ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, GIDA MÜHENDİSLERİ ODASI VE KİMYA MÜHENDİSLERİ ODASI ÜYELERİNİN KAPASİTE RAPORU DÜZENLEMESİNİ ENGELLEYEN TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI'NA KARŞI DAVA AÇTIK

GENEL MERKEZ ( )
10.09.2007 (Son Güncelleme: 22.02.2008 15:18:57)

YÜRÜTMENİN DURDURULMASI İSTEMİ VARDIR.                

 

İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI‘NA

                                                        ANKARA

 

DAVACILAR       : 1- TMMOB Gıda Mühendisleri Odası

                          2- TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

                          3- TMMOB Kimya Mühendisleri Odası

VEKİLLERİ        : Av.Sermin GÜRBÜZ

                          Cinnah Cad. Alaçak Sk. 1/ 2 Çankaya/ANKARA

DAVALI             : TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI

D.KONUSU        : Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü‘nün 03.07.3007 tarih ve  B.12.0.KKG.O.13/102.03-5683  sayılı (Ek, 1) işleminin İPTALİ ile öncelikle YÜRÜTMENİN DURDURULMASI talebidir.

AÇIKLAMALAR   :

Davacı Gıda Mühendisleri Odası, Ziraat Mühendisleri Odası ve Kimya Mühendisleri Odası,  Türk Mühendis  ve Mimar Odaları Birliği çatısı altında kurulmuş Anayasa‘nın 135. maddesi uyarınca kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarıdır.

Davacı  meslek kuruluşlarının üyeleri, sorumlu yönetici sıfatına haiz olup, sorumlu yöneticilikle ilgili her türlü belge tanzimi bağlı oldukları bu Odalar tarafından yapılmaktadır.     

5179 Sayılı "Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun" gereğigıda maddeleri üreten işyerleri sorumlu yönetici istihdam etmek zorundadırlar. Gıda maddeleri üreten işyerlerine üretim izni verilebilmesi için, üretim izni başvurularında  ilgili meslek odalarından sorumlu yönetici belgesi istenilmektedir. Bu belgenin ilgili oda tarafından tanzimi için de müracaatta bulunan işyerinin sorumlu yönetici ile yaptığı sözleşme ile  işyerinin kapasite raporu gerekmektedir. Davacı odalar üyelerine sorumlu yönetici belgesi verebilmek için işyerlerinin kapasitesini araştırma ve kapasite raporu tanzim etme yetkilerine sahiptirler. Zira "kapasite raporu" sorumlu yönetici belgesi verilmesinin de bir koşulu olup, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Odaların "kapasite belgesi" vermelerinde hiçbir yasal engel bulunmamaktadır.  

Her üç odanın da  Ana yönetmeliklerinde "meslekle ilgili standartları, normları, teknik şartnameleri, sözleşme tiplerini, ihale dosyaları, proje, etüt, fizibilite işleri incelemek ve onaylamak; bilirkişilik, ekspertiz ve kapasite raporları gibi teknik ve benzeri tüm bilimsel evrakı hazırlamak, hazırlatmak, incelemek ve bunları onaylamak, bu konularda başka kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak, üyelerce ve diğer kuruluşlarca hazırlanmış olanları incelemek, geliştirmek, değişiklikler yapmak, uygulanmasını denetlemek ve yenilerinin oluşturulması yolunda ülke ve toplum yararına çalışmalar yapmak" yetki ve görevleri bulunmaktadır. Bu yetki ve görevler, 14 Nisan 2007 tarih ve 26493 Sayılı  Resmi Gazete‘de yayımlanan  Ana Yönetmelik Değişiklikleri ile hüküm altına alınmıştır.

