GIDALARIN ÜRETİMİ, TÜKETİMİ VE DENETLENMESİ, HALK SAĞLIĞI İÇİN YAŞAMSAL ÖNEMDEDİR - 25.05.2004

GENEL MERKEZ
26.05.2004 (Son Güncelleme: 26.05.2004 11:51:46)

- BASIN AÇIKLAMASI -

GIDALARIN ÜRETİMİ, TÜKETİMİ VE DENETLENMESİ,
HALK SAĞLIĞI İÇİN YAŞAMSAL ÖNEMDEDİR.

25 MAYIS 2004

“GIDALARIN ÜRETİMİ, TÜKETİMİ VE DENETLENMESİNE DAİR KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ HAKKINDA KANUN TASARISI”, 26 MAYIS 2004 GÜNÜ TBMM GENEL KURULU’NDA GÖRÜŞÜLMEYE BAŞLANACAK.

TÜM UYARILARIMIZA KARŞIN, İLGİLİ MECLİS KOMİSYONLARINDAN GEÇEN TASARI KAPSAMINDA, HALEN, TÜKETİCİ SAĞLIĞINI YAKINDAN İLGİLENDİREN KONULARDA ÖNEMLİ EKSİKLİKLER – YANLIŞLIKLAR BULUNMAKTADIR.

TASARININ, YETKİLERİN TEK BAKANLIKTA TOPLANMASI YAKLAŞIMI OLUMLU OLMAKLA BERABER, GIDA YASASININ KAPSAMINDA OLMASI GEREKEN BAZI KONULARI KAPSAM DIŞI BIRAKMASI SAKINCALIDIR. AYRICA TASARI, MEHAZ AB MEVZUATI İLE UYUMSUZLUKLAR TAŞIMAKTA; TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE GIDA KONTROLÜNÜN ETKİNLİĞİ AÇISINDAN 560 SAYILI KHK’YE GÖRE BİR GERİYE GİDİŞ OLUŞTURMAKTADIR.

ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI OLARAK, DAHA ÖNCE YAPTIĞIMIZ AÇILMALALARA EK OLARAK, TASARI’NIN KOMİSYONLARDA ALDIĞI SON ŞEKİL ÜZERİNE KARAR VERİCİLERİ UYARMAYI VE KAMUOYUNU BİLGİLENDİRMEYİ BİR GÖREV BİLİYORUZ;

1 – TASARININ, “YETKİYİ TEK MERKEZDE TOPLAMA” YAKLAŞIMINA AYKIRI DÜZENLEMELERİ DEĞİŞTİRİLEREK, GIDA HİZMETLERİNİN TEK MERKEZLİ – TEKDÜZEN BİR YAPIYA KAVUŞTURULMASI SAĞLANMALIDIR.

GIDA MADDELERİNDE İZLENEBİLİRLİĞİN SAĞLANMASINDA YEM KONTROLLERİNİN BÜYÜK ÖNEMİ BULUNMAKTADIR. GIDA MADDESİ OLARAK TÜKETİLEMEYEN BAZI ÜRÜNLERİN YEM OLARAK TÜKETİMİ VEYA YEM MADDESİ OLARAK ÜRETİLEN BAZI ÜRÜNLERİN GIDA OLARAK TÜKETİLMESİ SÖZ KONUSU OLABİLDİĞİNDEN, GIDA MEVZUATININ, YEM KONUSUNU DA KAPSAMINA ALMASI VE DÜZENLEMESİ GEREKMEKTEDİR. NİTEKİM, TASARININ, MÜKTESEBAT UYUMU GEREĞİ DİKKATE ALINMASI ZORUNLU OLAN AVRUPA BİRLİĞİ’NDE GEÇERLİ KARŞILIK MEVZUATI, “AB GIDA VE YEM KANUNU” ADINI TAŞIMAKTA VE GIDA – YEM – HAYVAN VE BİTKİ SAĞLIĞINI KAPSAMINA ALMAKTADIR.

