ORMAN MÜHENDİSLİĞİ TÜZÜĞÜ İLE İLGİLİ AÇTIĞIMIZ DAVADA, ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞININ YANITI

GENEL MERKEZ ( )
15.12.2009 (Son Güncelleme: 29.01.2010 17:56:01)

T.C.
ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
Hukuk Müşavirliği

Sayı: B.18.0.HUM.0-641.02.S.2009/6297
Konu: 1.Savunma

1 Aralık 2009

DANIŞTAY 8. DAİRE BAŞKANLIĞINA

DOSYA NO : E.2009/8234

CEVAP VEREN (Davalı) : Çevre ve Orman Bakanlığı

Söğütözü Cad. No: 14/E Beştepe/ANKARA

KARŞI TARAF (Davacı) : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

VEKİLİ : Av. Zuhal Sirkecioğlu DÖNMEZ

Bestekar Sokak No: 4915 Kavaklıdere / ANKARA

TEBELLÜĞ TARİHİ : 09/11/2009

TALEBİN KONUSU : Dava dilekçesine karşı cevaplarımız ile birlikte konuya ilişkin bilgi ve belgelerin sunulmasından ibarettir.

CEVAPLARIMIZ:

TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası vekili Av. Zuhal Sirkecioğlu DÖNMEZ tarafından, 24/07/2009 tarihli ve 27298 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Serbest Yeminli Meslek Mensupları Tüzüğünün 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (v) bendinin iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle Başbakanlık ve Bakanlığımız aleyhine açılan dava haksız ve dayanaksızdır. Şöyle ki;

1- Tüzük İle İlgili Genel Değerlendirme

553 i sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Mühendisliği Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin beşinci fıkrasındaki; "Serbest yeminli meslek mensuplarının, 5 inci maddeye göre yapacakları işlerin kapsamı, konusu, çalışma esasları ile sınav, tasdik yetkisi ve esasları, yeminli unvanının kaldırılması ve yetki devrine ilişkin hususlar, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde Bakanlar Kurulunca çıkarılacak tüzükle belirlenir." hükmü gereği, TMMOB Orman Mühendisleri Odası tarafından hazırlanan Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Serbest Yeminli Meslek Mensupları Tüzüğü Taslağı önce görüşlerimiz, daha sonra da Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümleri uyarınca sonuçlandırılıp yayımlanabilmesi için Bakanlığımıza gönderilmiştir.

Danıştay Kanununun 42 nci maddesinin (b) bendine göre, Danıştay 1. Dairesinin 17/02/2009 tarihli ve E. 2008/486, K. 2009/319 sayılı kararı ile incelenen dava konusu Tüzüğün, Bakanlar Kurulunun 29106/2009 tarihli ve 2009115134 sayılı kararı ile yürürlüğe konulması kararlaştırılmış ve söz konusu Tüzük Danıştay‘ın görüşü sonrası 24/07/2009 tarihli ve 27298 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

