GÜMRÜK LABORATUVARLARININ FAALİYETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK'E KARŞI İPTAL VE YÜRÜTMENİN DURDURULMASI İSTEMİYLE DAVA AÇTIK

GENEL MERKEZ ( )
18.12.2009 (Son Güncelleme: 18.12.2009 15:07:39)

 YÜRÜTMENİN DURDURULMASI TALEPLİDİR  

 

DANIŞTAY BAŞKANLIĞINA

 

DAVACI                                : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

                                                  Karanfil Sk.No:28/12 Kızılay/ANKARA 

VEKİLİ                                 :  Av.Zühal DÖNMEZ                                                            

DAVALI                                : T.C.Başbakanlık Gümrük Müsteşarlığı

                                                 Hükümet Meydanı 06100 Ulus / ANKARA

KONU                                  : 31.10.2009 tarih 27392 Sayılı RG‘de yayınlanan "Gümrük Laboratuvarlarının Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik"in  4.maddesinin 1.Fıkrasının  (e) ve (g) bendlerinin  Yürütülmesinin Durdurulması ve İptali talepleridir. 

AÇIKLAMALAR                 :  Dava konusu Yönetmelik ile, gümrük laboratuvarlarının uluslar arası standartlara uygun hale getirilmesi ve birbirleriyle eşgüdüm halinde çalışabilmesi için kuruluş, görev, çalışma ve işleyişine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir. Yönetmeliğin 4.maddesinin 1/b bendinde Gıda birimi tanımlanmıştır. Buna göre Gıda Birimi; "Tarım ve işlenmiş tarım ürünleri ve türevleri numunelerin analizlerinin yapıldığı laboratuvar birimini" ifade etmektedir. Buna rağmen bu birimde görev alacak mühendislik dallarında Ziraat mühendisliği mesleğine yer verilmemiştir. 4.maddenin (e) bendinde  en az lisans düzeyinde kimya veya tekstil, gıda, petrol, fizik, kimya mühendisliği eğitimi almış ve gümrük laboratuvarında en az üç yıllık deneyime sahip, laboratuvar şube müdürü tarafından görevlendirilen teknik personelin laboratuvar birim sorumlusu; (g) bendinde de Müsteşarlığın gümrük laboratuvarlarındaki kimyager ve mühendis kadrolarına atanmış, en az lisans düzeyinde kimya veya tekstil, gıda, petrol, fizik, kimya mühendisliği eğitimi almış personelin laboratuvar teknik personeli olabilecekleri düzenlenmiştir. Yani, tarım ve işlenmiş tarım ürünleri ve türevleri numunelerin analizlerini kimya, tekstil, gıda, petrol, fizik, kimya mühendisleri yapabilecek ama ziraat mühendisleri yapamayacaktır. Gümrük laboratuvarlarının görevi, ithal ya da ihraç edilen malın belgeler üstündeki mal olup olmadığını tespite dayanır. Tarım ürünü  ve gıda maddesine ilişkin tespiti içeren bir görev varsa ziraat mühendisinin olmaması düşünülemez. Görüldüğü gibi eksik düzenleme ile ziraat mühendislerinin gümrük laboratuvarlarında görev almaları engellenmiştir. Bu düzenlemeler ilgili mevzuata ve kamu yararına aykırıdır.

          Usul Yönünden: Müvekkil Oda, kaynağını Anayasadan alan kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olup, üyelerinin tüm toplumsal, ekonomik ve mesleki sorunları ile doğrudan ilgilenmekle yükümlüdür. Ayrıca halk sağlığını ilgilendiren her düzenlemeyi yakından takip etmekte ve sağlığı tehdit eden gıda ile ilgili düzenlemelere karşı Yüksek Mahkemenizde bir çok dava açmış/açmaktadır. Bu nedenle üyelerinin hak kaybına neden olan ve halk sağlığını da yakından ilgilendiren işbu düzenlemenin hukuka ve kamu yararına aykırı olduğu düşüncesiyle işbu davayı açmak zorunda kalmıştır.