TÜKETİCİ SAĞLIĞINA ODAKLI BİR GIDA MEVZUATININ, “TARLADAN SOFRAYA GIDA GÜVENLİĞİ” ZİNCİRİNİ TÜMÜYLE KAVRAMASI GEREKTİĞİ AÇIKTIR. BU NEDENLE, TARIM İŞLETMELERİNİN DE, GIDA MEVZUATI KAPSAMINA ALINMASI; BU YAKLAŞIMIN BİR SONUCU OLARAK TA, “BİRİNCİL ÜRETİM” KAVRAMININ TANIMI DA DAHİL OLMAK ÜZERE, TASARI KAPSAMINA EKLENMESİ GEREKMEKTEDİR.

TASARININ, HAYVAN KESİM YERLERİ – MEZBAHALAR – KOMBİNALAR – ENTEGRE ET TESİSLERİNİ VB. GIDA İŞLETMELERİNDEN AYRI TUTAN YAKLAŞIMI, YALNIZCA BİLİM DIŞI OLMAKLA KALMAMAKTA, AYRICA GIDA HİZMETLERİNİN TEKDÜZENLİĞİNİ BOZMA TEHLİKESİ TAŞIMAKTADIR. BU BAĞLAMDA, ET VE ET ÜRÜNLERİNİ İŞLEYEN GIDA İŞLETMELERİNİ AYRI TUTAN YAKLAŞIMA SON VERİLMELİDİR.

TASARI, DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI’NIN, DIŞ TİCARETE MÜNHASIR OLARAK DİĞER MEVZUATTAN KAYNAKLANAN GÖREV VE YETKİLERİNİ SAKLI TUTMAKTADIR. OYSA, GIDA VE YEM ÜRÜNLERİNİN DIŞ TİCARET UYGULAMALARININ DA, BU ALANDAN SORUMLU BAKANLIK TARAFINDAN, TEK MERKEZLİ OLARAK YÜRÜTÜLMESİ DOĞRU OLACAKTIR.

TASARI, SULARIN ÜRETİM VE SATIŞININ KONTROLÜNÜ SAĞLIK BAKANLIĞI’NDA BIRAKMAKTADIR. AYRICA TASARI, SAĞLIK BAKANLIĞI VE TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ YETKİLERİ ÇERÇEVESİNDE BULUNAN LABORATUVARLARI DA KAPSAM DIŞI BIRAKMAKTADIR. TÜRKİYE’DE TÜKETİLEN GIDA ÜRÜNLERİNDE SİLAHLI KUVVETLERİN PAYI VE SU ANALİZLERİNİN ÖNEMİ – YAYGINLIĞI DİKKATE ALINDIĞINDA, GIDA ALANININ TEK OTORİTEDE TOPLANMASI GİBİ HALK SAĞLIĞI İLE DOĞRUDAN İLGİLİ TEKNİK BİR OLGUNUN, YAŞAMIN TÜM ALANLARI İÇİN ETKİ DOĞURMASI BEKLENİR. BU ALANDAKİ TÜM İSTİSNALAR, SİSTEMİN ETKİNLİĞİNİ DÜŞÜRECEKTİR.

TASARININ, REFERANS LABORATUVARLARA İLİŞKİN HİÇBİR HÜKMÜNÜN BULUNMAMASI DA, ÖNEMLİ BİR EKSİKLİK OLARAK NOT EDİLM EKTEDİR.

2 – TASARI, GIDA İŞLETMELERİNDEKİ “SORUMLU YÖNETİCİ” UYGULAMALARINI KAOSA SÜRÜKLEMEKTEDİR. 560 SAYILI KHK DÜZENLEMESİNDEN GERİYE DÜŞEN TASARI DÜZENLEMELERİNİN, “UZMANLIK ALANLARINA SAYGI – GIDA GÜVENLİĞİ İÇİN ÖZDENETİM” DÜŞÜNCELERİ TEMELİNDE, DEĞİŞTİRİLMESİ GEREKMEKTEDİR.

HALEN YÜRÜRLÜKTE BULUNAN 560 SAYILI KHK, GIDA MADDELERİ ÜRETEN İŞYERLERİNDE İŞLETMENİN NEV’İ VE BÜYÜKLÜĞÜNE GÖRE GIDA BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ KONUSUNDA EN AZ DÖRT YILLIK EĞİTİM GÖRMÜŞ KİŞİLERİN İSTİHDAMINI ZORUNLU KILMAKTADIR.