2- Davacı vekili, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Serbest Yeminli Meslek Mensupları Tüzüğünün iptali istenen 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (v) bendindeki; "Ormancılık karantina hizmetleri: Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisi alanında yapılan ihracat ve ithalatın Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanunu hükümlerine göre fümigasyon ve karantina hizmetlerini yürütmektir." hükmünün iptal edilmesi gerektiğini, 7472 sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği hakkında Kanunun 2 nci maddesinde ziraat yüksek mühendislerinin yetkilerinin düzenlendiğini, 24/01/1992 tarihli ve 21121 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzüğün 5 inci maddesinde düzenlenen ziraat mühendislerinin çalışma alanlarının, görev ve yetkileri arasında iptali talep edilen tüzük hükmünün de bulunduğunu, 08/11/2005 tarihli ve 25987 sayılı Resmi gazetede yayımlanan TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Meslek İçi Eğitim, Uzmanlık ve Belgelendirme Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinin (e) bendine "zirai mücadele" (t) bendine göre "zirai karantina" nın ziraat mühendisliğinin hizmet alanları içerisinde olduğunu, 1957 tarihli ve 6968 sayılı Zirai Mücadele ve Zirai karantina Kanununun 1 inci maddesinde "nebat" teriminin tanımının yapıldığını, 2 nci maddesinde; "Bütün nebatların ithal, ihraç ve memleket dahilinde nakilleri, hastalık ve zararlılardan korunmaları, zirai mücadele alet ve ilaçlarının ithal, imal, ihzar, satış ve kullanılmaları bu kanun hükümlerine tabidir" hükmünün bulunduğunu, her iki maddede de orman bitkisi ayrımı yapılmadığı gibi zirai mücadele ve karantina işlemlerinin hangi meslek grupları tarafından yapılacağının belirtilmediğini, ancak 6968 sayılı Kanununa dayanılarak hazırlanan ve 22/0112009 tarihli ve 27118 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Zirai Karantina İnspektör Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde inspektör tanımının yapıldığını, 5 inci maddesinde ise yalnızca ziraat mühendislerinin inspektör olabileceğinin hükme bağlandığını, bu hükümler uyarınca ormancılık karantina hizmetleri çerçevesinde yapılan ithalat ve ihracatın fümigasyon ve karantina hizmetlerini yürütmeye yalnızca ziraat mühendislerinin yetkili olduğunu iddia etmiştir.

A) ORMANCILIK KARANTİNA HİZMETLERİ, ORMAN MÜHENDİSİ VE ORMAN ENDÜSTRİ MÜHENDİSLERİNİN HAK VE YETKİLERİNDEDİR.

29/6/2006 tarihli 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunun 5 inci maddesinde; ormancılık karantina hizmetlerinin orman mühendisi ve orman endüstri mühendislerinin hak ve yetkilerinde bulunduğu hüküm altına alınmıştır. Ormancılık karantina hizmetleri, orman fakültelerinin orman mühendisliğinde lisans düzeyinde okutulan Orman Entomolojisi ve Orman Fitopatolojisi konularında eğitim alan orman mühendisi ile orman endüstri mühendisliği bölümünde yine lisans düzeyinde okutulan Odun Patolojisi ve Odun Mikrobiyolojisi (Odun zararlıları) konularında eğitim alan orman endüstri mühendislerinin işidir.

Orman Mühendisi, Orman Endüstri Mühendisi ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendislerinin görev konuları ile hak, yetki ve sorumlulukları, 5531 sayılı Kanunun 4 üncü ve 5 inci maddelerinde belirtilmiştir. Anılan Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası (a) bendinde "orman mühendislerinin", (b) bendinde "orman endüstri mühendislerinin", (c) bendinde de "ağaç işleri endüstri mühendislerinin" uzmanlık alanlarına giren faaliyet konuları sayılmış, bu konularla sınırlı olmak üzere 5 inci maddede de sayılan hak, yetki ve sorumlulukların kullanılacağı ifade edilmiştir.

Buna öre 5531 sayılı Kanunun 4 üncü ve 5 inci maddelerinde orman zararlılarıyla mücadele, orman bitkilerinin ve tohumlarının karantina hizmetleri orman mühendislerinin, orman bitkisel ürün endüstriyel odun ,kereste, lif-yonga odunu, odun, yakacak odun ve yonga gibi orman ürünlerine ait karantina hizmetlerinin ise orman endüstri mühendislerinin hak ve yetkisinde olduğu açıkça belirtilmiştir.

5531 sayılı Kanunun Mesleğin konusu başlıklı 4 üncü maddesinde;

Mesleğin konuları uzmanlık alanlarına göre aşağıda gösterilmiştir:

a) Orman mühendislerinin faaliyet konuları şunlardır:

4) Orman ağaç, ağaççık ve florasına ait tohum üretimi ile aşılama faaliyetlerini yürütmek.

5) Orman ağaç ve ağaççıklarına ait tohum ve ağaç ıslah faaliyetlerini yürütmek

6) Orman fidanlıkları kurma, yönetme, işletme, orman fidanı ve bitkisi nakli, standardizasyonu ve sertifikalandırılması faaliyetlerini yürütmek.

15) Orman yangınları ve zararlılarıyla mücadele, orman yolları ile orman yangın emniyet yolu ve şeritleri planlamasını, etüdünü, yapımını, bakımını ve kontrolünü yapmak.

