DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU, TARIM ARAZİLERİ YÖNETMELİĞİNE İLİŞKİN DANIŞTAY KARARINA KARŞI ODAMIZIN YAPTIĞI İTİRAZI REDDETTİ - 16.02.2006

GENEL MERKEZ ( )
16.02.2006 (Son Güncelleme: 13.06.2006 17:57:13)

T.C.
DANIŞTAY
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
YD.İTİRAZ NO: 2005/849

İTİRAZ EDEN (DAVACI): TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

VEKİLİ: AV. ZÜHAL SİRKECİOĞLU DÖNMEZ
BESTEKAR SOKAK NO:49/5 - KAVAKLIDERE/ANKARA

KARŞI TARAF (DAVALI) : TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI - ANKARA

İSTEMİN ÖZETİ : DANIŞTAY ONUNCU DAİRESİNCE VERİLEN VE YÜRÜTMENİN DURDURULMASI İSTEMİNİN REDDİNE İLİŞKİN BULUNAN 26.10.2005 GÜNLÜ, E:2005/3757 SAYILI KARARA, DAVACI İTİRAZ ETMEKTE VE YÜRÜTMENİN DURDURULMASINA KARAR VERİLMESİNİ İSTEMEKTEDİR.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ EMİN SINMAZ'ın Düşüncesi : İtirazın reddi gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı Sevil Bozkurt'UN DÜŞÜNCESİ : İTİRAZ DİLEKÇESİNDE İLERİ SÜRÜLEN NEDENLER DANIŞTAY ONUNCU DAİRESİNCE VERİLEN YÜRÜTMENİN DURDURULMASI İSTEMİNİN REDDİNE İLİŞKİN KARARIN KALDIRILMASINI GEREKTİRECEK NİTELİKTE GÖRÜLMEDİĞİNDEN, İTİRAZIN REDDİ GEREKECEĞİ DÜŞÜNÜLMEKTEDİR.

TÜRK MİLLETİ ADINA

HÜKÜM VEREN DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULUNCA GEREĞİ GÖRÜŞÜLDÜ:

25.3.2005 GÜNLÜ, 25766 SAYILI RESMİ GAZETE'de yayınlanan "Tarım Arazilerinin Korunması ve Kullanılmasına Dair Yönetmelik"in 4 üncü maddesindeki "tarım arazileri sınıfı", "mutlak tarım arazileri", "dikili tarım arazileri", "özel ürün arazileri", "marjinal tarım arazileri", "örtü altı tarım arazileri", "sulu tarım arazileri", "arsa", "yerleşim alanı" tanımlarının; 6 ncı maddesinin, 8 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesindeki "...12 ve 14 üncü..." ibaresinin; 9 uncu maddesinde yer alan "...marjinal tarım arazileri içerisinden karşılanır..." cümlesinin ve "...ekonomik verimi olmayan dikili tarım arazileri, özel ürün arazileri ve mutlak tarım arazileri sırası takip edilerek karşılanır." cümlesinin; 10 uncu maddesinin birinci fıkrasındaki, "Marjinal tarım arazilerinden başlamak kaydıyla..." cümlesinin b, e, f, g bentlerinin; 11 inci maddenin birinci fıkrasındaki "..her sınıf ve özellikte tarım arazileri, tarımsal faaliyetlerin zarar görmemesi için gerekli tedbirlerin alınması şartıyla, tarım dışı faaliyetlere tahsis edilebilir." cümlesinin, "b" bendinde yer alan "...üretim, depolama tesisleri ve bunlara ait ek tesisler..." ibaresi ile c, d, e bentlerinin ve aynı maddenin 2 nci ve 3 üncü fıkralarının; 12 nci maddesinin 1 inci fıkrasındaki "...plan ve projeleri İl Müdürlüğü tarafından incelenerek tarımsal nitelikli olduğuna karar verilen diğer tesislerle..." cümlesi ile 2 inci fıkrasının; 14 üncü maddesinin; 16 ncı maddesinin 1 inci fıkrasının 1 inci cümlesinin; 17 inci ve 19 uncu maddelerinin iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada; Danıştay Onuncu Dairesince verilen ve yürütmenin durdurulması isteminin reddine ilişkin bulunan 26.10.2005 günlü, E:2005/3757 sayılı karara, davacı itiraz etmekte ve yürütmenin durdurulmasına karar verilmesini istemektedir.