BU ÇERÇEVEDE, GIDA İŞLETMELERİNDE ZİRAAT – GIDA – KİMYA – MAKİNE – PETROL MÜHENDİSLERİ VE VETERİNER HEKİMLER SORUMLU YÖNETİCİ OLARAK GÖREV YAPMAKTA VE DIŞSAL DENETİM ÖNCESİ, İŞLETMENİN SAĞLIKLI GIDA ÜRETMESİNİN BİR TEMİNATINI OLUŞTURMAKTADIRLAR.

BUNA KARŞILIK TASARI, İSTİHDAM KONUSUNUN YÖNETMELİKLE DÜZENLENECEĞİNİ BELİRTMEKTEDİR. BU YAKLAŞIM, GIDA SEKTÖRÜ GİBİ İNSAN SAĞLIĞINI DOĞRUDAN İLGİLENDİREN BİR KONUDA, UZMANLIĞA DAYALI OLMAYAN İSTİHDAM SÜRECİNE KAPI AÇABİLECEK NİTELİKTEDİR.

TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI’NIN, 20 BEYGİR GÜCÜNÜN ALTINDAKİ EKMEK VE PASTA İŞLETMELERİNDE “USTALARIN” SORUMLU YÖNETİCİLİK YAPABİLECEĞİNE İLİŞKİN 10 EKİM 2003 TARİHLİ YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİ, YUKARIDAKİ KANIYA DAYANAK OLUŞTURUR NİTELİKTEDİR.

AYRICA TASARI, HALEN GIDA DENETİCİSİ OLARAK ÇALIŞAN LİSE MEZUNU DEVLET MEMURLARININ, BU GÖREVLERİNİ “KAZANILMIŞ HAK” SAYMAKTADIR. KAMU GÖREVLİSİ ÖZLÜK HAKLARI KAZANILMIŞ HAK KAVRAMINI OLUŞTURURKEN, YAPILAN GÖREVLERİN BU HAKKI DOĞURMAYACAĞI AÇIKTIR. ÖZELLİKLE, ALANINDA UZMAN ZİRAAT – GIDA – KİMYA MÜHENDİSLERİ VE VETERİNER HEKİMLER DURURKEN, UZMANLIK BİLGİSİ OLMAYAN LİSE MEZUNU KAMU GÖREVLİLERİNİN GIDA DENETİM HİZMETLERİNDE ÇALIŞTIRILMALARI, TÜKETİCİ SAĞLIĞINA AYKIRI BİR DÜZENLEME OLUP, BU NEDENLE TASARI KAPSAMINDAN ÇIKARILMALIDIR.

“İLKEYİ YASANIN KOYUP, AYRINTIYI YÖNETMELİKLERİN DÜZENLEMESİ” GEREĞİ UYARINCA, SORUMLU YÖNETİCİNİN “GIDA BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ KONUSUNDA EN AZ DÖRT YILLIK EĞİTİM GÖRMÜŞ OLMA” KOŞULUNUN, GIDA DENETÇİSİNİN İSE “ÜRETİM NEV’İNE GÖRE ZİRAAT – GIDA – KİMYA – PETROL – MAKİNE MÜHENDİSİ VE VETERİNER HEKİM OLMA” KOŞULUNUN YASA KAPSAMINA MUTLAKA ALINMASI GEREKLİ GÖRÜLMEKTEDİR.

3 – TASARININ “ULUSAL GIDA KODEKSİ KOMİSYONU” VE ULUSAL GIDA MECLİSİ” KURMA YAKLAŞIMI DOĞRU, ANCAK BU YAPILARA YÜKLENEN İŞLEV İLE KURULUŞ YAPILARI UYARLI DEĞİLDİR.

