REYHANLI BARAJI PROJESİ İÇİN HATAY-REYHANLI TİM ARAZİSİNİN ALINMASI KARARINA KARŞI AÇILAN DAVAYA MÜDAHİL OLDUK

GENEL MERKEZ ( )
24.09.2009 (Son Güncelleme: 24.09.2009 17:27:26)

 HATAY İDARE MAHKEMESİNE

Gönderilmek Üzere

ANKARA BÖLGE İDARE MAHKEMESİNE

 

DOSYA NO: E.2009/614

 

DAVAYA KATILMAK İSTEYEN

(DAVACI YANINDA MÜDAHİL)         :TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Başkanlığı

VEKİLİ                                    : Av.Zühal DÖNMEZ

DAVALI                                   : T.C.Başbakanlık

DAVA                                      :Başbakanlık Yüksek Planlama Kurulunun 09.02.2009 tarih 2009T-1 Sayılı,  DSİ Genel Müdürlüğünün 2009 Yılı programında yer alan Amik-Afrin (Reyhanlı Barajı ve sulaması) projesine başlanabilmesi için Reyhanlı Barajının göl alanında kalacak taşınmazların Hatay-Reyhanlı Tarım İşletmeleri Müdürlüğünün arazilerinden ihtiyaç duyulan kısmı ile takas edilmesine ilişkin kararının iptalidir.

 

KONUSU : Mahkemenizde görülmekte olan davaya,  davacı yanında katılma  talebidir.

KATILMA NEDENLERİ   :YPK Kararının İptali talebiyle Tarım İş Sendikası tarafından dava açılmıştır. Bu davaya Müvekkil ODA davacı yanında katılmak istemektedir.

         Antakya-Reyhanlı karayolu üzerinde, Reyhanlı İlçesine 15 Km. mesafede bulunan Hatay-Reyhanlı Tarım İşletmeleri, Amik Ovasının bir parçasıdır. İşletme, kuruluşundan itibaren bölge çiftçisinin ihtiyacı olan kaliteli ve yüksek verimli damızlık ve tohumun çevre çiftçiye dağıtılarak bölgede verimliliğin artırılması  sonucu bölge ve ülke ekonomisine katkı sağlamaktadır. TİGEM‘in doğrudan faaliyet alanı içinde olan bu işletmenin, YPK Kararı ile başka bir kuruma devri 3646 Sayılı Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü Adına Tescil Edilecek Taşınmaz Mallar Hakkında Kanuna aykırıdır.

         Müvekkil Oda, kaynağını Anayasadan alan kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olup, üyelerinin tüm toplumsal, ekonomik ve mesleki sorunları ile doğrudan ilgilenmekle yükümlüdür. Ayrıca ülkemizin tarımsal kaynaklarının, topraklarının korunması için gereken her türlü girişimde bulunmakla yükümlüdür.

7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun, Ziraat Yüksek Mühendislerinin toprak muhafazasına ilişkin hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya yetkili olduklarını düzenlemiştir. Ziraat Mühendislerinin Görev Ve Yetkilerine İlişkin Tüzükte, toprak ve su muhafazasının toprak bilimi alanında öğrenim görmüş ziraat mühendisleri tarafından yapılacağı, hükmü yer almaktadır. 06.04.2005 Tarih, 25778 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinin 6.maddesine göre de; Ülke tarımı ve tarımsal üretim kaynaklarının korunması, geliştirilmesi, işletilmesi ve verimli kılınması, kırsal nüfusun toplumsal ve ekonomik kalkınmasının sağlanması, kırsal ve tarımsal gelişime yönelik strateji, politika, program ve proje oluşturulması çalışmalarına katkıda bulunmak amacıyla her türlü girişim ve etkinlikte bulunmak, Odanın amaç ve görevleri arasında sayılmıştır. Bu bağlamda müvekkil ODA tarım topraklarının kaybına neden olacak her türlü düzenlemenin karşısındadır. Nitekim Türkiye‘nin bir çok bölgesinde tarım topraklarının korunması için, örneğin tarım dışı kullanım kararlarının iptali talebi ile birçok dava açmıştır.