2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27 nci maddesine göre ancak idari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkansız zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının birlikte gerçekleşmesi durumunda yürütmenin durdurulmasına karar verilebilir.

İtiraz edilen kararla ilgili dosyanın incelenmesinden, dava konusu yönetmeliğin yayımlanmasından sonra yürürlüğe giren 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda tarım arazilerinin korunması ve kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar ile bu arazilerin amaç dışı kullanımına izin vermeye yetkili merciilerin ayrıca düzenlenmiş olduğu hususu göz önüne alındığında, bu davaya konu yönetmeliğin ilgili maddeleri hakkında yürütmenin durdurulması kararı verilebilmesi için Kanunun aradığı koşulların bu aşamada gerçekleşmemiş olduğu anlaşıldığından, itirazın reddine, 16.2.2006 günü oybirliği ile karar verildi.

Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu

Başkanvekili Tansel Çölaşan

2. Daire Başkanı Mustafa Birden

11. Daire Başkanı Mustafa İlhan Dinç

8. Daire Başkanı Güngör Demirkan

6. Daire Başkan V. Sinan Yörükoğlu

5. Daire Başkanı Turan Falcıoğlu

13. Daire Başkanı M. Faruk Öztürk

12. Daire Başkanı Yücel Irmak

2. Daire Üyesi Engin Kumrulu

2. Daire Üyesi Kamuran Erbuğa

8. Daire Üyesi Ayla Alkıvılcım

12. Daire Üyesi Kenan Atasoy

13. Daire Üyesi Z. Ayla Perktaş

11. Daire Üyesi Ahmet Hamdi Ünlü

6. Daire Üyesi Nazlı Koçer

11. Daire Üyesi İzge Nazlıoğlu

13. Daire Üyesi Ali Öztürk

5. Daire Üyesi Günay Erden

13. Daire Üyesi Orhun Yet

5. Daire Üyesi Esen Erol

8. Daire Üyesi Dr. Tacetten Şimşek

5. Daire Üyesi Mustafa Kılıçhan

11. Daire Üyesi M. Nihat Turan

2. Daire Üyesi Ayfer Özdemir

8. Daire Üyesi Alaattin Öğüş

6. Daire Üyesi Habibe Ünal

12. Daire Üyesi Zeynep Kavlak

6. Daire Üyesi Zeynep Yılmaz

12. Daire Üyesi Efser Koçakoğlu

Okunma Sayısı: 2618
 

Yorumlar

Yorumlar moderator kontrolünden geçmektedir.
e-Posta adreslerinin gerçekliği kontrol edilir.

YORUMLAR BÖLÜMÜNÜN KURALLARI:
Yazılan tüm yorumlar moderator kontrolünden geçmektedir. Moderator yorum yazanlara veya üçüncü kişilere hakaret ya da bu kişilerle ilgili küçültücü sözler içeren yorumları yayına uygun görmez ve siler. Sayfanın niteliğine göre tüm yorumlar moderator kontrolunden geçerek yayınlanıyor olabilir. Bu durumda yorumlarınız anlık olarak yayına girmez. Yine de yayına girmiş olsa dahi moderator daha sonra aynı yorumu yayından kaldırabilir. Moderator kontrollu yayın niteliği taşımayan forumlarda yazılan yorumlar anlık yayına girer fakat moderator yayınının devamında sakınca gördüğü yorumları yayından kaldırabilir. Yazılan yorumların güvenilirliğini artırmak amacıyla yorum yazana ait e-posta adreslerinin gerçekliği kontrol edilebilir. Bunun için e-posta adresine kontrol bağlantısı içeren e-posta gönderilir ve bu bağlantıya tıklanılması beklenir. Forumlarda yazılan yorumların kamu düzenini bozucu, genel ahlaka aykırı, başkalarını rahatsız edici ve yasalara aykırı olmaması çok önemlidir. Yorumların sorumluluğu tamamen yazarına aittir.