AB'NİN TÜRKİYE'DE TARIMI YOK ETME KRİTERLERİ DEVREYE GİRİYOR - İŞÇİ-KÖYLÜ - 22.10.2004

GENEL MERKEZ ( )
22.10.2004 (Son Güncelleme: 22.10.2004 10:37:51)

AB’NİN TÜRKİYE’DE TARIMI YOK ETME
KRİTERLERİ DEVREYE GİRİYOR.

AKP HÜKÜMETİNİN TARIMI BİTİRME NOKTASINA GETİREN POLİTİKALARININ ALTINDA IMF, DB KARARLARININ YANINDA AB’YE UYUM ÇERÇEVESİNDE ALINAN KARARLARIN ETKİSİ DE TARTIŞILMAZDIR. TARIMDA SERBEST PİYASA ADI ALTINDA YAPILAN ÖZELLEŞTİRMELER VE YUKARIDA SIRALADIĞIMIZ SALDIRILARLA BİRLİKTE BU YIL İÇERİSİNDE ÜRETİMDE BELLİ BİR DÜŞÜŞ DE GÜNDEME GELDİ.

TÜRKİYE’NİN AB’YE UYUM YASALARI ÇERÇEVESİNDE HAZIRLANAN AB İLERLEME RAPORU 6 EKİM’DE YAYIMLANDI. AB’NİN İLERLEME RAPORU’NDA TÜRKİYE’YE YÖNELİK AYRIMCILIĞIN SÜRDÜĞÜNE DİKKAT ÇEKEN TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI “MÜZAKERE SÜRECİNDE BİR DOSYA KAPANMADAN DİĞERİNE GEÇMEYECEK OLAN AB, TARIM DOSYASINI AÇACAK VE KAPATMAYACAK GİBİ GÖRÜNÜYOR. ÜYELİĞİN ÖNÜNDE ENGEL OLARAK TARIMIN VE ÜRETİCİNİN GÖSTERİLMESİ GİBİ TEHLİKELİ BİR SÜRECE İŞARET ETMEKTEDİR.” SAPTAMASINDA BULUNDU.

TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI’NIN AB İLERLEME RAPORU’NU DEĞERLENDİRDİĞİ AÇIKLAMASINDA ŞU BELİRLEMELERE YER VERİLDİ;

* RAPORUN DİLİ VE VURGU YAPTIĞI ALANLARA BAKILDIĞINDA, KOPENHAG KRİTERLERİNİN YERİNE, EKONOMİK VE SOSYAL BOYUTLARIYLA TARIM SEKTÖRÜNÜN OTURTULDUĞU GÖRÜLÜYOR.

* TARIM SEKTÖRÜ VE KIRSAL ALAN KONULARINDA 25 ÜYELİ AB İLE TÜRKİYE ARASINDA KARŞILAŞTIRMA YAPARAK DİĞER ADAY ÜLKELERE UYGULAMADIĞI YÖNTEMLERİ TÜRKİYE İÇİN KOYUYOR. GEÇİŞ SÜRECİNİN 2025 YILI SONRASINA KALMASI HALİNDE DEĞİŞECEK DESTEK HESAPLARINDAN SÖZ EDİYOR VE ŞİMDİDEN “AVRUPA BİRLİĞİ’NE GÜMRÜKLERİNİZİ İNDİRİN” DİYOR.

* RAPOR VERİLERİNE GÖRE AB TARIMSAL ALANLARINA 39 MİLYON HEKTAR TOPRAK DAHA İLAVE EDECEK, BU AB’NİN TARIMSAL ALANININ %23’Ü ANLAMINA GELİYOR. AB’NİN 13 MİLYON TARIM İŞLETMESİNE KARŞILIK, TÜRKİYE’NİN 3 MİLYON TARIM İŞLETMESİ BULUNMAKTA, ORTALAMA İŞLETME GENİŞLİĞİ AB’DE 13 MİLYON HEKTAR İKEN TÜRKİYE’DE 6 HEKTAR.

