TEKEL SİGARA'NIN ÖZELLEŞTİRİLMESİNE KARŞI AÇTIĞIMIZ DAVA REDDEDİLDİ

GENEL MERKEZ ( )
30.08.2010 (Son Güncelleme: 23.11.2010 17:02:13)

T.C.
DANIŞTAY
ONÜÇÜNCÜ DAİRE

Esas No : 2008/6930
Karar No : 2010/5533

Davacılar : 1- TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

Vekili: Av. Zühal Dönmez

Bestekar Sok. No:49/5 Kavaklıdere - ANKARA

2-Kamu İşletmeciliği Geliştirme Merkezi Vakfı (KIGEM) Atatürk Bulvarı No:44 Kızılay - ANKARA

Davalı : Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığı

Ziya Gökalp Cad. No:80 Kurtuluş- ANKARA

Vekili : Av. Önder Genç - Aynı adreste

İstemin Özeti : Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK)‘nun 05.02.2001 tarih ve 2001/06 sayılı kararı ile özelleştirme kapsam ve programına alınan ve ÖYK‘ nın 15.10.2007 tarih ve 2007/60 sayılı kararı ile özelleştirme stratejisi belirlenen Tütün, Tütün Mamülleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri A.Ş. (Tekel)‘in bağlı ortaklığı Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ne ait tütün mamülleri üretim işiyle ilgili varlıkların "satış" ve "mülkiyetin gayri ayni hak (intifa) tesisi" yöntemi ile özelleştirilmesini teminen 22.02.2008 tarihinde yapılan ihalede nihai tekliflerin ve değer tespit sonuçlarının değerlendirilmesi sonucu ihale şartnamesi çerçevesinde satış ve devrine ilişkin 22.04.2008 tarih ve 2008/23 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı ile karara konu 22.02.2008 tarihli ihale işleminin; ticari esaslar dahilinde ülke için üretime devam eden, kamu giderine yol açmayan ve verimlilik esası üzerinden faaliyette bulunan Tekel Sigara‘nın özelleştirilme yoluyla devrinde ekonomide verimlilik artışı ve kamu giderlerinde azalma sağlama amacını taşımaması nedeniyle Anayasa ve 4046 sayılı Yasa‘ya uyarlık bulunmadığı, ihale şartnamesinde ihaleye katılacak firmalara sektörel tecrübe gibi bazı yeterlilik ölçütleri getirilmemesinin yanı sıra, üretimin devamlılığını sağlamaya yönelik tedbirlerin alınmaması kamu yararına aykırı olduğu, anılan şartnamede özelleştirme sonrasında taşınmazların ne şekilde kullanılacağına ilişkin bir bilgi ve karar bulunmadığı ileri sürülerek iptali istenilmektedir.

Savunmanın Özeti: Dava konusu işlem ile davacıların ihlal edilen bir menfaatinin olmaması nedeniyle dava açma ehliyetlerinin olmadığı, Tekel‘in pazar payında yıllar itibarıyla ortaya çıkan azalma, sigara sektörünün kamu mevzuatı çerçevesinde düşük verimle çalışma, pazara girişin serbest olması ve pazara girenlerin uyguladığı pazarlama stratejileri dikkate alındığında sözü edilen varlıkların özelleştirilmesi ile sigara fabrikalarında verimlilik artışı sağlanıp, yıllar itibarıyla uğranılan pazar kayıpları geri kazanılarak üretimin artmasına dolayısıyla ekonomide verimlilik artışı ve kamu giderlerinde azalma sağlama amacına hizmet edeceği, 4046 sayılı Kanun‘un 1. ve 17. maddeleri uyarınca iktisadi devlet teşekkülü niteliğinde olan Tekel‘in sigara fabrikaları ve varlıklarının özelleştirilmesinde yasal engel bulunmadığı, Özelleştirme Yüksek Kurulu‘nun 15.10.2007 tarih ve 2007/60 sayılı Tekel‘in özelleştirme stratejisi hakkında kararı dikkate alınarak ihale işlemlerinin yapıldığı, tütün ve tütün mamulleri sektörü 4733 sayılı Kanun uyarınca Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurulu‘nun kontrol ve denetimine tabi olması nedeniyle bu Kurul tarafından çıkarılan yönetmeliklerle üretim ve pazarlama faaliyetleri için alınması gereken izinler ve bu izinlerin alınmamasının veya yenilenmemesinin yaptırımları açıkça öngörüldüğünden, düzenleyici bir kurum tarafından denetlenen sektöre ilişkin olarak özelleştirme şartnamesinde ön yeterlilik şartının bulunmaması kamu yararına aykırılık teşkil etmediği, kaldı ki ihalede en yüksek teklifi veren firmanın uluslararası sigara piyasasında faaliyet gösteren bir firma olup, aynı zamanda lisans alarak Türkiye‘de sigara sektöründe faaliyet göstermeye başladığı, şirketin ihale konusu varlıklar ile birlikte sigara sektöründe yönetim, yetki ve sorumluluğu üstlenebilecek bir yatırımcı olduğu, Rekabet Kurulu‘nun ön bildirimine ilişkin 22.01.2007 tarihli görüşü ve ihale sonrası alıcılar belli olduktan sonra özelleştirilme işlemine Rekabet Kurulu‘nun 27.03.2008 tarih ve 08-26/284-92 sayılı izni dikkate alındığında onay işleminde Rekabet Hukuku‘na ve Rekabet Kurulu kararlarına aykırılığın söz konusu olmadığı ileri sürülerek davanın usul ve esastan reddi gerektiği savunulmaktadır.

Danıştay Tetkik Hakimi Dr. Fikret ERKAN‘ın Düşüncesi : Dava, Tekel‘e ve Tekel‘in bağlı ortaklığı Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ne ait tütün mamülleri üretim işiyle ilgili varlıkların "satış" ve "mülkiyetin gayri ayni hak (intifa) tesisi" yöntemi ile özelleştirilmesini teminen 22.02.2008 tarihinde yapılan ihalede nihai tekliflerin ve değer tespit sonuçlarının değerlendirilmesi sonucu ihale şartnamesi çerçevesinde satış ve devrine ilişkin 22.04.2008 tarih ve 2008/23 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı ile karara konu 22.02.2008 tarihli ihale işleminin iptali istemiyle açılmıştır.