ÖZELLİKLE, GIDA KODEKSİNİN HAZIRLANMASI GİBİ TEKNİK BİR İŞLEV ÜSTLENEN VE 7 ÜYEDEN OLUŞAN ULUSAL GIDA KODEKSİ KOMİSYONU’NDA, İLGİLİ BAKANLIKLAR TARAFINDAN SEÇİLMİŞ İKİ BİLİM ADAMI BULUNMAKTADIR. BU SAYININ YETERSİZLİĞİ YANINDA, “BAKANLIKLAR TARAFINDAN SEÇİLMİŞ OLMA” KOŞULUNUN, BİLİM ADAMI TARAFSIZLIĞI İLE BAĞDAŞMADIĞI AÇIKTIR. KOMİSYONDAKİ BİLİM İNSANI SAYISININ ARTIRILMASI VE BELİRLEME SİSTEMİNİN ÜNİVERSİTELERE BIRAKILMASI DOĞRU OLACAKTIR. AYNI DOĞRULTUDA, TÜBİTAK’IN KOMİSYON’A ÜYE VERMESİNİN SAĞLANMASI DA GEREKLİ GÖRÜLMEKTEDİR.

AYRICA, KURUL’DA TÜKETİCİ TEMSİLCİSİNE YER VERİLMEMESİ DE DÜŞÜNDÜRÜCÜDÜR. “GIDA KONUSUNDA EN FAZLA ÜYEYE SAHİP SİVİL TOPLUM ÖRGÜTܔ TANIMI EKSİK VE YANLIŞTIR. ANAYASA’NIN 135. MADDESİ ANLAMIMDA KAMU KURUMU NİTELİĞİNDE MESLEK TEŞEKKÜLÜ OLAN ODA’LARIN AÇIK TANIMININ YAPILMASI, ZİRAAT-GIDA-KİMYA MÜHENDİSLERİ ODASI VE VETERİNER HEKİMLER ODALARININ KOMİSYON’A BİRER ÜYE VERMELERİ SAĞLANMALIDIR. BU SAĞLANAMADIĞI TAKDİRDE, “FAKÜLTELERİN GIDA VE SÜT TEKNOLOJİSİ BÖLÜMLERİNDEN MEZUN EN FAZLA ÜYEYE SAHİP KAMU KURUMU NİTELİĞİNDEKİ MESLEK TEŞEKKÜLܔ NÜN KOMİSYON’A ÜYE VERMESİNE YÖNELİK BİR DÜZENLEME YAPILMALIDIR.

ULUSAL GIDA MECLİSİ İSE, GÖREV TANIMINA GÖRE, BİR DANIŞMA ORGANI NİTELİĞİNDEDİR. BU NEDENLE ADI DA İŞLEVİNE UYGUN OLARAK DEĞİŞTİRİLMELİDİR. “ULUSAL” SÖZCÜĞÜNÜN TANIMLADIĞI KAPSAM DA GÖZ ÖNÜNE ALINARAK, SÖZÜ EDİLEN ORGANIN ADI GIDA DANIŞMA KURULU OLARAK DEĞİŞTİRİLMELİDİR.

AYNI DOĞRULTUDA, ÜYELERİ GIDA SEKTÖRÜ İLE İLGİLİ HER TÜRLÜ HİZMETİ YÜRÜTEN MESLEK ODALARININ, “GÜNDEMDEKİ KONUYA BAĞLI OLARAK ÇAĞRILABİLECEK” BİR NİTELİKTE DEĞERLENDİRİLMELERİ, GERÇEKTEN DÜŞÜNDÜRÜCÜDÜR. GIDA ALANI İLE İLGİLİ MESLEK ODALARININ TÜMÜNÜN, ULUSAL GIDA MECLİSİ’NE ÜYE VERMELERİNE YÖNELİK DÜZENLEME, TASARIYA EKLENMELİDİR.

4 – DIŞSATIMDAN GERİ DÖNEN ÜRÜNLERİN YURTİÇİ TÜKETİMİNE AÇIK KAPI BIRAKACAK DÜZENLEMELERDEN UZAK DURULMALIDIR.

