ÜÇ ODA TARAFINDAN KAPASİTE RAPORU DÜZENLENMESİ ALEYHİNE KARAR VEREN MAHKEMEYE KARŞI TEMYİZ BAŞVURUSUNDA BULUNDUK

GENEL MERKEZ ( )
31.07.2008 (Son Güncelleme: 07.08.2008 14:15:09)

DANIŞTAY (..) DAİRESİ BAŞKANLIĞI‘NA
Sunulmak Üzere
ANKARA 11. İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI‘NA

DOSYA NO: 2007/1103 E.
2008/861 K.

TEMYİZ EDEN

DAVACILAR : 1- TMMOB Gıda Mühendisleri Odası

2- TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

3- TMMOB Kimya Mühendisleri Odası

VEKİLLERİ: Av. Sermin GÜRBÜZ
Cinnah Cad. Alaçam Sk. 1/2 Çankaya/ANKARA

DAVALI : TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI-ANKARA

D.KONUSU : Ankara 11. İdare Mahkemesi‘nin 27.03.2008 tarih ve 2007/1103 E., 20081861 K.Sayılı kararının BOZULMASI istemidir.

TEMYİZ NEDENLERİ

1- Davanın, Ziraat Mühendisleri Odası ve Kimya Mühendisleri Odası açısından ehliyet yönünden reddine karar verilmiş olması hukuka aykırıdır.

Müvekkil Odalar, düzelenmiş oldukları kapasite raporlarının üretim izni aşamasında geçerli belge olarak kabul edilmesi talebiyle davalı Bakanlığa müşterek dilekçe vermişlerdir. Davalı Bakanlık ise davacı odaların tek bir dilekçe ile müştereken yapmış oldukları başvuruyu ilgi tutarak her üç Oda‘ya aynı içerikli RET yazıları göndermiştir. Davalı Bakanlığın aynı içerikli yazıyı Oda‘lara ayrı ayrı tebliğ etmesi, her Oda‘nın ayrı dava açmasını gerektirmemektedir.

İYUK‘nun 5.maddesinde "Aynı dilekçe ile dava açılabilecek haller" başlığı altında "...aralarında maddi veya hukuki yönden bağlılık yada sebep-sonuç ilişkisi bulunan birden fazla işleme karşı bir dilekçe ile de dava açılabilir. Birden fazla şahsın müşterek dilekçe ile dava açabilmesi için davacıların hak ve menfaatlerinde iştirak bulunması ve davaya yol açan maddi olay ve hukuki sebeplerin aynı olması gerekir" hükmü yer almaktadır.

Davacı Oda‘ların müşterek alarak açtıkları bu davada hak ve menfaatlerinde iştirak bulunduğu gibi, davaya yol açan maddi olay ve hukuki sebepler de aynıdır. Mahkemenin vermiş olduğu karar İYUK 5.maddesine aykırı düşmektedir.

2- Davanın Gıda Mühendisleri Odası yönünden esastan reddine karar verilmiş olması da hukuka aykırıdır. Davacı Odalar, T.C.Anayasasının 135.maddesi gereği TMMOB yasasıyla kurulmuş, bağımsız yönetmelik yaparak uygulayabilen kamu kurumu niteliğinde kurumlardır.

6235 Sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 2.madde (c) bendinde: "Mühendislik ve mimarlık mesleği mensuplarının müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğinin genel menfaatlerine uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplinini ve ahlakını korumak için gerekli gördüğü bütün teşebbüs ve faaliyetlerde bulunmak" hükmü yer almaktadır.

Aynı maddenin (d) bendinde "Meslek ve menfaatleri ile ilgili işlerde Resmi makamlarla işbirliği yaparak gerekli yardımlarda ve tekliflerde bulunmak, meslekle ilgili bütün mevzuatı, normları, fenni şartnameleri incelemek ve bunlar hakkında görüş ve düşünceleri ilgililere bildirmek." kuruluş amaçları ve yapacağı faaliyetler arasında belirtilmiştir.

Yine 6235 Sayılı Kanunun 39.maddesinde Kanun hükümlerine uygun olarak Yönetmelik çıkarma yetkisi tanınmıştır.

Müvekkil odaların "kapasite raporu" düzenleme yetkileri Ana Yönetmeliklerinde yer almaktadır. 14 Nisan 2007 tarih ve 26493 Sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan Yönetmelik değişikliği hükmü kanuna uygundur, yürürlüktedir ve bağlayıcıdır. Bu Yönetmeliğin iptali için dava açmamış olan davalı Bakanlığın, bu dava içerisinde Yönetmelik hükmünün geçersizliğini iddia etmesinde haklı ve hukuka uygun bir yön yoktur. Davalı İdarenin Resmi Gazete‘de yayımlanan bir yönetmeliği tanımama ve uygulamama gibi bir hakkı ve keyfiyeti yoktur. Müvekkil odaların yürürlükte olan Yönetmelik hükmüne göre düzenledikleri "kapasite belgelerinin" TANINMASI VE KABUL EDİLMESİ HUKUKUN BİR GEREĞİDİR.

Ayrıca davalı Bakanlığın çıkarmış olduğu Yönetmeliklerde sadece "kapasite raporu" denilmektedir. Bağlı olduğu kurumdan alacağı kapasite raporu şeklinde bir tanımlama yoktur. Davalı bakanlığın Yönetmeliklerinde yer almayan bir kısıtlamayı uygulamada getirmesi de hukuka aykırıdır.

5174 Sayılı TOBB kanununda ve 5382 Saydı TESK kanununda bu kurumlara tanınan "kapasite raporu" tanzim yetkisi münhasır bir yetki değildir. Müvekkil odaların Ana yönetmeliklerinde yapılan 14 Nisan 2007 tarih ve 26493 Sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan Ana Yönetmelik Değişikliklerinde bu yetki ve görev müvekkil Oda‘lara da tanınmıştır. Odaların düzenlediği "kapasite raporlarının" kabul edilmemesi hukuka ve Anayasa‘ya açıkça aykırıdır.

SONUÇ VE İSTEM: Yukarıda açıklanan ve re‘sen nazara alınacak sair nedenlerle yerel mahkeme kararının BOZULMASINA karar verilmesini vekaleten arz ve talep ederim. Saygılarımla. 30.07.2008

Davacılar

TMMOB Gıda Mühendisleri Odası

TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

TMMOB Kimya Mühendisleri Odası

Vekili Av. Sermin GÜRBÜZ

Okunma Sayısı: 865