ORMAN MÜHENDİSLİĞİ VE AĞAÇ İŞLERİ ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ SERBEST YEMİNLİ MESLEK MENSUPLARI TÜZÜĞÜ'NÜ, İPTAL İSTEMİYLE YARGIYA TAŞIDIK

GENEL MERKEZ ( )
18.09.2009 (Son Güncelleme: 18.09.2009 17:24:50)

   YÜRÜTMENİN DURDURULMASI VE DURUŞMA TALEPLİDİR

 

DANIŞTAY İLGİLİ DAİRESİNE

Sunulmak Üzere

DANIŞTAY BAŞKANLIĞINA

 

DAVACI                               : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

                                                  Karanfil Sk.No:28/12 Kızılay/ANKARA

VEKİLİ                                 : Av.Zühal S. DÖNMEZ-41998670172

DAVALI                                : T.C.Başbakanlık

                                                  Bakanlıklar /ANKARA

KONU                                    :24.07.2009 tarih 27298 Sayılı RG‘de yayınlanan "Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Serbest Yeminli Meslek Mensupları Tüzüğü"nün 6.maddenin 1.fıkrasının (v) bendinin İptali ve Yürütmenin Durdurulması talepleridir.

AÇIKLAMALAR             :  Bakanlar Kurulunun 29/06/2009 tarih 2009/15134 Sayılı Kararı ile yürürlüğe konulan "Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Serbest Yeminli Meslek Mensupları Tüzüğü",  5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunun 8.maddesi uyarınca hazırlanmıştır ve serbest yeminli meslek mensuplarının yapacakları işlerin kapsamına, konusuna, çalışma esaslarına, tasdik yetkisine, yetki devrine, serbest yeminli ormancılık ve serbest yeminli orman ürünleri büroları ile şirketlerin kuruluşu ve çalışma alanlarına ve serbest yeminli meslek mensupluğu sınavı ve yeminli sıfatının kaldırılmasına ilişkin esas ve usulleri düzenlemektedir. Tüzüğün iptalini istediğimiz hüküm "Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisi alanında yapılan ihracat ve ithalatın 15/5/1957 tarih ve 6968 sayılı Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanunu hükümlerine göre fümigasyon ve karantina hizmetlerini yürütmektir" şeklindedir

            İPTAL NEDENLERİ                       : 1) Müvekkil Oda, kaynağını Anayasadan alan kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olup, üyelerinin tüm toplumsal, ekonomik ve mesleki sorunları ile doğrudan ilgilenmekle yükümlüdür.

            7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun, Ziraat Yüksek Mühendislerinin   mesleki iştigal veya ihtısas sahaları dahilinde olmak üzere araştırma, ıslah, yetiştirme, toprak muhafaza, zirai mücadele, ziraat alet ve makinaları, bahçe mimarisi, toprak tasnifi, toprak, su, gıda, yem, kimyevi gübre, nebat tahlilleri, teknoloji, zootekni, zirai ekonomi gibi bilumum zirai hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya, lisans aldıkları veya ihtısas yaptıkları sahalara ait keşif, plan ve projeleri hazırlamaya ve tatbik etmeye, bütün bu sahalarda gerekli kontrol, muayane, ekspertiz, ehlivukuf işlerini görmeye, raporlar tanzim etmeye, zirai danışma büroları ve laboratuvarları açmaya, hususi müessese ve işletmeler kurmaya ve idare etmeye veya bunların mesul müdürlüğünü ifaya salahiyetli olduklarını düzenlemiştir.

            Ziraat Mühendislerinin Görev Ve Yetkilerine İlişkin Tüzükte de Ziraat Mühendislerinin Genel Çalışma Alanları, Görev ve Yetkileri gösterilmiş olup, bu yetki ve görevler arasında iptalini talep ettiğimiz Tüzük hükmünde gösterilen görev de bulunmaktadır. Buna göre; tarım ürünlerinin yetiştirilmesi, hasadı, işlenmesi, depolanması, ambalajlanması ve pazarlanması aşamalarında; her türlü hastalık ve zararlılar konusunda teşhis, ilaç ve metod önerisi, mücadele, planlama ve uygulamaların denetlenmesi, gazlama (fümigasyon) gibi faaliyetler ziraat mühendisleri tarafından yürütülür. Her türlü zirai mücadele ilacıyla parazit ve predatörleri üreten, ithal ve ihraç eden, depolayan, pazarlayan veya dağıtan işletmeler bu faaliyetleri için teknik eleman veya danışman olarak ziraat mühendisi çalıştırırlar. Tarım ürünlerinin yetiştirilmesi, hasadı, işlenmesi, paketlenmesi, depolanması, satışı, ithal ve ihracı, taşınması işlemleri sırasında uygulanacak her türlü iç ve dış karantina esaslarının saptanması ve uygulanması ziraat mühendislerince yürütülür. Tarımda kullanılan büyüme düzenleyici ilaç, vitamin, hormon, bakteri gibi kimyasal ve biyolojik preparatların üretimi, ithali, pazarlama ve dağıtımı alanlarında çalışan işletmeler teknik eleman veya danışman olarak ziraat mühendisi çalıştırırlar.

            TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Meslek İçi Eğitim, Uzmanlık  ve Belgelendirme Yönetmeliği‘nin 6.maddesinin (e) bendine göre "Zirai Mücadele" (f) bendine göre de "Zirai Karantina" ziraat mühendisliği hizmet alanları içerisindedir.

