EDİRNE`DE SAZLIDERE KÖYÜ İLE NECATİYE KÖYÜ SINIRLARI İÇİNDE BULUNAN MERA PARSELLERİNİN TAHSİS AMACININ DEĞİŞTİRİLMESİ KARARINA KARŞI DAVA AÇTIK

GENEL MERKEZ ( )
10.02.2011 (Son Güncelleme: 10.02.2011 17:18:01)

Yürütmenin Durdurulması Taleplidir

 

EDİRNE  İDARE MAHKEMESİNE

Gönderilmek Üzere

ANKARA İDARE MAHKEMESİNE

 

 

DAVACI                                : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

                                                 Karanfil Sk.No:28/12 Kızılay/ANKARA

VEKİLİ                                   : Av.Zühal S.DÖNMEZ-41998670172

DAVALI                                 : Edirne Valiliği-EDİRNE

KONU                                    : Edirne İli Merkez İlçe Sazlıdere Köyü ile Necatiye Köyü sınırları içinde bulunan mera parsellerinin tahsis amacı değişikliğinin yapılmasına ilişkin 24/11/2010 tarihli Valilik Olur‘unun Yürütülmesinin Durdurulmasına ve İptaline karar verilmesi talebidir.

ÖĞRENME.TARİHİ              : 19/01/2011

OLAYLAR                             : Edirne İli Merkez İlçe Sazlıdere Köyü ile Necatiye Köyü sınırları içinde bulunan mera parsellerinin tahsis amacı değişikliği (TAD), İl Mera Komisyonunun 1 Ekim 2010 günlü kararı ile alınmıştır. Komisyon Kararı, Valiliğin 24/11/2010 tarihli Olur‘u ile onanmıştır.  Bu karar hukuka ve kamu yararına aykırı olup iptali gerekir.

İPTAL NEDENLERİ  :

1) İptale konu işlemler ile söz konusu arazinin tarım dışı kullanıma açılması Anayasaya aykırıdır.

Anayasal hükümler : T.C. Anayasası Devlete, 44. maddesi ile "toprağın verimli olarak işletilmesini korumak ve geliştirmek...", 45. maddesi ile de "tarım arazileri ile çayır ve meraların amaç dışı kullanılmasını ve tahribini önlemek..." görevlerini yüklemiştir. Anayasamızın 45. maddesinin gerekçesinde; "Madde, Devlete tarım arazilerinin ve çayırlarla meraların amaç dışı kullanılmasını önleme görevi vermektedir. Devlet, bu amaçla yasal düzenlemeler yapmalıdır" ifadesi yer almaktadır.

            İptalini talep ettiğimiz, dava konusu işlemin Anayasaya aykırı olduğu açıktır.

            2) Arazinin tamamı Köy Tüzel Kişiliğine ait meradır. 4342 Sayılı Mera Kanununun 14.maddesinde, tahsis amacı değiştirilmedikçe mera, yaylak ve kışlaktan bu Kanunda gösterilenden başka şekilde yararlanılamayacağı, belirtilerek, tahsis amacının hangi durumlarda değiştirilebileceği gösterilmiştir. Maddede sayılan durumların varlığı halinde ilgili müdürlüğün talebi, komisyonun ve defterdarlığın uygun görüşü üzerine, valilikçe tahsis amacı değiştirilebilir.

14.maddenin 4.fıkrasında Durumu ve sınıfı çok iyi veya iyi olan mera, yaylak ve kışlaklarda birinci fıkranın (a), (f), (g), (ğ) ve (h) bentleri hariç, tahsis amacı değişikliği yapılamaz, denilmiştir. Hariç tutulan durumlar içinde (c) bendi bulunmamaktadır. Komisyon kararında, Necatiye Köyü Meralarından yapılan taleple ilgili olarak çiftçi hane reislerinin olumsuz görüş beyan etmiş olmasına karşın, yatırımın kamu yatırımı olması, alternatif alan bulunmaması, çevreye zarar vermeyecek olması nedenleriyle ve kalan mera alanlarının kullanılmasının olumsuz yönde etkilenmemesi ve mera bütünlüğünün bozulmaması için uygun yerlere meraya ulaşım için menfez ve alt geçitlerin yapılması şartıyla tahsis amacının değiştirildiği belirtilmektedir.

* Alternatif alan aranmama gerekçesi de hukuki olmayıp dosya üzerinden bu kanaate varılmıştır.

* Tamamı sulu tarım yapılan verimli topraklardan oluşan ve bir bölümü de mera alanı  içerisinde kalan bu araziler, günümüze kadar çok iyi korunmuş, zengin bitki çeşidini barındırmakta ve özellikle de Trakya‘da kekik kokusunun ender duyulduğu bir bölgedir. Tüm doğallığıyla günümüze gelen merada 4 adet  göl mevcut olup, bunların 2 tanesi 4 mevsim hem yaban hayvanlarının hem de köydeki büyük ve küçük baş hayvanların su kaynağıdır.

D100 Karayolu zaten köyün içerisinden geçmektedir. D100 karayolu üzerindeki köprü bölünmüş yol ölçülerine göre 3 yıl önce yeniden yapılmıştır. Köylüler, "ülkemizde bir çok köyün, hatta kasabanın yolu yokken, bizim hem bölünmüş yolumuz, hem D100 karayolumuz hem de 2 şeridi atıl duran 4 şeritlik köprümüz var" demektedirler. Ne yazık ki, Necatiye  köyündeki köprünün yarısı kullanılmamakta, 4 şeritli yol için yapılan köprünün 2 şeritlik yolu  boş durmaktadır. Çünkü yeni proje kapsamında yapılan yol, mevcut yola 100-400 metre mesafelerle paralel geçmektedir. 