*AB KENDİSİNİN UYGULADIĞI ORTAK TARIM POLİTİKASI İLE IMF’NİN DAYATTIĞI TARIM “POLİTİKALARI” ARASINDAKİ UÇURUMU BİLE BİLE, TÜRKİYE’YE IMF POLİTİKALARINI ÖNERMEYE DEVAM EDİYOR.

* RAPORUN EN İLGİNÇ BÖLÜMÜ İSE “TÜRKİYE’NİN ÜYELİĞİNE ETKİLERİ” BÖLÜMÜNDE YER ALIYOR. BUNA GÖRE, İLERİDEKİ BİR TARİHTE GERÇEKLEŞEBİLECEK ÜYELİĞİN ETKİLERİNİ ŞİMDİDEN KESTİRMEK ZOR. ANCAK MEYVE-SEBZE, FINDIK, BAKLİYAT VE KOYUN ETİ GİBİ REKABETÇİ BİR YAPI İÇİN DAHA FAZLA LİBERALİZASYON GEREKTİĞİ SÖYLENİYOR. OLASI BİR ÜYELİKTE, TÜRKİYE’NİN DIŞ SATIMININ AZALACAĞI, BUNA KARŞILIK KISITLAMALARIN KALKMASI NEDENİYLE AB’NİN DIŞ SATIMININ ARTACAĞI BELİRTİLİYOR. BU NOKTADA RAPOR ÇOK İLGİNÇ ÖNERİ GELİŞTİRİYOR, ÜYE OLMADAN GEÇİŞ SÜRECİNDEYKEN, AB’YE YÖNELİK TİCARİ KISITLAMALARINIZI TÜMÜYLE KALDIRIN DEMEKTİR.

* AB, 10 ADAY ÜLKEYİ ÜYELİĞE HAZIRLAYAN SAPARD FONU YERİNE TÜRKİYE’YE TARIM ALANINDA IPA (PRE ACCESSİON INSTRUMENT: KATILIM ÖNCESİ ARACI) ÖNERİLİYOR. AYNI ŞEKİLDE, AB’DE 40 YILDAN FAZLA GEÇMİŞİ OLAN VE HALEN KULLANILAN MÜDAHALE KURUMLARINDAN SÖZ EDİLMEZKEN, ORTAK TARIM POLİTİKASI UYGULAMASI İÇİN ÖDEME KURUMLARI KURULMASI GEREKTİĞİ BELİRTİLİYOR.

* BİR DİĞER ÖNEMLİ SAPTAMA DA AB’DE UYGULANAN ORTAK TARIM POLİTİKASININ TÜRKİYE’DE UYGULANMASI DURUMUNDA AB BÜTÇESİNE GELECEK FİNANSAL YÜK. BUNA GÖRE DGD İÇİN 8 MİLYAR EURO GEREKİYOR. OYSA 10 YENİ ÜLKENİN TÜMÜNE BU ALANDA TOPLAM 7 MİLYAR EURO ÖDENİYOR. AYRICA KIRSAL KALKINMA ÖDEMELERİ İÇİN DE 2.3 MİLYAR EURO’YA GEREKSİNİM DUYULUYOR. RAPOR GEÇİŞ SÜRECİNİN 2025’İ AŞMASI DURUMUNDA HESABIN DEĞİŞECEĞİNİ DE EKLEMEYİ UNUTMUYOR.

* RAPOR, TARIMDAKİ İSTİHDAM FAZLASININ, SOSYAL AÇIDAN ÖNEMLİ SORUN OLUŞTURDUĞUNU BELİRTTİKTEN SONRA, TÜRKİYE’NİN TAMAMLAMIŞ OLDUĞU TARAMA SÜRECİNİN YENİDEN BAŞLAYACAĞINI DOLAYLI OLARAK BELİRTİYOR. TÜRKİYE’NİN ÖZEL GEÇİŞ SÜRECİ VE DERAGASYONLARINDAN SÖZ EDİLİYOR.

