolay aşınabilen malzemeden oluşmuştur. Akış gösteren derenin yatak kenarı boyunca düzenleme yapılarak yamaç stabilizasyonunu sağlamak mümkün değildir (Foto 3, 4,5).

4) BOTAŞ boru iletim hattının Bayır Beldesi güneyinde kalan S229 noktası (606193¬4125139)‘ndan itibaren Muğla Merkez yönünde etek-yamaç zonunu izleyerek geçmektedir. Bu güzergah boyunca, genel olarak, "Kuru Marjinal Tarım Arazisi" mevcuttur. Önerilen alternatif hattın Yatağan-Muğla karayoluna yakın ve paralel geçtiği gözlenmiştir. Önerilen bu hattın karayoluna yakınlığı nedeniyle Doğalgaz boru iletim hattı yapım ve işletim tekniğine uygun görülmemektedir. Nitekim, alternatif güzergahın Yatağan-Muğla karayolu üzerindeki 609302-4124002 noktasına gelindiğinde Muğla yönünde bu güzergahın karayolunu iki kez kestiği ve hattın birçok yerde karayolu kenarında bulunan tesislere isabet ettiği tespit edilmiştir.

5) BOTAŞ Doğalgaz Boru İletim Hattı S242 noktasından S273 noktasına kadar Yatağan havzası-Muğla ovası arasındaki eşik üzerinden geçmektedir. Bu güzergah orman ve maki fundalık arazilerden oluşmaktadır. Bu iki nokta arasında alternatif güzergah önerilmemiştir.

6) S273-S277 noktaları arasında BOTAŞ Doğalgaz Boru İletim Hattı Muğla ovası taban arazisinden geçmektedir. Bu güzergah boyunca "Kuru Mutlak Tarım Arazisi" mevcuttur. Önerilen alternatif güzergah S274 noktası ile ölçülen (618083-4119703) noktasının kesiştiği yerden itibaren Muğla polyesini güneybatıdan sınırlayan Karadağ kütlesinin (Karadağbaşı Tepe 1034 m) yüksek yamaç ve tepeleri üzerinden geçirilmiştir. Söz konusu alternatif güzergah boru hattı yapım ve işletmesi yönünden uygun görülmemiştir. Çünkü, Karadağ kütlesi kristalize kalkerlerden yapılı olup sert-kompakt özelliktedir. Yamaçlarda eğim fazladır (+%20) ve kütle orman ve maki topluluğu ile kaplıdır.

SONUÇ

Muğla İl Merkezi İle Yatağan İlçesi arasındaki ortak sınırlar içerisinde BOTAŞ tarafından yapımı planlanan "Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı" güzergahında bulunan arazilerin tarım dışı amaçla kullanımının uygun olduğuna ilişkin Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın 03. 12.2008 tarih ve 5923-19832 sayılı işleminin iptali istemiyle TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası‘nın açmış olduğu davada güzergah üzerindeki alan ve arazilerle ilgili olarak Mahkemenizce tespiti istenen hususlar bağlamında ve 5403 sayılı ve 3575 sayılı yasaların hükümleri kapsamında, dava dosyasındaki tarafların iddia ve savunmaları, dava dosyasında bulunan bilgi ve belgeler, bilirkişi heyeti olarak keşif sırasındaki incelemelerde yapılan tespitler ve alınan notlar göz önünde bulundurularak aşağıdaki sonuçlara varılmıştır.

Mahkemenizce tespiti istenen hususlar bağlamında:

1) Dava konusu "Muğla Doğalgaz Boru İletim Hattı" güzergahının geçtiği alanlarda, genel olarak, "Sulu Mutlak Tarım Arazisi, Kuru Mutlak Tarım Arazisi, Kuru Marjinal Tarım Arazisi ve Zeytin Dikili Tarım Arazisi" niteliğinde araziler bulunmaktadır.

2) Yukarıda belirtilen nitelikte bulunan araziler, 5403 Sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 3573 Sayılı Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Araştırılması Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri göz önünde bulundurularak konuya ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır.

a) S210-S227 noktaları arasında kalan BOTAŞ Doğalgaz Boru İletim Hattı boyunca yaptığımız incelemede "Sulu Mutlak Tarım Arazisi ve Kuru Marjinal Tarım Arazisi" alanları bulunmaktadır. Önerilen alternatif güzergahın bir kısmı üzerinden ve yakınından enerji nakil hattı geçmekte ve güzergah Ovaçay yatak zonunu izlemektedir. Bu tespite göre, önerilen alternatif güzergah Doğalgaz iletim Hattı yapımı ve işletme tekniğine uygun olmadığı, bu nedenle 5403 sayılı Kanun‘un 13. Maddesinin istisnai durumlara ilişkin hükmü uygulanabilir.