Uyuşmazlık konusu olayda, Tekel‘e ve Tekel‘in bağlı ortaklığı Sigara Sanayi İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ye ait bir kısım varlıkların özelleştirilmesi amacıyla hazırlanan İhale Şartnamesi‘nin 1. maddesinde ihale konusu ve kapsamı belirlenerek ihalenin kapsamı 10 bent halinde sayılmış, satış sözleşmesi imza tarih itibarıyla Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ye ait olup Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. başmüdürlüklerinin depolarında ve başmüdürlüklere bağlı perakende satış mağazalarında mevcut sigara stoklan ihalenin kapsamı arasında olduğu (j) bendinde belirtilmiştir.

Dava dosyasında sözü edilen varlıkların değerinin tespitine dair değer tespit raporu ve davalı idarece verilen sözü edilen rapora ilişkin açıklamanın incelenmesinden, değer tespitinin danışmanlık hizmeti veren firmalara yaptırılan değerleme raporu ve değer tespit sonuç raporundaki veriler esas alınarak indirgenmiş nakit akımı uygulanmasıyla bulunan değer esas alındığı, bu değere işlenmiş ve işlenmemiş tütün opsiyon sözleşmeleri. 25.000 ton oryantal tütün stoku, satış sonrası satın alan şirket için oluşacak peştamallık vergi avantajı değeri ve Vakıf Ekspertiz A.Ş. tarafından hesaplanan ve TEKEL‘in Malatya, Bitlis ve Adana‘daki gayri faal durumda bulunan fabrikalarına ilişkin gayrimenkul değerinin eklenmesi suretiyle Tekel‘in ihale kapsamındaki varlıklarının değerinin toplam 1.331.800.000.-ABD Doları tespit edildiği, bu değer esas alınarak da yapılan ihale sonucu sözü edilen varlıklar 1.720.000.000.- ABD Dolarına en yüksek teklifi veren firmaya ihale edildiği anlaşılmaktadır.

Belirtilen değerleme raporunun Ekim 2007 tarihinde yapılması nedeniyle satış sözleşmesi imza tarih itibarıyla Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ye ait olup Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. başmüdürlüklerinin depolarında ve başmüdürlüklere bağlı perakende satış mağazalarında mevcut sigara stoklarının değerinin anılan değer tespit raporunda bulunması söz konusu olmasının mümkün olmaması nedeniyle satış sözleşmesi imza tarihi itibarıyla sözü edilen sigara stoklarının değerinin varlıkların devredildiği firmadan alınması gerektiği kuşkusuzdur.

Bu durumda, ihale tarihi itibarıyla usule uygun olarak yapılan değer tespiti sonuçları dikkate alınarak 4046 sayılı Kanunda öngörülen düzenlemelere uygun özelleştirme ve ihale sürecinin onaylanmasına ilişkin 22.04.2008 tarih ve 2008/23 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu kararında hukuka aykırı bir yön bulunmadığından davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

Danıştay Savcısı Mehmet KARAOĞLU‘nun Düşüncesi : Dava,Tütün, Tütün Mamülleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri A.Ş. (TEKEL)in bağlı ortaklığı Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticaret A.Ş.‘ne ait varlıkların "satış" ve "mülkiyetin gayri ayni hak (irtifa) tesisi" yöntemi ile özelleştirilmesi işlemine onay veren 22.04.2008 tarihi ve 2008/23 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu Kararının ve karara konu olan 22.02.2008 tarihli ihale işleminin iptali istemiyle açılmıştır.

Davalı idarenin usule yönelik iddiaları yerinde görülmemiştir.

4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun‘un "Amaç ve Kapsam" başlıklı 1.maddesinin (A) fıkrasında, bu Kanunun amacının, bu maddede sayılan kuruluşların ekonomide verimlilik artışı ve kamu giderlerinde azalma sağlamak için özelleştirilmesine ilişkin esasları düzenlemek olduğu belirtilmiştir. Kanun‘un 2. maddesinde özelleştirme uygulamalarındaki ilkeler sayıldıktan sonra 3/c maddesinde de, kuruluşların; satış, kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri ayni hakların tesisi ve işin gereğine uygun sair hukuki tasarruflar ile devredilmelerine ilişkin özelleştirme yöntemlerinden hangisi ile özelleştirileceğini belirlemenin Kurul‘un görevleri arasında olduğu kuralı yer almıştır.

Kanunun genel gerekçesinde de; özelleştirmenin, geniş anlamda Devletin iktisadi faaliyetlerinin en aza indirilmesi veya tamamen ortadan kaldırılması, kamu iktisadi teşebbüslerinin Devlet bütçesi üzerindeki finansman yükünün hafifletilmesi, rekabete dayalı piyasa ekonomisinin gerçekleştirilmesi, atıl tasarrufların ekonomiye kazandırılarak sermaye piyasalarının geliştirilmesi ve bu şekilde elde edilecek kaynakların, altyapı yatırımları, savunma, eğitim ve sağlık hizmetlerinde kullanılması suretiyle ekonomide verimliliğin arttırılmasını sağlayan önemli araçlardan biri olduğu ifade edilmiştir.