            Esas Yönünden: 1) 7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun, Ziraat Yüksek Mühendislerinin   mesleki iştigal veya ihtısas sahaları dahilinde olmak üzere araştırma, ıslah, yetiştirme, toprak muhafaza, zirai mücadele, ziraat alet ve makinaları, bahçe mimarisi, toprak tasnifi, toprak, su, gıda, yem, kimyevi gübre, nebat tahlilleri, teknoloji, zootekni, zirai ekonomi gibi bilumum zirai hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya, lisans aldıkları veya ihtısas yaptıkları sahalara ait keşif, plan ve projeleri hazırlamaya ve tatbik etmeye, bütün bu sahalarda gerekli kontrol, muayane, ekspertiz, ehlivukuf işlerini görmeye, raporlar tanzim etmeye, zirai danışma büroları ve laboratuvarları açmaya, hususi müessese ve işletmeler kurmaya ve idare etmeye veya bunların mesul müdürlüğünü ifaya salahiyetli olduklarını düzenlemiştir.

24.1.1992 gün, 21121 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe giren Ziraat Mühendislerinin Görev Ve Yetkilerine İlişkin Tüzük‘te, Ziraat Mühendislerinin Genel Çalışma Alanları, Görev ve Yetkileri gösterilmiş olup,  sözü edilen Tüzüğün 11.maddesinde ziraat mühendislerinin, lisans veya uzmanlık alanlarına göre, bitki, tohumluk, gübre, toprak, sulama suyu, tarım ilacı, yem, gıda, tarım alet ve makinaları, su ürünleri, bitki hastalık ve zararlıları, tarım ürünleriyle ilgili sıvı ve katı atıklar, tarım ürünleri üzerindeki ilaç kalıntıları konularında araştırma, kalite kontrolu, standart ve yönetmeliklere uygunluk gibi amaçlarla fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontrol ve analizler yapmak üzere laboratuvar kurmaya ve işletmeye, yetkili oldukları gösterilmiştir.

          23 Haziran 2005 tarihli Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren "Kontrol Laboratuvarlarının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Yönetmelik" uyarınca kurulan laboratuarlarda sorumlu yönetici, bölüm sorumlusu/laboratuvar şefi ve teknik personel olarak ve tohumluk kontrol bölümü oluşturulan kamu kontrol laboratuvarlarında ziraat mühendisi istihdam edilmektedir.

          Tüm bu hukuki düzenlemelere rağmen dava konusu yönetmelikte diğer mühendislikler belirtilmişken ziraat mühendisliğinin dışarıda bırakılmış olması iptal nedenidir.

            2) Danıştay 8.Dairesinin 06/11/2009 tarih E. 2009/6689 sayılı kararında belirtildiği gibi, Anayasanın 10.maddesinde yer alan eşitlik ilkesinin görünümlerinden biri de düzenli idare ilkesidir. Düzenli idare ilkesi; idarenin düzenleme yapma yetkisine sahip olduğu alanlarda, bu alanları tüzük yönetmelik gibi idari metinlerle objektif bir şekilde düzenlemesi ve sürekli uygulamalar ile hukuki istikrarı tesis ederek buna uymasıdır. Dolayısıyla, idarenin düzenleme yetkisine sahip olduğu alanlarda, aynı ve benzer durumda olan kişi ve olaylar için eşit uygulamayı sağlamak adına objektif düzenlemeler yapması ve istikrarlı uygulamalarda bulunması gerekmektedir. Bu bağlamda; idarenin yetki sahibi olduğu alanlarda yapacağı düzenlemelerde, haklı bir neden olmadan yerleşik, istikrar kazanmış uygulamalarından ayrılması sahip olduğu serbestiyi düzenli idare ilkesine ve bu ilkenin bağlı olduğu eşitlik ilkesine aykırı kullanması anlamına gelecektir. Bu nedenlerle, temel idare hukuku prensiplerine ve hukuka açıkça aykırı olan dava konusu düzenlemenin, ziraat mühendislerinin gıda biriminde görev almalarını engelleyecek olması dikkate alındığında, giderilmesi güç veya olanaksız zararlar doğuracağı da açıktır. Bu nedenle Yürütmenin Durdurulmasına karar verilmesini talep ediyoruz.

HUKUKİ NEDENLER      : Anayasa, İYUK, 7472 Sayılı K., Ziraat  Mühendislerinin  Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük, Yönetmelikler, İlgili tüm  mevzuat.

SONUÇ ve İSTEM        : 31.10.2009 tarih 27392 Sayılı RG‘de yayınlanan "Gümrük Laboratuvarlarının Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik"in  4.maddesinin 1.Fıkrasının  (e) ve (g) bendlerinin  Yürütülmesinin Durdurulması ve İptaline, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini  saygı ile arz ve talep ederiz. 

Av.Zühal DÖNMEZ

Davacı Vekili

EKİ: Vekaletname

        Yönetmelikler

Okunma Sayısı: 1044