ZMO’NUN SAPTAMALARINDAN ÇIKARDIĞI, KAPANMAYAN AB’NİN TARIM DOSYASI SONRASINDA ÖZEL KOŞULLAR DAYATARAK “ÖZEL STATÜLÜ ÜYE” PERSPEKTİFİ ÖNERİSİ AB’NİN GÜVENLİK STRATEJİSİ İLE ÖRTÜŞEN BU ÖNERİ, AB İÇİN AKILCI, ANCAK TÜRKİYE ÇIKARLARINA UYGUN DEĞİL SONUCUNU AÇIKLIYOR.

BU KONUDA BİR BAŞKA AÇIKLAMA YAPAN ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI BAŞKANI GÖKHAN GÜNAYDIN AB’NİN RAPORLARINDA TARIM İÇİN POLONYA’YI ÖRNEK VERDİĞİNİ BELİRTTİ VE POLONYA’NIN AB ÜYELİĞİNDEN SONRA TARIMA SUNULAN DESTEKLERİN AZALTILDIĞINI SÖYLEYEREK BU DURUMU BASINA ŞÖYLE İZAH ETTİ: “AB AÇIKÇA SONRADAN ŞOKA GİRİLMEMESİ İÇİN ŞİMDİDEN AB’YE GÜMRÜKLERİNİZİ İNDİRİN DEMEKTİR.”

POLONYA’YA AB’NİN UYUM İÇİN SAPARD (TARIM VE KIRSAL KALKINMA İÇİN ÖZEL KATILIM PROGRAMI) KAPSAMINDA YARDIM VERİLMESİ GEREKİRKEN VERİLMEMİŞ, AB’NİN YÜZÖLÇÜMÜ BAKIMINDAN EN BÜYÜK BEŞİNCİ ÜLKESİ OLAN VE ÇALIŞAN NÜFUSUN %18’İ TARIMLA UĞRAŞAN BU ÜLKENİN PAZARLARI AB EMPERYALİSTLERİ TARAFINDAN ELE GEÇİRİLMESİ İÇİN HER AB EMPERYALİSTİNE PAZARDAN 100 BİRİM HAK VERİRKEN POLONYA’NIN PAYI % 25-30 OLMUŞTUR.

PAZAR İŞGALİ OLARAK ADLANDIRILABİLECEK BU DURUMUN HATIRLATILARAK TİCARİ KISITLAMALARI KALDIRIN İSTEMİNİN BİR KARA MİZAH OLABİLECEĞİNİ SÖYLEYEN GÜNAYDIN, KONUYA İLİŞKİN ŞU ÖRNEĞİ VERDİ: “SICAK SUYA DÜŞEN KURBAĞA ZIPLAYARAK KENDİNİ KURTARMAYA ÇALIŞIR. ANCAK KURBAĞAYI SUYA YAVAŞ YAVAŞ KOYUP ISITIRSANIZ, KURBAĞA SUYA ALIŞIR.”

TÜRKİYE’NİN 2003 YILINDA TARIMA 2.5 MİLYAR DOLAR DÜZEYİNDE KAYNAK AKTARDIĞINI GÖSTERDİĞİNİ VE BU SAYININ AB’NİN HESAPLADIĞININ 1/6’SI OLDUĞUNA DİKKAT ÇEKEN GÜNAYDIN BUNLARI DA ORTAYA KOYARAK “MÜZAKERE SÜRECİNDE BİR DOSYA KAPANMADAN DİĞERİNE GEÇMEYECEĞİNİ SÖYLEYEN AB, TARIM DOSYASINI BİR AÇACAK VE KAPATMAYACAK GİBİ GÖZÜKÜYOR” DİYEREK BUNDAN SONRA TARIMIN AB ÜYELİĞİ ÖNÜNDE BİR HEDEF OLARAK GÖSTERİLDİĞİ BİR SÜRECE GİRİLDİĞİNE İŞARET ETTİ.