            06.04.2005 Tarih, 25778 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinin 6.maddesine göre de; Üyelerin hak ve yetkilerini savunmak, ortak gereksinimlerini karşılamak, mesleki uygulamaları kolaylaştırmak, mesleğin genel yararlara uygun olarak gelişmesini sağlamak ve bu yetkilerin kullanılabilmesini gerçekleştirmek üzere resmi ve özel kuruluşlarda girişimlerde bulunmak, müvekkil ODA‘nın amaç ve görevleri arasında sayılmıştır. Bu bağlamda müvekkil ODA dava konusu işlemden olumsuz etkilenen üyesi Ziraat Mühendislerinin menfaatlerini korumak için işbu davayı açmış bulunmaktadır.

          2) Tüzüğün 6.maddenin 1.fıkrasının (v) bendinin İptali Gerekir.

          6968 sayılı Zirai Mücadele Ve Zirai Karantina Kanunu‘nun 1.maddesinin (a) bendinde "nebat", "Her türlü nebatlar, bunların mahsulleri, tohum, fidan, fide, çelik, aşı kalemi, yumru kök ve soğanları ve diğer her türlü parçaları" olarak tanımlanmıştır.  Kanun‘un 2.maddesinde de "Bütün nebatların ithal, ihraç ve memleket dahilinde nakilleri, hastalık ve zararlılardan korunmaları, zirai mücadele alet ve ilaçlarının ithal, ihraç, imal, ihzar, satış ve kullanılmaları bu kanun hükümlerine tabidir." denilmekte olup, Her iki maddede de orman bitkisi ayrımı yapılmadığı gibi zirai mücadele ve karantina işlemlerinin hangi meslek grupları tarafından yapılacağı belirtilmemiştir.

          Ancak; 6968 sayılı Zirai Mücadele Ve Zirai Karantina Kanunu‘na dayanılarak hazırlanan Zirai Karantina İnspektör Yönetmeliği‘nin 4.maddesinin 1.fıkrasının (h) bendinde "İnspektör", "İthal, ihraç ve transit geçişi yapılan, serbest bölgelere getirilen, bu bölgelerden çıkartılan; bitki, bitkisel ürün ve orman ürünleri ile ahşap ambalaj malzemelerinin zirai karantina amaçlı her türlü kontrollerle denetimlerini yaparak gerekli belgeleri düzenlemek ve yurt içinde yetiştirilen bitkilerde bitki sağlığı denetimlerini, resmi survey programlarını gerçekleştirmek üzere yetkilendirilmiş teknik personel" olarak tanımlanmıştır. Yönetmeliğin 5.maddesi ise yalnızca ziraat mühendislerinin inspektör olabileceğini hükme bağlamıştır.

          Bu hükümler uyarınca ormancılık karantina hizmetleri çerçevesinde yapılan ithalat ve ihracattın fumigasyon ve karantina hizmetlerini yürütmeye yalnızca ziraat mühendisleri yetkilidir.

             Tüzükle ilgili olarak yukarıda belirtilen kapsamda Müvekkil ODA tarafından değerlendirme yapılması amacıyla, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğüne 30/07/2009 tarih 1350 sayılı yazı yazılarak Tüzük yayımlanmadan önce Genel Müdürlükten görüş alınıp alınmadığı, görüş alındıysa nasıl bir görüş istenildiği ve ne yönde görüş verildiği hususları sorulmuş, Bakanlığın 19/08/2009 tarih 29472 sayılı cevabi yazısı ekinde Tüzük taslağı hakkındaki görüş gönderilmiştir. Dilekçemiz ekinde sunduğumuz Bakanlık görüşünün de aynı doğrultuda olduğu görülmektedir. Buna rağmen Bakanlığın görüşünün dikkate alınmaması, bir meslek grubunu kayırmak uğruna Kanunla Tarım Bakanlığına verilen bir yetkinin Yönetmelikle alınmaya çalışılması mevzuata aykırıdır.

          Ayrıca Fümigasyon herkesin yapabileceği bir iş değildir. Zirai Karantina Fümigasyon Yönetmeliğine göre  Fümigasyon, bitki, bitkisel ürün, bitkisel sanayi ve orman ürünlerinde bulundukları veya yetiştikleri ortamlarda ve boş binalarda bulunan zararlı organizmaların herhangi bir biyolojik dönemine karşı gaz halinde etkili olan katı, sıvı veya gaz formundaki pestisitlerin kullanılmasıyla yapılan imha  işlemidir. Yönetmelikte Fümigasyon operatörü de Fümigasyon işlerinde yeterliliği Bakanlıkça tespit edilerek belgelendirilen ziraat mühendisleri olarak gösterilmiştir.

          Fümigasyon herkesin yapabileceği bir iş değildir, ehil olmayan kişilerce yapıldığında hem ürüne hem yapan kişiye öldürücü zararları söz konusu olabilir. Bu nedenle telafisi imkansız  zararların önüne geçilmesi için yürütmenin durdurulmasına karar verilmesini talep etmekteyiz.

HUKUKİ NEDENLER          : Anayasa, İYUK, 7472 Sayılı K., 6968 Sayılı K., Ziraat  Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük, Dava konusu Tüzük,  Yönetmelikler, İlgili tüm  mevzuat.

SONUÇ ve İSTEM                : Açıklanan ve Yüksek mahkemenizce re‘sen dikkate alınacak nedenlerle, dava konusu "Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Serbest Yeminli Meslek Mensupları Tüzüğü"nün 6.maddesinin 1.fıkrasının (v) bendinin İptali ve Yürütmenin Durdurulmasına, yargılamanın duruşmalı yapılmasına, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini  saygı ile arz ve talep ederim.

 

Av.Zühal DÖNMEZ

Davacı Vekili

EKİ: 1) Vekaletname

         2)Tüzük

         3) ZMO‘nın 30/07/2009 t. 1350 sayılı yazısı

         4) Koruma ve Kontrol Gn.Md.nün 19/08/2009 t. 29472 sayılı yazısı

Okunma Sayısı: 1166