18) Orman ekosistemlerine ait flora ve faunayla ilgili iş ve işlemleri yapmak.

19) Orman ve ormancılıkla ilgili yukarıdaki işlere benzer iş ve hizmetleri yapmak.

b) Orman endüstri mühendislerinin faaliyet konuları şunlardır:

1) Odun hammaddesinin yarma, kesme, soyma, biçme, şekil değiştirme işlemlerini yapmak.

2) Odun hammaddesini yongalayarak veya liflere ayırarak ve yapıştırıcı maddeler kullanarak ya da kullanmadan presleme, buharlama, kurutma ve emprenye etme gibi işlemlerle yapısını değiştirmeden veya fiziksel ve kimyasal yollarla değiştirerek işlemek."

hükmü yer almaktadır.

4 üncü maddenin birinci fıkrası (a) bendinin 15 inci alt bendinde yer alan; "Orman yangınlarıyla, ORMAN ZARARLILARIYLA MÜCADELE, orman yolları ile orman yangın emniyet yolu ve şeritleri planlamasını, etüdünü, yapımım, bakımını ve kontrolünü yapmak", b bendinin 2 nci alt bendinde ver alan; "odun hammaddesini yongalayarak veya liflere ayırarak ve yapıştırıcı maddeler kullanarak ya da kullanmadan presleme, buharlama, kurutma ve emprenye etme gibi işlemlerle yapısını değiştirmeden veya fiziksel ve kimyasal yollarla değiştirerek işlemek." 5 inci maddesinde yer alan; "Meslek mensupları, 4 üncü maddede belirtilen faaliyet konularıyla sınırlı olmak kaydıyla; ...ORMANCILIK KARANTİNA ve rehberlik hizmetlerini yürütmeye...", hükümleriyle, orman bitkilerine ait zararlılarla mücadele ve karantina hizmetlerinin orman mühendislerinin etkisinde orman ürünlerine dair zararlılardan koruma ve karantina hizmetlerinin de orman endüstri mühendislerinin yetkisinde olduğu açıkça belirtilmiştir.

Nitekim ormanların biyolojik özellikleri, ormanlara arız olan zararlıların nitelikleri, bunlarla mücadelenin ormancılık bilimleri konusunda lisans düzeyinde eğitim almış orman mühendislerince yürütülmesinin zorunluluğu vb. nedenlerle, orman mühendislerinin teknik bilgileri dahilinde yürütülmesi gereken orman zararlılarla mücadele ve karantina hizmetlerinin yapılmasında, 6968 sayılı Kanunun 36 ncı ve 37 inci maddeleriyle özel hükümler getirilmiştir. Şöyle ki;

"Ormanlara müteallik hususi hükümler başlıklı 36 ncı maddesinde; Münhasıran ormanlara taallük eden hastalık ve zararlılarla Devlet ormanları yararına yapılacak mücadele hizmetleri Orman idaresi tarafından ve orman bütçesinden ifa edilir. Zaruret halinde bu kanunun mükellefiyet hükümlerinden faydalanılır.

Hastalık ve zararlılar hem orman, hem ziraat sahalarını alakalandırıyorsa mücadele bu kanun hükümleri dairesinde ve Orman idaresi ile müştereken yapılır. Mücadele masraflarına Orman İdaresinin iştirak nispeti Ziraat Vekaletince belirtilir.

37 nci maddesinde; Hususi ormanlarda veya sahipli ağaçlıklarda görülen ve mücadele edilmediği takdirde muhiti için tehlike teşkil edebilecek olan hastalık ve zararlılarla mücadele Orman İdaresince yapılır. Masraflar orman veya ağaçlık sahiplerinden yazılı olarak istenir. Tebliğ tarihinden itibaren üç ay içinde ödenmedikleri takdirde kendilerinden Amme Alacaklarının Tahsil Usulü hakkındaki 6183 sayılı Kanun hükümleri dairesinde tahsil edilmek üzere Maliye ye devredilir.