Köylüler, tarım ve hayvancılıkla geçimlerini sağlamaktadır. Trakya‘nın en temiz suları ile sulanan Trakyanın en iyi çeltiğinin yetiştirildiği bölgedir. Istırancalar‘ın temiz suyu dereler vasıtasıyla ovaya kadar ulaşmakta ve sulama yapılmaktadır. Hiçbir evsel ve sanayi atığı bulunmayan derelerde ekosistemin doğal süreci her türlü güzelliği yaşatmaktadır. 

Yapılan yol duble yol çevre yolu ise; neden çevreden değil de tekrar köyün içerisinden geçmektedir? Yeni yol madem ki dışarıdan geçecekti neden 3 yıl önce 4 şeritli köprü arsa ve bahçeler istimlak edilerek köy içinde yapılmıştır. Ayrıca TEM oto yolu köyden geçen D100 Karayoluna 8  km mesafededir.  Tüm bunlar yetmezmiş gibi köyün 2 km güneyinden de hızlı tren hattı için ölçümler yapılmaktadır.

*Çevre yolu,  kullanımı köye ait olan 3000 dönüm mera, göller ve tarlalara ulaşım yollarını kesmektedir.

*Köy arazilerinde herhangi bir kamulaştırma işlemi yapılmadan, İstimlak bedelleri ve ürün bedelleri ilan edilmeden  işlem yapılmak istenmektedir.

            3) Müvekkil Oda, kaynağını Anayasadan alan, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olup, üyelerinin tüm toplumsal, ekonomik ve mesleki sorunları ile doğrudan ilgilenmekle yükümlüdür. Ayrıca ülkemizin tarımsal kaynaklarının, topraklarının korunması için gereken her türlü girişimde bulunmakla yükümlüdür.

7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun, Ziraat Yüksek Mühendislerinin toprak muhafazasına ilişkin hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya yetkili olduklarını düzenlemiştir. Ziraat Mühendislerinin Görev Ve Yetkilerine İlişkin Tüzükte, toprak ve su muhafazasının toprak bilimi alanında öğrenim görmüş ziraat mühendisleri tarafından yapılacağı, hükmü yer almaktadır. 06.04.2005 Tarih, 25778 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinin 6.maddesine göre de; Ülke tarımı ve tarımsal üretim kaynaklarının korunması, geliştirilmesi, işletilmesi ve verimli kılınması, kırsal nüfusun toplumsal ve ekonomik kalkınmasının sağlanması, kırsal ve tarımsal gelişime yönelik strateji, politika, program ve proje oluşturulması çalışmalarına katkıda bulunmak amacıyla her türlü girişim ve etkinlikte bulunmak, Odanın amaç ve görevleri arasında  sayılmıştır. Bu bağlamda müvekkil ODA toprakların kaybına neden olacak her türlü düzenlemenin karşısındadır.

             4) İptale konu karar ile birlikte söz konusu meraların tahsis amacının değiştirilmesi ile telafisi imkansız zararların ortaya çıkacağı muhakkaktır. Meraları ellerinden alınan köylüler geçimlerini tarım ve hayvancılıktan sağlamaktadırlar. Tarımsal üretimle ve hayvancılıkla geçinen çiftçinin en önemli varlığı meralar ve tarım topraklarıdır. Günümüzde toprak ve su kaynaklarının önemi, korunması gerekliliği, kaybının küresel ısınmaya etkileri konusunda dünya devlerinin dahi bir araya gelip toplantılar düzenlediği bir konuda ülkemiz topraklarının göz göre göre kaybı üzücüdür. Ayrıca, yol yapımı nedeniyle tarım toprakları zarar görmektedir. 5403 Sayılı Toprak Kouma ve Arazi Kullanımı Kanununa göre tarım dışı kullanım kararı alınmadan işlemler başlamıştır. Ekte sunulan resimlerden de görüleceği gibi ovadan yol geçmekte, dere yok edilmekte, buğday tarlaları yok sayılmakta, kavaklar kesilmektedir. Tüm bu nedenlerle acilen Yürütmenin Durdurulmasına karar verilmesini talep etmekteyiz.

HUKUKİ NEDENLER          : Anayasa, İYUK, 6469 Sayılı Kanun, 5403 Sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu, Mera Kanunu, Tüzük, Yönetmelikler, İlgili tüm  mevzuat.

DELİLLER                             : 24/11/2010 tarihli Valilik Olur‘u, Komisyon kararı vs.tüm yasal delil.

SONUÇ VE SİSTEM             :Yukarıda açıklanan nedenlerle; mera parsellerinin tahsis amacı değişikliğinin yapılmasına ilişkin 24/11/2010 tarihli Valilik Olur‘unun öncelik ve ivedilikle Yürütülmesinin Durdurulmasına ve İptaline; yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davalı tarafa yükletilmesine  karar verilmesini saygı ile arz ve talep ederim.

  

  

Av.Zühal DÖNMEZ

Davacı Vekili

EKİ: Vekaletname

1-Komisyon Kararı

2-Valilik Olur‘u

3-Resimler

 

Okunma Sayısı: 1776