TÜRKİYE ZİRAAT ODALARI BİRLİĞİ BAŞKANI ŞEMSİ BAYRAKTAR İSE AB SÜRECİNDE TÜRKİYE’NİN BU KOŞULLARLA ÜYE OLMASI DURUMUNDA TARIMIN BÜYÜK ZARAR GÖRECEĞİNİ İFADE ETTİ.

BAYRAKTAR, ÖZELLİKLE HAYVANCILIK OLMAK ÜZERE TÜRKİYE’NİN AB ÜLKELERİNİN AÇIK PAZARI YAPILMAK İSTENMESİNİN VE TÜRKİYE’DE KALICI, UYGULANABİLİR BİR TARIM POLİTİKASI OLMADIKÇA DA BUNUN TARIMIN SONU OLABİLECEĞİNİN ALTINI ÇİZDİ. AÇIKLAMASINDA BAYRAKTAR, EN AZ AB’NİN ÜYESİ OLAN ÜLKELERDE TARIMA DESTEK KADAR DA TÜRKİYE’DEKİ DEVLETİN ÇİFTÇİYE VE KÖYLÜYE VERMESİ GEREKTİĞİNİ SÖYLEDİ.

AYÇİÇEĞİNDEN BUĞDAYA, KAYISIDAN FINDIĞA KADAR BİRÇOK KÖYLÜ İÇİN 2004 YILI EN ZOR YIL OLDU. ÜRÜNLERE VERİLECEK PRİMLERİN GEÇ AÇIKLANMASI, TABAN FİYATININ DÜŞÜK OLMASI, DESTEKLEME ALIMLARININ KALDIRILMASI KÖYLÜLERİ TÜCCARIN İNSAFINA BIRAKTI. ARAŞTIRMALARA GÖRE 20 MİLYONA YAKIN KÖYLÜ BU YIL İÇİNDE ÜRÜNÜNÜ GEÇEN YILLAR ORANLA ÇOK DAHA UCUZA ELDEN ÇIKARMAK ZORUNDA KALDI. AB’YE UYUM YASALARI ÇERÇEVESİNDE TÜRKİYE’DE UYGULAMAYA KONULAN DGD ÖDEMELERİ ÜRETİCİLER İÇİN TEK “DESTEK” HALİNE GELDİ. ZATEN BİR YIL GERİDEN GİDEN DGD ÖDEMELERİ, TOPRAK SAHİBİ VE ZENGİN KÖYLÜNÜN CEBİNE GİRDİ. AKP HÜKÜMETİNİN TARIMI BİTİRME NOKTASINA GETİREN POLİTİKALARININ ALTINDA IMF, DB KARARLARININ YANINDA AB’YE UYUM ÇERÇEVESİNDE ALINAN KARARLARIN ETKİSİ DE TARTIŞILMAZDIR. TARIMDA SERBEST PİYASA ADI ALTINDA YAPILAN ÖZELLEŞTİRMELER VE YUKARIDA SIRALADIĞIMIZ SALDIRILARLA BİRLİKTE BU YIL İÇERİSİNDE ÜRETİMDE BELLİ BİR DÜŞÜŞ DE GÜNDEME GELDİ. ÖRNEK OLARAK YAPILAN AÇIKLAMALARA GÖRE DAHA ÖNCEKİ YILLARDA 19.5 MİLYON TON OLAN BUĞDAY ÜRETİMİ BU YIL İÇERİSİNDE % 20-30ORANINDA AZALDI. TARIMDA YAŞANAN TÜM BU GELİŞMELERİ AKP HÜKÜMETİNİN DAYATTIĞI AB’YE UYUM POLİTİKALARINDAN DA AYRI ELE ALAMAYIZ.

Okunma Sayısı: 701