Görüldüğü gibi, 6968 sayılı Kanunda, biyolojik özellikleri nedeniyle ormanların orman zararlılarından korunma ve mücadele hizmetlerinde ayrı hükümler getirilmiştir. Orman Genel Müdürlüğünde orman zararlıları ile mücadele hizmetleri; 27 Orman Bölge Müdürlüğü kuruluşunda yer alan ve orman fakültelerinde orman entomolojisi ve orman fitopatolojisi konularında lisans düzeyinde eğitim alan orman mühendislerinin teknik yönetimindeki orman zarlılarıyla mücadele şube müdürlükleri kanalıyla yürütülmektedir. Bu konulardaki mücadelenin zirai kültür bitkileri alanında eğitim almış Ziraat Mühendislerinin bilgileriyle yürütülmesi teknik ve 7472 sayılı Kanun uyarınca hukuki yönden mümkün değildir.

Buna göre, dava konusu Tüzüğün iptali istenen hükmü, kanun hükümlerine uyumlu olduğu gibi, ilgili mevzuatında tanımlanan mesleğin görev alanları içerisinde yer almaktadır.

B) ZİRAAT MÜHENDİSLİĞİ VE ZİRAİ KARANTİNA İŞLERİ

Ziraat Mühendislerinin hak ve yetkilerinin belirlendiği 7472 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde;

Ziraat yüksek mühendisleri MESLEKİ İŞTİGAL VEYA İHTİSAS SAHALARI DAHİLİNDE OLMAK ÜZERE araştırma, ıslah, yetiştirme, toprak muhafaza, ZİRAİ MÜCADELE, ziraat alet ve laboratuar, bahçe mimarisi, toprak tasnifi, toprak, su, gıda, yem, kimyevi gübre, nebat tahlilleri, teknoloji, zootekni, zirai ekonomi gibi bilumum zirai hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya, lisans aldıkları veya ihtisas yaptıkları sahalara ait keşif, plan ve projeleri hazırlamaya ve tatbik etmeye, bütün bu sahalarda gerekli kontrol, muayene, ekspertiz, ehlivukuf işlerini görmeye, raporlar tanzim etmeye, zirai danışma büroları ve laboratuarları açmaya, hususi müessese ve işletmeler kurmaya ve idare etmeye veya bunların mesul müdürlüğünü ifaya salahiyetlidirler.

hükmü yer almaktadır.

7472 sayılı Kanunun 2 inci maddesinde açıkça belirtildiği üzere, ziraat mühendislerinin zirai karantina hizmetleri yalnızca mesleki iştigal ve ihtisas sahaları olan zirai bitki ve ürünleriyle sınırlı olmak üzere zirai mesleki konular için geçerlidir.

Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzükte de ziraat mühendislerinin genel çalışma alanları, görev ve yetkileri gösterilmiştir. Anılan Tüzüğün 5 inci maddesindeki;

Tarım ürünlerinin yetiştirilmesi, hasadı, işlenmesi, depolanması, ambalajlanması ve pazarlanması aşamalarında; her türlü hastalık ve zararlılar konusunda teşhis, ilaç ve metot önerisi, mücadele, planlama ve uygulamaların denetlenmesi, gazlama (fümigasyon) gibi faaliyetler ziraat mühendisleri tarafından yürütülür.

Her türlü zirai mücadele ilacıyla parazit ve predatörleri üreten, ithal ve ihraç eden depolayan, pazarlayan veya dağıtan işletmeler bu faaliyetleri için teknik eleman veya danışman olarak ziraat mühendisi çalıştırırlar.

Tarım ürünlerinin yetiştirilmesi, hasadı, işlenmesi, paketlenmesi, depolanması, satışı, ithal ve ihracı, taşınması işlemleri sırasında uygulanacak her türlü iç ve dış karantina esaslarının saptanması ve uygulanması Ziraat mühendislerince yürütülür.

Tarımda kullanılan büyüme düzenleyici ilaç, vitamin, hormon, bakteri gibi kimyasal ve biyolojik preparatların üretimi, ithali, pazarlama ve dağıtımı alanlarında çalışan işletmeler teknik eleman veya danışman olarak ziraat mühendisi çalıştırırlar.

hükmünde de açıkça görüleceği üzere, yine mesleki iştigal ve ihtisas alanını dikkate alan "TARIM ÜRÜNLERİ" ifadesiyle çalışma alanları sınırlanmıştır.