TASARIDA, “İHRAÇ EDİLEN ÜRÜNÜN GERİ GELMESİ HALİNDE, GIDA GÜVENLİĞİNE UYGUN OLMASI ŞARTINA BAĞLI OLARAK YURDA GİRİŞİNE İZİN VERİLİR. BU ÜRÜNLERİN YURT İÇİNDE SATIŞINA ANCAK TÜRK GIDA KODEKSİNE UYGUN HALE GETİRİLMESİ KOŞULUYLA İZİN VERİLİR.” HÜKMÜ YER ALMAKTADIR.

İHRAÇ EDİLEN VE İHRAÇ EDİLEN ÜLKENİN KALİTE VE SAĞLIK KURALLARINA UYMADIĞI İÇİN GERİ DÖNEN BİR GIDA MADDESİNİN, “GIDA GÜVENLİĞİNE UYGUN OLMASI HALİNDE YURT İÇİNE SOKULMASI” YAKLAŞIMI, ANLAŞILIR DEĞİLDİR. BU ÜLKE İNSANININ, İHRAÇ EDİLEN ÜRÜNÜ GERİ ÇEVİREN ÜLKE İNSANI KADAR SAĞLIKLI – KALİTELİ ÜRÜN TÜKETME HAKKI VARDIR.

DIŞSATIMDAN GERİ DÖNEN VE TASARI YAKLAŞIMIYLA ÜLKEYE SOKULAN ÜRÜNÜN, SATIŞINA İZİN VERMEK İÇİN TÜRK GIDA KODEKSİNE UYGUN HALE GETİRİLMESİNİN ETKİN DENETİMİ MÜMKÜN OLABİLECEK MİDİR ? SÜREGİDEN YAPI, BUNUN TERSİNİ KANITLAMAKTADIR. DIŞSATIMDAN DÖNEN ÜRÜNLER, YILLARDIR TÜRKİYE’DE YURTİÇİNDE TÜKETİLMEKTEDİR.

TÜM BU SAĞLIĞA AYKIRI YAPININ DEĞİŞTİRİLMESİ İÇİN, DÜZENLEMENİN, “İHRAÇ EDİLEN ÜRÜNÜN GERİ GELMESİ HALİNDE, TÜRK GIDA KODEKSİNE UYGUN OLMASI ŞARTINA BAĞLI OLARAK YURDA GİRİŞİNE VE SATIŞINA İZİN VERİLİR” ŞEKLİNE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ GEREKLİ GÖRÜLMEKTEDİR. BU DÜZENLEMENİN, ELBETTE, TÜRK GIDA KODEKSİNİN DİĞER ÜLKELERİN BENZER DÜZENLEMELERİ DE GÖZ ÖNÜNE ALINARAK, REVİZE EDİLMESİ GEREĞİNİ ORTAYA KOYMAKTADIR.

5 – GIDA DENETİCİLERİNİ, YAPTIRIM GÜCÜNDEN UZAK TUTAN DÜZENLEMELER DEĞİŞTİRİLMELİDİR.

TASARI, ÖNGÖRÜLEN İDARİ PARA CEZALARININ O YERİN EN BÜYÜK MÜLKİ AMİRİ TARAFINDAN VERİLEBİLECEĞİ YÖNÜNDE DÜZENLEME GETİRMEKTEDİR.

GIDA DENETİMLERİNİN ETKİNLİĞİ VE DENETİMLERDE SAPTANAN USULSUZLÜKLERE UYGULANACAK PARA CEZALARININ CAYDIRICI OLABİLMESİ, DENETİM YAPANIN YAPTIRIM GÜCÜ İLE DONATILMASI VE YAPTIRIMIN ZAMAN GEÇİRMEDEN UYGULANABİLMESİ İLE OLANAKLIDIR.

İDARİ PARA CEZASININ O YERİN EN BÜYÜK MÜLKİ AMİRİ TARAFINDAN UYGULANACAĞINA YÖNELİK DÜZENLEME, ARTAN BÜROKRASİ VE ZAMAN KAYBI İLE BİRLİKTE, DENETİMİN ETKİ GÜCÜNÜN AŞINIMI ANLAMINI TAŞIYACAKTIR.

6 – “KAMU YÖNETİMİ REFORMU” GIDA HİZMETLERİNİN YÖNETİMİNDE YENİ KARMAŞALAR YARATMAKTADIR.