Davacı odalar, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü‘ne dilekçe vererek, bu dilekçelerinde özetle " kapasite raporu" düzenleme çalışmalarına başladıklarını, sorumlu yönetici belgesi düzenlerken buna ihtiyaç duyduklarını, bir kısım üreticilere TESK ve TOBB tarafından bu belgenin verilemediğini ve bu kurumlardan kapasite raporu alamayan üreticilerin üretim izni alamadıklarını, uygulamada karşılaşılan sorunlar nedeniyle Odaların düzenleyeceği " kapasite raporlarının" da üretim izni aşamasında geçerli belge olarak kabul edilmesini talep etmişlerdir. Bu dilekçelerin suretleri ekte sunulmuştur. (Ek,2)

Davacı odaların  en son  25.06.2007 tarih ve 2007/0708 sayılı yazı ile yapmış oldukları "kapasite raporlarının kabul edilmesine" dair talepleri, davalı Bakanlığın dava konusu işlemi ile reddedilmiştir. Red yazısında " 6235 Sayılı TMMOB Kanunu ve 3458 Sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkındaki kanunda, 7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkındaki kanunda  odalara "kapasite raporu" hazırlama yetkisinin verilmediği, kanunla tanımlanmayan bir hakkın Yönetmelikle düzenlenmeyeceği" gerekçesiyle Odaların düzenlediği kapasite raporlarının iş ve işlemlerde kullanılmayacağı bildirilmiştir.

Davalı kurumun dava konusu bu RED işlemi hukuka aykırıdır.

Kapasite raporu düzenleme yetkisi  davacı odaların Ana yönetmeliklerinde bulunmaktadır. Davacı odaların Ana yönetmeliklerinde tanımlanan bu yetkiler davacı odaların tabi olduğu üst yasal mevzuatlara aykırı değildir. Davacı odalar, gerek yasaları gerekse yönetmelikleri gereği, bu belgeyi tanzim etme hak ve yetkisine sahiptirler.

Davalı Bakanlığın sadece TOBB ve TSEK tarafından verilen "kapasite raporlarını" kabul etmesi, müvekkil odalar tarafından düzenlenen belgeyi geçersiz sayması hukuka aykırıdır.

5174 Sayılı TOBB kanununda ve 5362 Sayılı TESK kanununda bu kurumların yetkileri düzenlenmiştir. Ancak bu yetkiler münhasır yetki değildir. Bu kurumlara yetki verilmiş olması, başka kurumların yetkilerini ortadan kaldırmamaktadır.  Kaldı ki; bu kurumların yetkileri kapsamına girmeyen çok sayıda iş ve işyeri bulunmaktadır. Nitekim ekte sunduğumuz yazılardan da(Ek,3) anlaşılacağı üzere bu kurumların bazı durumlarda "kapasite belgesi" düzenleyemedikleri   görülmektedir. Bu kurumlardan kapasite belgesi alamayan  şahıs ve işyerleri üye oldukları Odalara müracaat ederek bu belgeyi almaktadırlar.  Davalı kurumun,   TOBB ve TESK‘in veremediği durumlarda Odaların düzenlediği "kapasite raporlarını" kabul etmemesi, müracaatta bulunan kişilere Anayasa ile tanınan çalışma hak ve özgürlüklerinin  kısıtlanması anlamına gelmektedir.

Davalı kurumun dava konusu işlemi hukuka açıkça aykırı olduğundan ve uygulanması halinde  telafisi imkansız zararlar doğuracağından işlemin iptali ve yürütmenin DURDURULMASINA karar verilmesini talep ediyoruz.

HUKUKİ NEDENLER   : 5179 Sayılı Gıda Kanunu ve Yönetmelikleri,  6235 Sayılı TMMOB Kanunu,3458 Sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkındaki kanun,  7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkındaki kanun, Kimya mühendisleri Hakkında Kanun, davacı odaların ana yönetmelikleri ve yönetmelik değişiklikleri, 5174 TOBB Yasası, 5362 sayılı TESK yasası, Anayasa, ilgili sair mevzuat.

DELİLLER                  : Dilekçe metninde yazılı belge, yazı ve dilekçeler.  

SONUÇ VE İSTEM      : Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü‘nün 03.07.3007 tarih ve  B.12.0.KKG.O.13/102.03-5683  sayılı (Ek, 1)işleminin İPTALİ ile öncelikle yürütmenin DURDURULMASINA karar verilmesini, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesini arz ve talep ederiz. Saygılarımızla.

Okunma Sayısı: 2534