4046 sayılı Kanun‘un "Özelleştirme Yöntemleri, Değer tespiti, İhale Yöntemleri" başlıklı 18. maddesinin (B) bendinde, özelleştirme programına alınan kuruluşların değer tespiti çalışmalarının bu Kanuna göre idarece oluşturulan değer tespit komisyonları tarafından yürütüleceği öngörülmüş; bu bendin (o) alt bendinde de komisyonun görevleri, "Komisyon; değer tespit çalışmalarını, özelleştirilecek kuruluşun niteliği, gördüğü hizmetin özelliği, gelecekteki nakit akımı potansiyeli, faaliyette bulunduğu sektör ve pazarın özellikleri, sahip olduğu sınai, ticari ve sosyal tesisler, makine araç ve gereçler, teçhizat, malzeme ve hammadde ile yarı mamul ve mamul madde stokları, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, vasıfları ve hali hazır durumları, senetli ve senetsiz bütün alacak ve borçları ile bilumum hak ve yükümlülükleri ve özelleştirilecek kuruluşa uygulanacak özelleştirme yöntemini de dikkate alarak uluslararası kabul görmüş olan; indirgenmiş nakit akımları (net bugünkü değer), defter değeri, net aktif değeri, amortize edilmiş yenileme değeri, tasfiye değeri, fiyat/kazanç oranı, piyasa kapitalizasyon değeri, piyasa değeri/defter değeri, ekspertiz değeri, fiyat/nakit akım oranı metotlarından en az ikisi uygulamak suretiyle" yürütüleceği kurala bağlanmış, aynı maddenin "İhale Komisyonlarının Oluşumu ile İhale Usul ve İşlemleri" başlıklı (C) bendinde ise, bu maddenin (A) bendinde yer alan özelleştirme yöntemlerinin uygulanmasına ilişkin ihale işlemlerinin bu Kanuna göre oluşturulan ihale komisyonları tarafından yürütüleceği, komisyonun oluşumu, çalışması ve görevleri düzenlenmiş, ihale usulleri arasında sayılan pazarlık usulü; "İhalelere birden fazla teklif sahibinden kapalı zarf içerisinde teklif almak şartıyla başlanabilir... Teklif sahipleri ile birden fazla pazarlık görüşmesi yapılabilir. Pazarlık görüşmeleri teklif sahipleri ile ayrı ayrı yapılır. Pazarlık görüşmelerinin, ihalenin herhangi bir aşamasında pazarlık görüşmelerine devam edilen teklif sahipleri ile müştereken yapılmasına komisyonca karar verilebilir. Komisyonca, pazarlık görüşmeleri sırasında ortaya çıkabilecek yeni durumlar karşısında, rekabete engel teşkil etmemek, ihale ilanında ve/veya şartnamede yer alan hususlara aykırı olmamak ve pazarlık görüşmelerine devam edilen teklif sahiplerine eşit olarak uygulanmak kaydı ile yeni esaslar belirlenebilir. Komisyonca gerekli görüldüğü takdirde ihale, pazarlık görüşmesine devam edilen teklif sahiplerinin katılımı ile açık artırma suretiyle sonuçlandırılabilir. Bu husus ilanda ve/veya şartnamede belirtilir. Görüşmeler komisyon tarafından bir tutanakla tespit edilir, tutanak komisyon üyeleri ve teklif sahiplerince imzalanır." şeklinde tanımlanmıştır.

Dava dosyasında mevcut bilgi ve belgelerin incelenmesinden; Özelleştirme Yüksek Kurulu‘nun (ÖYK) 05.02.2001 tarih ve 2001/06 sayılı kararıyla özelleştirme kapsam ve programına alınan TEKEL‘in, mülkiyetin devri hariç kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri ayni haklarının tesisi ve işin gereğine uygun sair hukuki tasarruflar yöntemlerinden biri veya birkaçının birlikte veya ayrı ayrı uygulanması suretiyle özelleştirilmesine karar verildiği, 05.02.2002 tarih ve 2002106 sayılı ÖYK kararıyla TEKEL‘in özelleştirme stratejisinin mülkiyetin devrine de olanak sağlayacak şekilde yeniden belirlendiği, 4046 sayılı Kanunun 20. maddesi uyarınca Özelleştirme İdaresi Başkanlığı‘nın 25.12.2003 tarih ve 1147 sayılı Olur‘una istinaden anonim şirkete dönüştürüldüğü, özelleştirme işlemlerinin kolaylaştırılmasını teminen ÖYK‘nun 31.03.2003 tarih ve 2003/12 sayılı kararıyla yeniden yapılandırılmasına karar verilerek TEKEL Sigara Sanayii Müessesesinin, Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticaret A.Ş.ne; Alkollü İçkiler Sanayii Müessesinin, Alkollü İçkiler Sanayii ve Ticaret A.Ş.ne; Pazarlama ve Dağıtım Müessesesinin de ikiye ayrılarak Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. ile Alkollü İçkiler Pazarlama ve Dağıtım A.Ş.ne dönüştürüldüğü, dava konusu ihalenin dayanağını oluşturan ÖYK‘nun 15.10.2007 tarih ve 2007/60 sayılı kararının 1. maddesiyle de; "1. a) Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş. (TEKEL Sigara)"ne ait; Adana, Ballıca, Bitlis, Malatya ve Tokat sigara fabrikaları ile bu fabrikaların kullanımında bulunan taşınmazların, Adana, Ballıca, Bitlis, İstanbul, Malatya ve Tokat sigara fabrikalarının envanter kayıtlarında yer alan makine ve teçhizat, yedek parça, hammadde, yarı mamul ve mamul stokları ile sarf malzemesi nitelikli varlıklar, işletme malzemeleri, üretim faaliyetinde kullanılan tüketim malzemeleri, taşıtlar, demirbaşlar, diğer varlıklar ile yatırım programı çerçevesinde alımı yapılmış olan makine ve teçhizatın, Sigara markaları ve yeni marka başvurularının, Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. başmüdürlüklerinin depolarında ve başmüdürlüklere bağlı perakende satış mağazalarında mevcut tütün mamülü stoklarının, "satış" yöntemi ile, b) Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri A.Ş. (TEKEL)‘ne ait; TEKEL tarafından sigara fabrikaları için alınan "İdari Yaprak Tütün Stoku‘nun 25.000 (yirmibeşbin) tonluk kısmının,"satış" yöntemi ile, İstanbul Sigara Fabrikası ve bu fabrikanın kullanımında bulunan taşınmazlar ile TEKEL Sigara Genel Müdürlük binasının "mülkiyetin gayri ayni hak (intifa) tesisi" yöntemi ile; bir bütün halinde özelleştirilmesine karar verildiği anlaşılmakta olup; bu amaçla yapılan ihaleye ilişkin şartnamede ihalenin konusu yukarıda ayrıntısına yer verilen ÖYK kararı ile paralel şekilde belirlenmiş, "İhalenin kapsamı" başlıklı kısmında özelleştirilmesine karar verilen sigara fabrikalarının üretim işi ile ilgili satış sözleşmesi imza tarihi itibariyle tüm siparişleri ve bunlara ait sözleşmelerin, satış yöntemi ile özelleştirilmesine karar verilen Adana, Ballıca, Bitlis ve Tokat sigara fabrikalarının sahası içinde bulunan lojmanların, Şirket‘in sahip olduğu sigara reçeteleri gibi ticari sır niteliğindeki bilgiler ve bunlarla ilgili hak ve yükümlülüklerin, şirkete ait tüm mevcut lisanslar, izinler ve ruhsatlar ile bunlara ilişkin derdest başvuruların, şirketin yatırım programı çerçevesinde alımını yaptığı ancak henüz envanter kayıtlarına intikal ettirilmemiş olan mevcut makine ve ekipmanların da ihale kapsamında yer aldığı, TEKEL‘in ihale şartnamesinde belirtilen usul ve koşullarla yukarıda anılan Kanun hükümlerine uygun olarak ihaleye çıkarıldığı, değer tespit komisyonu ile ihale komisyonunun oluşumunun Yasa‘ya uygun olduğu; değer tespitinin danışmanlık hizmeti veren firmalara yaptırılan değerleme raporu ve değer tespit sonuç raporundaki veriler esas alınarak indirgenmiş nakit akımı uygulanmasıyla bulunan değere işlenmiş ve işlenmemiş tütün opsiyon sözleşmeleri, 25.000 ton oryantal tütün stoğu, satış sonrası satın alan şirket için oluşacak peştemallik vergi avantajı değeri ve Vakıf Ekspertiz A.Ş. tarafından hesaplanan ve TEKEL‘in Malatya, Bitlis ve Adana‘daki gayri faal durumda bulunan fabrikalarına ilişkin gayrimenkul değerinin eklenmesi suretiyle TEKEL‘in ihale kapsamındaki varlıklarının değerinin toplam 1.331.800.000.- ABD Doları tespit edildiği, bu değer esas alınarak ihale aşamasında uygulanan pazarlık usulü sonucu 22.02.2008 tarihinde açık artırma suretiyle yapılan görüşmelerde 1.720.000.000.- ABD Doları bedelle nihai ve kesin teklif olarak ve ihale şartnamesinde yazılı olan ödeme koşullarına uygun şekilde ödeyeceği tutanakla tespit edilen en yüksek teklifi veren British American Tobacco Tütün Mamülleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.ne ihale edildiği ve Rekabet Kurulunun 27.3.2008 tarih ve 08-26/284-92 sayılı Kararı ile; söz konusu işletme ve varlıkların özelleştirme yoluyla anılan teşebbüs tarafından devralınması sonucunda 4054 sayılı Rekabetin Korunması hakkında Kanunun kapsamında hakim durum yaratılmasının veya mevcut bir hakim durumun güçlendirilmesinin ve böylece ilgili pazarda rekabetin önemli ölçüde azaltılmasının söz konusu olmadığına,bu nedenle işleme izin verilmesinde sakınca bulunmadığına karar verilmesi üzerine dava konusu kararın alındığı ve "1. British American Tobacco Tütün Mamulleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.ne 1.720..000.000.- (Birmilyaryediyüzyirmimilyon) ABD Doları peşin bedelle;

