TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI, TOPRAK KORUMA PROJESİ EĞİTİMİ VEREMEYECEĞİNE DAİR DANIŞTAY KARARI İÇİN TEMYİZ BAŞVURUSU YAPTI

GENEL MERKEZ ( )
19.03.2008 (Son Güncelleme: 19.03.2008 17:44:37)

T.C.
TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI
Hukuk Müşavirliği

SAYI : İD.2006.1043/1135

13.2.2008

KONU : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ GENEL KURULUNA
Sunulmak Üzere
DANIŞTAY 8. DAİRE BAŞKANLIĞINA

Esas No: 2006/4114

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : Tarım ve Köyişleri Bakanlığı- ANKARA

KARŞI TARAF (DAVACI) : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

VEKİLİ : Av. Zühal DÖNMEZ
Bestekar Sokak No:49/5 Kavaklıdere / ANKARA

TEMYİZ KONUSU : Danıştay 8. Dairesinin 03.12.2007 tarih ve E: 2006/4 1 14, K:2007/6538 sayılı iptal kararının temyizen incelenerek bozulmasına karar verilmesi talebimizdir.

TEBLİĞ TARİHİ : 22.01.2008

TEMYİZ NEDENLERİMİZ : Davacı vekili tarafından, Toprak Koruma Projelerinin hazırlanmasına yönelik olarak eğitim verilmesine ilişkin Bakanlığımız işleminin iptali talebiyle açılan davada yukarıda tarih ve sayısı verilen karar ile Bakanlığımız işleminin iptaline karar verilmiştir.

Davanın daha önceki safhalarında geniş bir biçimde arzettiğimiz üzere;

441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin "Görev" başlıklı 2 inci maddesinin ( b) bendinde "Kalkınmanın gereklerine ve gelişen taleplere uygun olarak üretim, tüketim ve girdi ihtiyaçtan ile toprak, su, bitki, hayvan varlığı ve benzeri tabii kaynakların korunması ve geliştirilmesi için araştırma, inceleme, plan, program ve projeler yapmak ve yaptırmak," Bakanlığımıza görev olarak verilmiştir. Ayrıca Yasalarımız ülkemizin topraklarının korunmasında birinci derece Bakanlığımızı sorumlu kılmaktadır. Bu sorumluluğun bilinci ile Bakanlığımız tarafından hazırlanan, 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu 19 Temmuz 2005 tarih ve 25880 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe girmiş ve bu kanuna bağlı olarak hazırlanan Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu Uygulama Yönetmeliği de 15 Aralık 2005 tarih ve 26024 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanmıştır. Söz konusu Kanun ve Yönetmeliği hazırlayan ve uygulayan, bu kapsamda nasıl bir projeye ihtiyaç olduğunu belirleyen ve hazırlanan projeleri inceleyen Bakanlığımızın, gerekli kriterleri ortaya koyarak tarımsal üretimin en önemli kaynaklarından biri olan toprağın korunması konusunda uzman yetiştirmesi hususunda yetkili olduğu hususunda bir tereddüt söz konusu olamaz.

Kaldı ki davacı Oda Başkanlığı tarafından bu eğitim bir defa yapılmış ve 45 ziraat mühendisine sertifika verilmiştir. Ülkemizin dört bir yanında yatırımlar hızla devam etmekte iken davacı Oda Başkanlığı tarafından eğitim verilen 45 kişi ile ülkenin tamamının toprak koruma projesi hazırlama talebinin karşılanması mümkün olmayacağı gerçeğinden hareketle hem yatırımların önünün tıkanmaması için bu açığın kapatılması, hem de meslek mensupları arasında haksız rekabetin önlenmesi amacıyla görülen ihtiyaç üzerine Bakanlığımız bu eğitimleri düzenlemiştir.

5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ve bu Kanuna bağlı olarak Yönetmeliği hazırlayan ve bu mevzuatlarda yer alan toprak koruma projesini hazırlayanların uzman olmasını isteyen Bakanlığımızın, bu uzmanlığın şartlarını belirlemesi ve şartlar çerçevesinde uzman yetiştirmesinin doğru bir yaklaşım olduğu kanaatindeyiz.