Diğer taraftan, 6968 sayılı Kanununa dayanılarak çıkartılan Zirai Karantina İnspektör Yönetmeliğinin, yalnızca ziraat mühendislerinin inspektör olabileceğine ilişkin 5 inci maddesinin de içinde bulunduğu bazı maddelerinin iptali için TMMOB Orman Mühendisleri Odası tarafından açılan davada, Danıştay 2. Dairesinin 28/09/ 2009 tarihli ve E. 2009/1321 sayılı kararı ile;

Dava konusu Yönetmeliğin 14. maddesiyle yürürlükten kaldırılan 20/06/2006 günlü, 26204 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Zirai Karantina İnspektör Yönetmeliğinin 4/g maddesinde inspektör; "ithal ve ihraç edilen, transit geçen, re-export edilen bitki ve bitkisel ürünlerin kontrolleri ile yurt içinde yetiştirilen bitkilerde iç karantina ile ilgili bitki sağlığı denetimlerini ve resmi survey programlarım ve işlemlerini yaparak gerekli belgeleri düzenleyen teknik personel" olarak tanımlanmışken; dava konusu Yönetmeliğin "Tanımlar" başlıklı 4. Maddesinin (h) fıkrasında ise inspektör; "İthal, ihraç ve transit geçişi yapılan, serbest bölgelere getirilen, bu bölgelerden çıkartılan; bitki. bitkisel ürün ve orman ürünleri ile ahşap ambalaj malzemelerinin zirai karantina amaçlı her türlü kontrollerle denetimlerini yaparak gerekli belgeleri düzenlemek ve yurt içinde yetiştirilen bitkilerde bitki sağlığı denetimlerini, resmi survey programlarını gerçekleştirmek üzere yetkilendirilmiş teknik personel" olarak tanımlanmak suretiyle, orman ürünleri ve ahşap ambalaj malzemeleri de inspektörlerin görev ve alanı içerisine alınmıştır.

.........

Yukarıda yer verilen mevzuatın birlikte değerlendirilmesinden; ziraat mühendislerinin çalışma alanlarının esas itibarıyla tarım arazileri ve tarım bitkileriyle ilgili olduğu, dava konusu inspektörlük görev alanının ise tarım bitkileri yanında orman bitkileri, orman ürünleri ve ahşap ambalaj materyallerini de kapsadığı; bu konuların da yukarıda anılan 5531 sayılı Kanunda sayıldığı üzere, orman mühendislerinin görev alanına girdiği göz önünde bulundurulduğunda, inspektör adayı olabilecekler arasında orman mühendislerine de yer verilmesi gerekirken sadece ziraat mühendislerine dava konusu madde hükümlerinde yer verilmiş olmasında kamu yararı ve hizmet gereklerine uyarlık görülmemiştir."

gerekçesiyle Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (c), (ç) ve (d) bentlerinin yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiştir. Bu nedenle davacı vekilinin Karantina İnspektör Yönetmeliğinin 5 inci maddesine göre, yalnızca ziraat mühendislerinin inspektör olabileceğinin hükme bağlandığı ifadesi hukuki dayanaktan yoksundur.

C) ZİRAİ KARANTİNA YÖNETMELİĞİNDE ORMAN ÜRÜNLERİNE İLİŞKİN TANIMLAR

10/0212009 tarihli ve 27137 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Zirai Karantina Yönetmeliğinin 3 üncü maddesi birinci fıkrası (a), (d), (g), (l), (m), (o), (u) ve (y) bentlerindeki orman ürünleri;

Ahşap ambalaj materyali: Belli bir ürüne veya eşyaya bağlı olmaksızın, bir malın desteklenmesi, korunması ya da taşınmasında kullanılan, palet, sandık tahta kasa kablo makarası, silindir kasa, ambar rafı, yükleme tahtası gibi odundan mamul, kalınlığı 6 milimetrenin üzerindeki ambalaj veya ambalaj destek malzemelerini,