a) İhale Şartnamesi eki listede tapu kayıt bilgileri belirtilen Adana, Ballıca, Bitlis, Malatya ve Tokat sigara fabrikaları ile bu fabrikaların kullanımında bulunan taşınmazların satılmasına,

b) İstanbul, Adana Ballıca, Bitlis, Malatya ve Tokat sigara fabrikalarının envanter kayıtlarında yer alan makine ve teçhizat, yedek parça, hammadde, yarı malul ve mamul stokları ile sarf malzemesi nitelikli varlıklar, işletme malzemeleri ve üretim faaliyetinde kullanılan tüketim malzemeleri, taşıtlar, demirbaşlar, diğer varlıklar ile yatırım programı çerçevesinde alımı yapılmış olan makine ve teçhizat ve sigara fabrikalarının üretim işi ile ilgili Sözleşme imza tarihi itibariyle tüm siparişler ve bunlara ait sözleşmelerin satış ve devrine,

c) Adana, Ballıca, Bitlis ve Tokat sigara fabrikalarının sahası içinde bulunan lojmanların satılmasına,

d) İhale şartnamesi eki listelerde belirtilen mevcut sigara markaları ve yeni marka başvurularının devrine,

e) ŞİRKET‘in sahip olduğu sigara reçeteleri gibi ticari sır niteliğindeki bilgiler ve bunlarla ilgili hak ve yükümlülüklerin devrine,

f) ŞİRKET‘e ait mevcut tüm lisanslar, izinler ve ruhsatlar ile bunlara ilişkin derdest başvuruların devrine,

g) Ayrıntılı listeleri İhale Şartnamesi ekinde yer alan "İdare Yaprak Tütün Stoku‘nun 25.000 (Yirmibeşbin) tonluk kısmının satılmasına,

h) ŞİRKET‘in yatırım programı çerçevesinde alımını yaptığı ancak ihale açıldığında henüz envanter kayıtlarına intikal ettirilmemiş olan şartname eki listede mevcut makine ve ekipmanların satışına,

i) Satış Sözleşmesi imza tarihi itibariyle ŞİRKET‘e ait olup Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. başmüdürlüklerinin depolarında ve başmüdürlüklere bağlı perakende satış mağazalarında mevcut sigara stoklarının satılmasına,

j) İhale Şartnamesi eki listede tapu kayıt bilgileri belirtilen TEKEL‘e ait İstanbul Sigara Fabrikası ve bu fabrikanın kullanımında bulunan taşınmazlar ile ŞIRKET Genel Müdürlük binası için 3 (Üç) yıl süre ile (mülkiyetin gayri ayni hak) intifa hakkı tesisine,

2-İhale üzerinde Kalan British American Tobacco Tütün Mamulleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.‘nin İdare Tarafından verilecek süre içerisinde satış sözleşmesini imzalamaktan imtina etmesi ve/veya ihale şartnamesinin öngördüğü yükümlülükleri yerine getirmemesi halinde, geçici teminatının irat kaydedilerek yukarıda belirtilen ihale konusu varlıkların ihale sonucunda ikinci durumda bulunan Strand Investment S.ar.1 ‘ye nihai teklifi olan 1.700.000.000,¬(Birmilyaryediyüzmilyon) ABD Doları peşin bedelle ihale şartnamesi çerçevesinde satış ve devrine, Strand Investment S.ar.1‘nin idare tarafından verilecek süre içerisinde satış sözleşmesini imzalamaktan imtina etmesi ve/veya ihale şartnamesinin öngördüğü yükümlülükleri yerine getirmemesi halinde, geçici teminatının irat kaydedilerek ihalenin iptal edilmesine,

3-Satış sözleşmesi imzalanması, mülkiyetin gayri ayni hakların intifa tesis edilmesi, konu ile ilgili diğer hususların belirlenmesi, satış ile ilgili sair işlemlerin yerine getirilmesi hususlarında İdare‘nin yetkili kılınmasına", karar verildiği anlaşılmaktadır.