Anayasanın 44. maddesinde, "Devlet, toprağın verimli olarak işletilmesini korumak ve geliştirmek, erozyonla kaybedilmesini önlemek ve topraksız olan veya yeter toprağı bulunmayan çiftçilikle uğraşan köylüye toprak sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri alır. Kanun, bu amaçla, değişik tarım bölgeleri ve çeşitlerine göre toprağın genişliğini tespit edebilir. Topraksız olan veya yeter toprağı bulunmayan çiftçiye toprak sağlanması, üretimin düşürülmesi, ormanların küçülmesi ve diğer toprak ve yer altı servetlerinin azalması sonucunu doğuramaz...", 45. maddesinde, "Devlet, tarım arazileri ile çayır ve meraların amaç dışı kullanılmasını ve tahribini önlemek, tarımsal üretim planlaması ilkelerine uygun olarak bitkisel ve hayvansal üretimi artırmak maksadıyla, tarım ve hayvancılıkla uğraşanların işletme araç ve gereçlerinin ve diğer girdilerin sağlanmasını kolaylaştırır..." ve 166. maddesinde ise "Ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmayı, özellikle sanayinin ve tarımın yurt düzeyinde dengeli ve uyumlu biçimde hızla gelişmesini, ülke kaynaklarının döküm ve değerlendirilmesini yaparak verimli şekilde kullanılmasını planlamak, bu amaçla gerekli teşkilatı kurmak Devletin görevidir..." hükümleri yer almaktadır.

         5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 1. maddesinde, "Bu kanunun amacı; toprağın doğal veya yapay yollarla kaybını ve niteliklerini yitirmesini engelleyerek, korunmasını, geliştirilmesini ve çevre öncelikli sürdürülebilir kalkınma ilkesine uygun olarak, planlı arazi kullanımını sağlayacak usul ve esasları belirlemek" vurgulanarak, 9. maddesinde, "Arazi kullanımını gerektiren her türlü girişim ve yatırım sürecinde toprakların korunması, doğal ve yapay olaylar sonucu meydana gelen toprak kayıplarının önlenmesi; arazi kullanım planları, tarımsal amaçlı arazi kullanım plan ve projeleri ile toprak koruma projelerinin uygulamaya konulması ile sağlanır", 13. maddesinde, "Mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri ile sulu tarım arazileri tarımsal üretim amacı dışında kullanılamayacağı" vurgulanmış, 18. maddesinde de, "Toprağın korunması, üretim gücünün geliştirilerek sürdürülmesi, arazinin iyileştirilmesine yönelik toprak ıslahı ve tarla içi geliştirme etkinlikleri, yeteneğe uygun arazi kullanımı konularında projeye dayalı yatırım yapan, toprak işleme, sulama ve yetiştirme tekniklerini uygulayan üreticilere, tarımsal desteklemelerde öncelik verilir, yatırımları Bakanlık imkanlarıyla desteklenir" denilmek suretiyle özendirilecekleri hükme bağlanmıştır.

         441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2. maddesinde Tarım ve Köyişleri Bakanlığının görevleri sayılmış olup, son fıkrasında, "Tarım alanlarının gayesine uygun bir şekilde kullanılmasını sağlamak, denetlemek ve ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak" hükmü yer almaktadır.

         540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 5. maddesinin (c) bendinde, "Kalkınma planı ve yıllık programlar çerçevesinde kamu iktisadi teşebbüsleri ile ilgili her türlü kararları almak," Yüksek Planlama Kurulunun görevleri arasında yer almıştır. Ancak dava konusu YPK Kararı ile TİGEM arazilerinin başka bir amaçla tahsisi yasal olarak mümkün olmadığı gibi, kamu yararına da aykırıdır.

İSTEM :Yukarıda açıklanan ve kendiliğinden göz önüne alınacak nedenlerden dolayı, Mahkemenizin E.2009/614 sayılı dosyasında, davacı yanında "Müdahil" sıfatıyla katılmamıza karar verilmesini saygı ile arz ve talep ederiz.  

 

Av.Zühal DÖNMEZ

Okunma Sayısı: 1773