“KAMU YÖNETİMİ TEMEL YASA TASARISI”, GIDA DENETİM HİZMETLERİNİ MERKEZİ YÖNETİMDEN ALARAK YEREL YÖNETİMLERE DEVRETMEKTEDİR. TASARI, MERKEZİ YÖNETİMİN LABORATUVARLARI, ÜRETME İSTASYONLARI, BİNA, ARAÇ, GEREÇ, TAŞINIR VE TAŞINMAZ MALLARI, ALACAK VE BORÇLARINI, BÜTÇE ÖDENEKLERİ VE KADROLARI İLE BİRLİKTE YEREL YÖNETİMLERE DEVRETMEKTEDİR.

2003 YILI TÜRKİYE İLERLEME RAPORU’NDA İSE, TÜRKİYE UYGULAMASINDA İLLER ARASINDA BİR STANDARDİZASYON BULUNMADIĞI BELİRTİLMEKTEDİR. YETKİNİN TÜMÜYLE YEREL YÖNETİMLERE DEVREDİLMESİNİN, BU ALANDA YARATACAĞI KARMAŞAYI ÖNGÖRMEK ZOR DEĞİLDİR.

OYSA MÜKTESEBATINA UYUM YÜKÜKMLÜLÜĞÜ İÇİNDE BULUNULAN AVRUPA BİRLİĞİ’NDE, BAĞIMSIZ MERKEZİ GIDA OTORİTESİ, DENETİM SİSTEMİNİ BİR BÜTÜN OLARAK ELE ALMAKTADIR.

AVRUPA PARLAMENTOSU VE KONSEYİ’NİN GIDA VE YEM YASASIYLA İLGİLİ GENEL İLKE VE KOŞULLARI BELİRLEYEN, AVRUPA GIDA GÜVENLİĞİ İDARESİ’Nİ KURAN, VE GIDA –YEM GÜVENLİĞİ İLE KONULARIYLA İLGİLİ İŞLEMLERİ BELİRLEYEN (EC)178/2002 SAYILI TÜZÜĞÜ, 28 OCAK 2002 TARİHİNDE YAYIMLANARAK YÜRÜRLÜĞE GİRMİŞTİR.

SÖZÜ EDİLEN TÜZÜK, GIDA VE YEM YASASI’NIN GENEL İLKE VE KOŞULLARINI BELİRLEMEKTEDİR. İZLEYEN SÜREÇTE, AB KOMİSYONU TARAFINDAN, YENİ BİR TASLAK TÜZÜK (RESMİ GIDA VE YEM KONTROLLERİ KONUSUNDA AVRUPA PARLAMENTOSU VE KONSEY TÜZÜĞÜ,5.2.2003 COM 2003) HAZIRLANMIŞ OLUP, 2005 YILI BAŞINDA YÜRÜRLÜĞE GİRECEK YENİ YASA, DOĞRUDAN VEYA ÇEVRE VASITASIYLA İNSAN VE HAYVAN SAĞLIĞI ÜZERİNE DOĞABİLECEK RİSKLERİN ÖNLENMESİ AMACIYLA HEM GIDALARA HEM DE YEMLERE YÖNELİK KONTROL SİSTEMİNİN YAPISINI VE GÖREVLERİNİ AÇIKLAMAKTADIR.

BU ÇERÇEVEDE, AB İLE UYUMLU, GIDA VE YEM GÜVENLİĞİNİ SAĞLAYACAK BİR SİSTEMİN KURULABİLMESİ, ANCAK BAĞLI TAŞRA TEŞKİLATINA SAHİP, GIDA VE YEM HİZMETLERİNİ BİRLİKTE YÜRÜTECEK BİR GENEL MÜDÜRLÜĞÜN KURULMASI İLE OLANAKLIDIR. AKSİ TAKDİRDE, 2006 YILI SONRASI AB’NE YAPILACAK DIŞSATIMDA DA ÖNEMLİ SIKINTILAR ORTAYA ÇIKABİLECEKTİR.