Özelleştirmeden beklenilen kamu yararı ve ekonomide verimliliğin artırılması için; anılan yasal düzenlemelere uygun olarak gerçekleştirildiği anlaşılan özelleştirme süreci sonucunda tesis edilen dava konusu işlemlerde hukuka aykırı bir yön saptanmamıştır.

Davacının aksi yöndeki iddiaları ise yerinde görülmemiştir.

Açıklanan nedenlerle davanın reddine karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi‘nce Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

Dava, Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK)‘nun 05.02.2001 tarih ve 2001/06 sayılı kararı ile özelleştirme kapsam ve programına alınan ve ÖYK‘ nın 15.10.2007 tarih ve 2007/60 sayılı kararı ile özelleştirme stratejisi belirlenen Tütün, Tütün Mamülleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri A.Ş. (Tekel)‘in bağlı ortaklığı Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ne ait tütün mamülleri üretim işiyle ilgili varlıkların "satış" ve "mülkiyetin gayri ayni hak (intifa) tesisi" yöntemi ile özelleştirilmesini teminen 22.02.2008 tarihinde yapılan ihalede nihai tekliflerin ve değer tespit sonuçlarının değerlendirilmesi sonucu ihale şartnamesi çerçevesinde satış ve devrine ilişkin

22.04.2008 tarih ve 2008/23 sayılı ÖYK kararı ile karara konu 22.02.2008 tarihli ihale işleminin iptali istemiyle açılmıştır.

Davacıların dava açma ehliyeti bulunduğundan davalı idarenin usule ilişkin iddiası yerinde görülmeyerek işin esasına geçildi.

4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun‘un "Amaç ve Kapsam" başlıklı 1.maddesinin (A) fıkrasında, bu Kanunun amacının, bu maddede sayılan kuruluşların ekonomide verimlilik artışı ve kamu giderlerinde azalma sağlamak için özelleştirilmesine ilişkin esasları düzenlemek olduğu belirtilmiştir. Kanun‘un 2. maddesinde özelleştirme uygulamalarındaki ilkeler sayıldıktan sonra son fıkrasında Kanundaki amaç ve ilkeler doğrultusunda alınacak kararlarda öncelikler ile bunların tabi olacağı özelleştirme uygulamalarına ilişkin esas ve usullerin, kuruluşların nitelikleri ve ülke ekonomisinin gerektirdiği şartlar da dikkate alınarak Özelleştirme Yüksek Kurulu‘nca saptanacağı hükme bağlanmıştır. Kanun‘un 3/c maddesinde de, kuruluşların; satış, kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri ayni hakların tesisi ve işin gereğine uygun sair hukuki tasarruflar ile devredilmelerine ilişkin özelleştirme yöntemlerinden hangisi ile özelleştirileceğini belirlemenin Kurul‘un görevleri arasında olduğu kuralı yer almıştır.

Kanun‘un "Özelleştirme Yöntemleri, Değer tespiti, İhale Yöntemleri" başlıklı 18. maddesinin (B) bendinde ise; özelleştirme programına alınan kuruluşların değer tespiti çalışmalarının bu Kanuna göre idarece oluşturulan değer tespit komisyonları tarafından yürütüleceği öngörülmüş; bu bendin (c) alt bendinde de komisyonun görevleri belirlenirken, Komisyon‘un "...değer tespit çalışmalarını, özelleştirilecek kuruluşun niteliği, gördüğü hizmetin özelliği, gelecekteki nakit akımı potansiyeli, faaliyette bulunduğu sektör ve pazarın özellikleri, sahip olduğu sınai, ticari ve sosyal tesisler, makine araç ve gereçler, teçhizat, malzeme ve hammadde ile yarı mamul ve mamul madde stokları, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, vasıfları ve hali hazır durumları, senetli ve senetsiz bütün alacak ve borçları ile bilumum hak ve yükümlülükleri ve özelleştirilecek kuruluşa uygulanacak özelleştirme yöntemini de dikkate alarak uluslararası kabul görmüş olan; indirgenmiş nakit akımları (net bugünkü değer), defter değeri, net aktif değeri, amortize edilmiş yenileme değeri, tasfiye değeri, fiyat/kazanç oranı, piyasa kapitalizasyon değeri, piyasa değeri/defter değeri, ekspertiz değeri, fiyat/nakit akım oranı metotlarından en az ikisini uygulamak suretiyle yürütür" şeklinde kural öngörülmüş, aynı maddenin "İhale Komisyonlarının Oluşumu ile İhale Usul Ve İşlemleri" başlıklı (C) bendinde ise, bu maddenin (A) bendinde yer alan özelleştirme yöntemlerinin uygulanmasına ilişkin ihale işlemlerinin bu Kanuna göre oluşturulan ihale komisyonları tarafından yürütüleceği belirtilmiş, komisyonun oluşumu, çalışması ve görevleri düzenlenmiş, ihale usulleri arasında sayılan pazarlık usulü: "İhalelere birden fazla teklif sahibinden kapalı zarf içerisinde teklif almak şartıyla başlanabilir... Teklif sahipleri ile birden fazla pazarlık görüşmesi yapılabilir. Pazarlık görüşmeleri teklif sahipleri ile ayrı ayrı yapılır. Pazarlık görüşmelerinin, ihalenin herhangi bir aşamasında pazarlık görüşmelerine devam edilen teklif sahipleri ile müştereken yapılmasına komisyonca karar verilebilir. Komisyonca, pazarlık görüşmeleri sırasında ortaya çıkabilecek yeni durumlar karşısında, rekabete engel teşkil etmemek, ihale ilanında ve/veya şartnamede yer alan hususlara aykırı olmamak ve pazarlık görüşmelerine devam edilen teklif sahiplerine eşit olarak uygulanmak kaydı ile yeni esaslar belirlenebilir. Komisyonca gerekli görüldüğü takdirde ihale, pazarlık görüşmesine devam edilen teklif sahiplerinin katılımı ile açık artırma suretiyle sonuçlandırılabilir. Bu husus ilanda ve/veya şartnamede belirtilir. Görüşmeler komisyon tarafından bir tutanakla tespit edilir, tutanak komisyon üyeleri ve teklif sahiplerince imzalanır." şeklinde düzenlenmiştir. Maddenin son fıkrasında ise, ihale işlemleri sonucunda ihale komisyonunca verilen kararların idare tarafından Kurulun onayına sunulacağı, ihale sonuçlarının Kurul tarafından onaylanacağı öngörülmüştür.