b) S227-S229 noktaları arasında BOTAŞ hattının geçtiği alanlarda "Zeytin Dikili Tarım Arazisi, Sulu Mutlak Tarım Arazisi ve Kuru Marjinal Tarım Arazisi" saptanmıştır. Bu hat için önerilen güzergah, alüviyal ova yüzeyini derince yaran dere yatağını izlemektedir. Söz konusu dere yatağını düzenleyerek yatak kenar stabilizasyonunu sağlamak mümkün değildir. Öte yandan 3573 sayılı Kanun‘un 20. Maddesinde" Zeytincilik sahaları daraltılamaz. Ancak, belediye sınırları içinde bulunan zeytinlik sahalarının imar hudutları kapsamı içine alınması halinde altyapı ve sosyal tesisler dahil toplam yapılaşma, zeytinlik alanının % 10‘unu geçemez. Bu sahalardaki zeytin ağaçlarının sökülmesi Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nın fenni gerekçeye dayalı iznine tabidir. Bu iznin verilmesinde, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘na bağlı araştırma enstitülerinin ve mahallinde varsa ziraat odasının uygun görüşü alınır. Bu halde dahi kesin zaruret görülmeyen zeytin ağacı kesilemez ve sökülemez " hükmü yer almaktadır. Bu itibarla, güzergahın Bahçeyaka Köyü‘nden itibaren yamaç-etek zonundan geçirilmesinin daha uygun olacağı kanaatindeyiz.

c) BOTAŞ hattının S229 noktasından S242 noktasına kadar devam eden bölümünde "Kuru Marjinal Tarım Arazisi" mevcuttur ve hat genellikle yamaç-etek zonunu izleyerek geçmektedir. Önerilen alternatif hattın Yatağan-Muğla karayoluna yakın ve paralel geçmesi, bazı noktalarda yolu kesmesi gibi nedenlerle heyetimizce uygun bulunmamıştır.

d) BOTAŞ hattının S273-8277 noktaları arasındaki son bölümü Muğla ovasının tabanındaki "Kuru Mutlak Tarım Arazisi"nden geçmektedir. Önerilen alternatif güzergah, Muğla ovasını güneybatıdan sınırlayan Karadağ kütlesi yüksek yamaç ve tepeleri üzerinden geçirilmiştir. Dağ kütlesi sert-kompakt kristalize kalkerlerden yapılı olup boru hattı yapım tekniğine uygun değildir. Boru hattı toprak yüzeyinin 1,5 metre altından geçirilmekte olup bu durum tarla tarımı topraklarının işlenmesi yönünden engel değildir. Bu alan için 5403 sayılı kanun‘un 13. Maddesinin istisnai durumlara ilişkin hükmü uygulanabilir.

Sonuç olarak, yukarıda yaptığımız açıklamalar kapsamında, BOTAŞ tarafından tesisi planlanan Muğla Doğalgaz Boru iletim Hattı‘nın geçtiği alanlarda bulunan araziler için 5403 sayılı Kanun‘un 13. Maddesinde "mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri ile sulu tarım arazilerinin tarımsal üretim amacı dışında kullanılamayacağı" belirtilmiş olmakla birlikte, aynı maddede, "ancak, alternatif alan bulunmaması ve Kurulun uygun görmesi şartıyla, savunmaya yönelik stratejik ihtiyaçlar, doğal afet sonrası ortaya çıkan geçici yerleşim yeri ihtiyacı, petrol ve doğalgaz arama ve işletme faaliyetleri, ilgili bakanlık tarafından kamu yararı kararı almış madencilik faaliyetleri, bakanlıklarca kamu yararı kararı alınmış plan ve yatırımlar için bu arazilerin amaç dışı kullanım taleplerine, toprak koruma projelerine uyulması kaydı ile Bakanlık tarafından izin verilebilir" hükmü de yer almaktadır. Söz konusu istisnai durumlara ilişkin hüküm, yukarıda raporumuzun sonuç bölümü (b) şıkkında konu edilen S227-S229 noktaları arasında kalan güzergah alanının dışında, diğer alanlar için uygulanmasının yerinde olacağı kanaatindeyiz.

Yüce Mahkemenize arz olunur. 26.06.2009

Prof. Dr. Asaf KOÇMAN
Ege Üniv. Edebiyat Fak. Em. Öğretim Üyesi

Prof. Dr. Erhan Vecdi KÜÇÜKERBAŞ
Ege Üniv. Ziraat Fak. Peyzaj Mimarlığı Bölümü

Emin MADRAN
Harita ve Kad. Müh. Muğla Kadastro Müdürü

Okunma Sayısı: 5959