BUNA KARŞILIK, TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI’NIN TEŞKİLAT YAPISININ “REORGANİZE EDİLMESİNE” YÖNELİK OLARAK SÜRDÜRÜLEN ÇALIŞMALAR ÇERÇEVESİNDE GIDA HİZMETLERİ, “ANA HİZMET BİRİMLERİ” ALTINDA YER ALAN GIDA İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GÖREV ALANINA BIRAKILMAKTADIR. TEMELDE TEK BİR OTORİTEYE BAĞLI OLMASI GEREKEN HİZMETLERDEN HAYVANSAL ÜRÜNLERİN “HAYVANSAL ÜRETİM VE HAYVAN SAĞLIĞI GENEL MÜDÜRLÜĞܔ ARACILIĞIYLA DENETLENMEK İSTENDİĞİ ANLAŞILMAKTADIR. BAĞLI KURULUŞLAR ARASINDA YER ALAN “KONTROL VE DENETİM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN” DE, GIDA DENETİM SİSTEMİNİN BİR PARÇASI OLACAĞI İFADE EDİLMEKTEDİR.

BÖYLECE MERKEZDE GIDA YÖNETİMİ BİRDEN FAZLA GENEL MÜDÜRLÜĞÜN YETKİSİNE BIRAKILMAKTA İKEN, TEMELDE GIDA HİZMETLERİ YERELLEŞTİRİLMEKTEDİR. BU YAPININ, HALK SAĞLIĞINI KORUYUCU, ETKİN BİR GIDA YÖNETİM ORGANİZASYONU OLUŞTURAMAYACAĞI AÇIKTIR.

TARLADAN SOFRAYA GIDA VE YEM GÜVENLİĞİNİN SAĞLANMASI, BAĞLI TAŞRA TEŞKİLATINA SAHİP, TÜM GIDA VE YEM HİZMETLERİNİ BİRLİKTE YÜRÜTECEK BİR GENEL MÜDÜRLÜĞÜN KURULMASI İLE OLANAKLIDIR.

SONUÇ OLARAK: 26 MAYIS 2004 TARİHİNDE TBMM GENEL KURULUN’DA GÖRÜŞÜLMEYE BAŞLANACAK OLAN “560 SAYILI GIDALARIN ÜRETİMİ TÜKETİMİ VE DENETLENMESİNE DAİR KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ HAKKINDA KANUN TASARISI”, TÜM UYARILARIMIZA KARŞIN KOMİSYONLARDA DEĞİŞTİRİLMEYEREK, TEMEL YAPISI KORUNMUŞ BİR ŞEKİLDE GENEL KURUL’A GETİRİLMİŞTİR. TASARI, YUKARIDA BELİRTİLEN GEREKÇELERLE, KABUL EDİLEBİLİR NİTELİKTEN UZAKTIR. TASARININ YASALAŞMASI HALİNDE, DÜZENLEME ALANINDA HALEN YAŞANMAKTA OLAN YETKİ KARMAŞASI, DENETİMLERDEKİ YETERSİZLİK VE ETKİSİZLİKLER, UYMAKLA YÜKÜMLÜ OLUNAN İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ MEVZUATI VE SİSTEMİ İLE UYUMSUZLUKLAR SÜRMÜŞ VE İNSANLARIMIZIN SAĞLIKLI VE NİTELİKLİ GIDAYA ULAŞMA YÖNÜNDEKİ BEKLENTİLERİ KARŞILANMAMIŞ OLACAKTIR. TASARININ GERİ ÇEKİLMESİ VE İLGİLİ TARAFLARIN AKTİF KATILIMI İLE ULUSAL BEKLENTİLERE VE ULUSLARARASI UYGULAMALARA UYARLI OLACAK ŞEKİLDE YENİDEN DÜZENLENMESİ GEREKMEKTEDİR. ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI, HALK SAĞLIĞINI DOĞRUDAN İLGİLENDİREN BU ALANDA, HER TÜRLÜ KATKIYI SAĞLAMAYA HAZIRDIR.

KAMUOYUNA SAYGI İLE DUYURULUR.

GÖKHAN GÜNAYDIN
BAŞKAN

(YÖNETİM KURULU ADINA)

Okunma Sayısı: 2803