Dava dosyasının incelenmesinden; Özelleştirme Yüksek Kurulu‘nun (ÖYK) 05.02.2001 tarih ve 2001/06 sayılı kararıyla özelleştirme kapsam ve programına alınan TEKEL‘in, mülkiyetin devri hariç kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri ayni haklarının tesisi ve işin gereğine uygun sair hukuki tasarruflar yöntemlerinden biri veya birkaçının birlikte veya ayrı ayrı uygulanması suretiyle özelleştirilmesine karar verildiği, 05.02.2002 tarih ve 2002/06 sayılı ÖYK kararıyla TEKEL‘in özelleştirme stratejisinin mülkiyetin devrine de olanak sağlayacak şekilde yeniden belirlendiği, 4046 sayılı Kanun‘un 20. maddesi uyarınca Özelleştirme İdaresi Başkanlığı‘nın 25.12.2003 tarih ve 1147 sayılı Olur‘una istinaden anonim şirkete dönüştürüldüğü, özelleştirme işlemlerinin kolaylaştırılmasını teminen ÖYK‘nun 31.03.2003 tarih ve 2003/12 sayılı kararıyla yeniden yapılandırılmasına karar verilerek TEKEL Sigara Sanayii Müessesesinin, Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticaret A.Ş‘ne; Alkollü İçkiler Sanayii Müessesinin, Alkollü İçkiler Sanayii ve Ticaret A.Ş‘ne; Pazarlama ve Dağıtım Müessesesinin de ikiye ayrılarak Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. ile Alkollü İçkiler Pazarlama ve Dağıtım A.Ş‘ne dönüştürüldüğü, dava konusu ihalenin dayanağını oluşturan ÖYK‘nun 15.10.2007 tarih ve 2007/60 sayılı kararının 1. maddesiyle de;

"1. a) Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş. (TEKEL Sigara)"ne ait;

-Adana, Ballıca, Bitlis, Malatya ve Tokat sigara fabrikaları ile bu fabrikaların kullanımında bulunan taşınmazların,

-Adana, Ballıca, Bitlis, İstanbul, Malatya ve Tokat sigara fabrikalarının envanter kayıtlarında yer alan makine ve teçhizat, yedek parça, hammadde, yarı mamul ve mamul stokları ile sarf malzemesi nitelikli varlıklar, işletme malzemeleri, üretim faaliyetinde kullanılan tüketim malzemeleri, taşıtlar, demirbaşlar, diğer varlıklar ile yatırım programı çerçevesinde alımı yapılmış olan makine ve teçhizatın,

-Sigara markaları ve yeni marka başvurularının,

-Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. başmüdürlüklerinin depolarında ve başmüdürlüklere bağlı perakende satış mağazalarında mevcut tütün mamülü stoklarının, "satış" yöntemi ile,

b) Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri A.Ş. (TEKEL)‘ne ait;

-TEKEL tarafından sigara fabrikaları için alınan "İdari Yaprak Tütün Stoku‘nun 25.000 (yirmibeşbin) tonluk kısmının,

"satış" yöntemi ile,

İstanbul Sigara Fabrikası ve bu fabrikanın kullanımında bulunan taşınmazlar ile TEKEL Sigara Genel Müdürlük binasının "mülkiyetin gayri ayni hak (intifa) tesisi" yöntemi ile; bir bütün halinde özelleştirilmesine karar verildiği anlaşılmaktadır.

Dava konusu ihaleye ilişkin şartnamede ihalenin konusu yukarıda ayrıntısına yer verilen ÖYK kararı ile paralel şekilde belirlenmiş, "İhalenin kapsamı" başlıklı kısmında özelleştirilmesine karar verilen sigara fabrikalarının üretim işi ile ilgili satış sözleşmesi imza tarihi itibariyle tüm siparişleri ve bunlara ait sözleşmelerin, satış yöntemi ile özelleştirilmesine karar verilen Adana, Ballıca, Bitlis ve Tokat sigara fabrikalarının sahası içinde bulunan lojmanların, Şirket‘in sahip olduğu sigara reçeteleri gibi ticari sır niteliğindeki bilgiler ve bunlarla ilgili hak ve yükümlülüklerin, şirkete ait tüm mevcut lisanslar, izinler ve ruhsatlar ile bunlara ilişkin derdest başvuruların, şirketin yatırım programı çerçevesinde alımını yaptığı ancak henüz envanter kayıtlarına intikal ettirilmemiş olan mevcut makine ve ekipmanların da ihale kapsamında yer aldığı görülmüştür.

"Özelleştirme programına alınma ve strateji belirleme" kararında, özelleştirilecek olan işletme ve varlıkların neler olduğunun duraksamaya neden olmayacak açıklıkta gösterilmesi zorunlu olduğu gibi, özelleştirme ihalesinin koşullarını gösteren, bu çerçevede ihaleye katılacakların yanı sıra ihaleyi yapan idareye de kimi yükümlülükler getiren ve bu haliyle idarenin ihaleyle belirlediği yüklenici, alıcı ya da işletmeciyle yapacağı sözleşmenin dayanağını oluşturan ihale şartnamesinin de "özelleştirme programına alınma ve strateji belirleme" kararının kapsamına uygun olması gerektiği açıktır.