24.01.1992 gün ve 21121 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan "Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine ilişkin Tüzüğün 18 ve 19 uncu maddeleri hangi işin hangi bölümden mezun ziraat mühendisi tarafından yapılabileceğini düzenlemektedir, eğitim verme konusunda davacının yetkili olduğuna dair bir düzenleme içermemektedir. Kaldı ki, Ziraat Fakültelerinde Bölümler sürekli olarak değişmektedir. Dolayısıyla bahse konu tüzükte sayılan bölümler değişik dönemlerde olmayabilmektedir.

Bakanlığımızca sadece toprak koruma projesi hazırlanması konusunda eğitim verilmekte olup, işyeri açma izni veya serbest çalışma izni verilmesi söz konusu değildir. Dolayısıyla serbest çalışılabilmesi için TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası‘na üye olma zorunluluğuna bir müdahale de bulunulmamaktadır. Ayrıca, Bakanlığımız TMMOB Ziraat Mühendisleri Odasının eğitim düzenlemesini engelleyici bir çalışma yapmadığı gibi Oda tarafından yapılan bu eğitime de Bakanlığımız tarafından destek sağlanmıştır . Ayrıca, bundan sonra yapılacak çalışmalara da her türlü desteğin verileceği Oda Başkanlığına yazılı olarak bildirilmiştir. Hatta aynı yazıda meslek örgütümüz olan TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası ile yakın diyaloga ve işbirliğine her zaman açık olunduğu ve Oda Başkanlığı tarafından da uygun görülmesi halinde Eylül ayının ilk haftasında toplantı düzenlenmesinin uygun görüldüğü kendilerine bildirilmiştir.

Davacı Oda Başkanlığı, Bakanlığımızın bu çağrısına cevap vermek yerine dava açma yoluna gitmiştir.

Sonuç olarak Bakanlığımız ülkemiz toprak varlığının korunmasında birinci derecede sorumlu ve yetkili olup; ülkemiz genelinde toprak koruma projeleri kapsamında görev alabilecek uzman sayısının azlığı ve bu husustaki ihtiyacın karşılanabilmesi amacıyla bu eğitimleri yapmak gereğini görmüş ve yukarıda arzedilen sair nedenler ve Bakanlığımızın kuruluşuna dair KHK ile kendisine verilen görevleri daha verimli bir biçimde yürütebilmek için kamu yararı ve hizmet gerekleri çerçevesinde bu eğitimleri yapmıştır. Bu eğitimler neticesinde yetiştirilen uzmanlar ülkemizdeki açığın bir nebze olsun giderilmesine önemli katkılarda bulunacak olup halen daha bu yönde ihtiyaç bulunduğu açıktır. Dolayısıyla hukuka ve mevzuata uygun olarak tesis edilen Bakanlığımız işleminin iptal edilmesini gerektirecek bir husus bulunmamaktadır.

Ayrıca, 09.02.2007 tarihli ve 26429 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe giren Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun‘un 5inci maddesi İle Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununa eklenen "EK MADDE 1 - Bakanlık, bu Kanunun uygulamasında ihtiyaç duyulacak her türlü eğitim faaliyetini düzenleyebilir ve eğitim sonrası sertifika verebilir." hükmü ile bu konudaki tereddütlere de son verilmiş olup, açılan davanın hukuki dayanağı kalmamıştır.

NETİCE VE TALEP: Yukarıda arz edilen ve re‘sen nazara alınacak sair nedenlerle Danıştay 8. Dairesinin 03.12.2007 tarih ve E:2006/4114, K:2007/6538 sayılı iptal kararının temyizen incelenerek bozulmasına, yargılama giderlerinin karşı taraf üzerinde bırakılmasına karar verilmesini arz ve talep ederim.

TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANI ADINA
Ahmet Beytullah ATABAY
Hukuk Müşaviri

Okunma Sayısı: 1051