Bitkisel ürün: Tane dahil bitkisel orijinli işlenmemiş materyal ve işlendiği halde doğası ve işleme şekli nedeniyle zararlı organizmaların girişi ve yayılması açısından risk taşıyan işlenmiş ürünü,

Endüstriyel odun: Tomruk, tel direği, maden direği ve sırık ile yuvarlak ya da yarılmış haldeki sanayi odunu, lif-yonga odunu ve kağıtlık odunu,

Kereste: Odunların biçilmesi, kesilmesi veya yontulması suretiyle elde edilen kalınlığı 6 mm‘yi geçen parçayı,

Lif-yonga odunu: Lif, levha ve yonga levha üretiminde kullanılan odunu,

Odun: Endüstriyel odun ve yakacak odun dahil kabuklu ve kabuksuz tüm odunları,

Yakacak odun: Boyut ve görünüş özellikleri itibariyle endüstriyel odun standartlarında aranan özellikleri taşımayan ve ısınma ya da başka şekilde enerji üretimi amacıyla kullanılan yuvarlak ve yarılmış haldeki odunu,

Yonga: Farklı yöntemlerle odundan küçük parçacıklar haline getirilmiş ürünleri,

olarak tanımlanmıştır.

Görüleceği üzere bu tanımlar ormancılık terminolojisine ait tanımlardır. İnspektör ziraat mühendislerinin iştigal sahası dışında bulunan orman bitkileri ve orman ürünlerine ait karantina hizmetlerinin yürütülmesinde yetki kullanmaları hukuken mümkün değildir. Orman ürünlerine ait karantina hizmetleri hususunda, 5531 sayılı Kanunda açıkça belirtildiği üzere, orman mühendisleri ve orman endüstri mühendisleri yetkili kılınmıştır. Orman mühendislerinin görev alanına giren konulara ilgili yönetmelikte yer verilerek, bu alanlarda da ziraat mühendislerinin yetkili olduğunun belirtilmesi, öncelikle orman mühendislerinin görev alanlarına müdahale olup, kendi içinde çelişkilidir. Bu nedenle 7472 sayılı Kanun ve Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzüğün 5 inci maddesinde düzenlenen ziraat mühendislerinin çalışma alanlarının, görev ve yetkileri arasında iptali talep edilen tüzük hükmünün bulunduğu iddiası hukuki dayanaktan yoksundur.

3- Sonuç olarak, tüm bu açıklamaların ışığında; Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Serbest Yeminli Meslek Mensupluğu Tüzüğünün 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (v) bendinde düzenlenen Ormancılık karantina hizmetleri tanımı, 5531 sayılı Kanuna uygun olduğu gibi, bu tanımda, 6968 sayılı Kanuna, 7472 sayılı Kanuna, Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine ilişkin Tüzüğe Zirai Karantina İnspektör yönetmeliğine göre de bir aykırılık söz konusu olmadığından iptalini gerektirir bir yönü bulunmamaktadır.

4- Dava dilekçesinde yürütmenin durdurulması kararı verilmesi talep edilmiş ise de bu talebin de koşulları bulunmamaktadır. Zira 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27 nci maddesinde yürütmenin durdurulması kararı verilebilmesi için açıkça hukuka aykırılık ve telafisi güç veya imkansız zararların doğması şartları aranmış, bunlarla da yetinilmeyerek bu iki şartın bir arada gerçekleşmesi zorunlu tutulmuştur.

Yukarıda açıklandığı üzere, dava konusu işlem hukuka uygun olduğundan, keza telafisi güç zararlardan da söz edilemeyeceğinden, şartları bulunmayan yürütmenin durdurulması isteminin ve davanın reddi gerekmektedir.

SONUÇ VE iSTEM: Yukarıdaki açıklamalar ve resen dikkate alınacak nedenlerle, şartları bulunmayan yürütmeyi durdurma talebinin ve davanın reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına karar verilmesini arz ve talep ederim.

Davut OĞUZ

Bakan a.

I. Hukuk Müşaviri

Okunma Sayısı: 464