TEKEL‘in özelleştirme programına alınması sonrası özelleştirme stratejisinin belirlenmesine ilişkin 15.10.2007 tarih ve 2007/60 sayılı OYK kararının gerekçesinde de ifade edildiği üzere, söz konusu özelleştirmeyle kamu kesiminin sigara sektöründeki üretim ve ticaret faaliyetlerinden çekilmesi amaçlandığından, mülkiyetin gayri ayni hak (intifa) tesisi yöntemi ile özelleştirilmesi uygun görülen İstanbul Sigara Fabrikası‘nın kullanımında bulunan taşınmazlar dışında kalan ve satış yöntemi ile özelleştirmesine karar verilen Adana, Ballıca, Bitlis ve Tokat sigara fabrikalarının sahaları içinde yer alan lojmanlar ile fabrikaların mütemmim cüz‘ü niteliğindeki makine ve teçhizat ile satış sözleşmelerinin de ihale kapsamına dahil edilmesinin belirtilen amacın doğal sonucu olduğunun kabulü gerekmektedir.

Bu çerçevede değerlendirildiğinde, ihale şartnamesinin özelleştirme programında bulunan Tekel‘in özelleştirme stratejisinin belirlenmesine dair kararının gerekçesi ve içeriği ile uyumlu olduğu açıktır.

İhale süreci ve sözü edilen varlıkların satış ve devrinin onayına ilişkin dava konusu ÖYK kararına yönelik olarak ise; Tekel‘in ihaleye konu sözü edilen varlıkların ihale şartnamesinde belirtilen usul ve koşullarla yukarıda anılan Kanun hükümlerine uygun olarak ihaleye çıkarıldığı, değer tespit komisyonu ile ihale komisyonunun oluşumunun Yasa‘ya uygun olduğu; değer tespitinin danışmanlık hizmeti veren firmalara yaptırılan değerleme raporu ve değer tespit sonuç raporundaki veriler esas alınarak indirgenmiş nakit akımı uygulanmasıyla bulunan değere işlenmiş ve işlenmemiş tütün opsiyon sözleşmeleri, 25.000 ton oryantal tütün stoğu, satış sonrası satın alan şirket için oluşacak peştemallik vergi avantajı değeri ve Vakıf Ekspertiz A.Ş. tarafından hesaplanan ve Tekel‘in Malatya, Bitlis ve Adana‘daki gayri faal durumda bulunan fabrikalarına ilişkin gayrimenkul değerinin eklenmesi suretiyle Tekel‘in ihale kapsamındaki varlıklarının değerinin toplam 1.331.800.000.-ABD Doları tespit edildiği, bu değer esas alınarak ihale aşamasında uygulanan pazarlık usulü sonucu 22.02.2008 tarihinde açık artırma suretiyle yapılan görüşmelerde 1.720.000.000.-ABD Doları bedelle nihai ve kesin teklif olarak ve ihale şartnamesinde yazılı olan ödeme koşullarına uygun şekilde ödeyeceği tutanakla tespit edilen en yüksek teklifi veren British American Tobacco Tütün Mamülleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.‘ne ihale edildiği, ihale üzerinde kalan firmaya anılan varlıkların devrinde rekabet hukuku açısından sakınca bulunmadığına dair 27.03.2008 tarih ve 08-26/284-92 sayılı Rekabet Kurulu‘nca izin verilmesi sonrası uyuşmazlık konusu 22.04.2008 tarih ve 2008/23 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu kararıyla; "1. British American Tobacco Tütün Mamulleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.ne 1.720.000.000.- (Birmilyaryediyüzyirmimilyon) ABD Doları peşin bedelle;

a) İhale Şartnamesi eki listede tapu kayıt bilgileri belirtilen Adana, Ballıca, Bitlis, Malatya ve Tokat sigara fabrikaları ile bu fabrikaların kullanımında bulunan taşınmazların satılmasına,

b) İstanbul, Adana Ballıca, Bitlis, Malatya ve Tokat sigara fabrikalarının envanter kayıtlarında yer alan makine ve teçhizat, yedek parça, hammadde, yarı malul ve mamul stokları ile sarf malzemesi nitelikli varlıklar, işletme malzemeleri ve üretim faaliyetinde kullanılan tüketim malzemeleri,taşıtlar, demirbaşlar, diğer varlıklar ile yatırım programı çerçevesinde alımı yapılmış olan makine ve teçhizat ve sigara fabrikalarının üretim işi ile ilgili Sözleşme imza tarihi itibariyle tüm siparişler ve bunlara ait sözleşmelerin satış ve devrine,

c) Adana, Ballıca, Bitlis ve Tokat sigara fabrikalarının sahası içinde bulunan lojmanların satılmasına,

d) İhale Şartnamesi eki listelerde belirtilen mevcut sigara markaları ve yeni marka başvurularının devrine,

e) Şirket‘in sahip olduğu sigara reçeteleri gibi ticari sır niteliğindeki bilgiler ve bunlarla ilgili hak ve yükümlülüklerin devrine,

f) Şirket‘e ait mevcut tüm lisanslar, izinler ve ruhsatlar ile bunlara ilişkin derdest başvuruların devrine,

g) Ayrıntılı listeleri İhale Şartnamesi ekinde yer alan "İdare Yaprak Tütün Stoku‘nun 25.000 (Yirmibeşbin) tonluk kısmının satılmasına,

h) Şirket‘in yatırım programı çerçevesinde alımını yaptığı ancak ihale açıldığında henüz envanter kayıtlarına intikal ettirilmemiş olan şartname eki listede mevcut makine ve ekipmanların satışına,

i) Satış Sözleşmesi imza tarihi itibariyle Şirket‘e ait olup Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. başmüdürlüklerinin depolarında ve başmüdürlüklere bağlı perakende satış mağazalarında mevcut sigara stoklarının satılmasına,

j) İhale Şartnamesi eki listede tapu kayıt bilgileri belirtilen Tekel‘e ait İstanbul Sigara Fabrikası ve bu fabrikanın kullanımında bulunan taşınmazlar ile Şirket Genel Müdürlük binası için 3(Üç) yıl süre ile (mülkiyetin gayri ayni hak) intifa hakkı tesisine,

2-İhale üzerinde Kalan British American Tobacco Tütün Mamulleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.‘nin İdare Tarafından verilecek süre içerisinde satış sözleşmesini imzalamaktan imtina etmesi ve/veya ihale şartnamesinin öngördüğü yükümlülükleri yerine getirmemesi halinde, geçici teminatının irat kaydedilerek yukarıda belirtilen ihale konusu varlıkların ihale sonucunda ikinci durumda bulunan Strand Investment S.ar.l‘ye nihai teklifi olan 1.700.000.000,¬(Birmilyaryediyüzmilyon) ABD Doları peşin bedelle ihale şartnamesi çerçevesinde satış ve devrine, Strand Investment S.ar.1 ‘nin idare tarafından verilecek süre içerisinde satış sözleşmesini imzalamaktan imtina etmesi ve/veya ihale şartnamesinin öngördüğü yükümlülükleri yerine getirmemesi halinde, geçici teminatının irat kaydedilerek ihalenin iptal edilmesine,

3-Satış sözleşmesi imzalanması, mülkiyetin gayri ayni hakların intifa tesis edilmesi, konu ile ilgili diğer hususların belirlenmesi, satış ile ilgili sair işlemlerin yerine getirilmesi hususlarında İdare‘nin yetkili kılınmasına, "karar verildiği anlaşılmaktadır.

Tekel‘e ve Tekel‘in bağlı ortaklığı Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ne ait sigara üretim işi ile ilgili varlıkların "satış" ve "mülkiyetin gayri ayni hak (intifa) tesisi" yöntemi ile özelleştirilmesine ilişkin ihaleyi sonuçlandıran 22.02.2008 tarihli ihale komisyonu kararının iptali istemiyle tek Gıda İş Sendikası ve Tütün Eksperleri Derneği tarafından açılan dava, Danıştay Onüçüncü Dairesinin 30.06.2010 tarih ve E:2008/2435, K:2010/5531 sayılı kararıyla, varlıkların bir bütün halinde özelleştirilmesi işlemine izin verilmesi yolundaki Rekabet Kurulu‘nun 27.03.2008 tarih ve 08-26/284-92 sayılı kararının iptali istemiyle açılan dava Danıştay Onüçüncü Dairesinin 30.06.2010 tarih ve E:2008/3569, K:2010/5533 sayılı kararıyla dava konusu işlemler hukuka uygun bulunarak reddedilmiştir.

Bu durumda, yukarıda anılan yasal düzenlemelere uygun ihale işleminde ve özelleştirme ve ihale sürecinin onaylanmasına ilişkin 22.04.2008 tarih ve 2008/23 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu kararında hukuka aykırılık bulunmamakta olup, davacının diğer iddiaları da dava konusu işlemi kusurlandıracak nitelikte görülmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, yasal dayanağı bulunmayan davanın reddine, aşağıda dökümü gösterilen 133,20.-TL yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca belirlenen 1.000.- TL avukatlık ücretinin davacılardan alınarak davalı İdareye verilmesine, artan posta giderinin istemi halinde davacılara iadesine, 30.06.2010 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

Başkan Faruk ÖZTÜRK

Üye Ali ÖZTÜRK

Üye Zümrüt ÖDEN (X) 

Üye Taci BAYHAN

Üye Gürsel MEKIK (X) 

KARŞI OY : Tütün, Tütün Mamülleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri A.Ş. (Tekel)‘in bağlı ortaklığı Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ne ait varlıkların "satış" ve "mülkiyetin gayri ayni hak (intifa) tesisi" yöntemi ile özelleştirilmesi işlemine onay veren 22.04.2008 tarih ve 2008/23 sayılı Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı ile karara konu 22.02.2008 tarihli ihale işleminin iptali istenilmektedir.

Uyuşmazlık konusu olayda, Tekel‘e ve Tekel‘in bağlı ortaklığı Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ye ait sözü edilen varlıkların özelleştirilmesi amacıyla hazırlanan İhale Şartnamesi‘nin 1. maddesinin (j) bendinde, satış sözleşmesinin imza tarihi itibarıyla Sigara Sanayii İşletmeleri ve Ticareti A.Ş.‘ye ait Sigara Pazarlama ve Dağıtım A.Ş. başmüdürlüklerinin depolarında ve başmüdürlüklere bağlı perakende satış mağazalarında mevcut sigara stoklarının ihalenin kapsamı arasında olduğu belirtilmiştir.

Dosyadaki Tekel Sigara Fabrikaları ve Markaları ile Sair Varlıklarının Özelleştirilmesine Dair Değerleme Raporu ve Değer Tespit Komisyonu kararı ile Rapora ilişkin açıklamanın incelenmesinden, danışmanlık hizmeti veren firmalara yaptırılan değerleme raporu ve değer tespit sonuç raporundaki veriler esas alınarak indirgenmiş nakit akımı uygulanmasıyla bulunan değere işlenmiş ve işlenmemiş tütün opsiyon sözleşmeleri, 25.000 ton oryantal tütün stoğu, satış sonrası satın alan şirket için oluşacak peştemallik vergi avantajı değeri ve Vakıf Ekspertiz A.Ş. tarafından hesaplanan ve TEKEL‘in Malatya, Bitlis ve Adana‘daki gayri faal durumda bulunan fabrikalarına ilişkin gayrimenkul değerinin eklenmesi suretiyle Tekel‘in ihale kapsamındaki varlıklarının değerinin toplam 1.331.800.000.-ABD Dolan olarak tespit edildiği, ancak bu tutarın içinde yukarıda (j) bendinde belirtilen varlıkların değerinin dikkate alınıp alınmadığı anlaşılamamaktadır.

Bu durumda, sözü edilen (j) bendinde belirtilen varlıkların değerinin ihale konusu varlıkların değerinin tespitine yansıtılıp yansıtılmadığı tespit edildikten sonra işin esası hakkında karar verilmesi gerektiğinden bu konu araştırılmaksızın verilen karara katılmıyoruz.

Üye Zümrüt ÖDEN

Üye Gürsel MEKIK

Okunma Sayısı: 814