DAMLA SULAMA İHALESİ İLE İLGİLİ OLARAK KAMU İHALE KURUMU'NA KARŞI DAVA AÇTIK

GENEL MERKEZ ( )
28.10.2008 (Son Güncelleme: 28.10.2008 12:10:14)

YÜRÜTMENİN DURDURULMASI TALEPLİDİR

ANKARA NÖBETÇİ İDARE MAHKEMESİNE

  

DAVACI                                           : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

VEKİLİ                                             : Av.Zühal DÖNMEZ

DAVALI                                            : Kamu İhale Kurumu Başkanlığı

                                                             Mevlana Bulvarı (Konya Yolu) No:186 Balgat/ANK.

KONU                                               :26/08/2008 tarih 2008/UY.Z-3552 sayılı Kamu İhale Kurulu kararının İptali talebidir.

AÇIKLAMALAR                             :1) Milli Savunma Bakanlığı Ankara İnşaat Emlak ve Nato Enformasyon Bölge Başkanlığı tarafından 27/08/2008 tarihinde Açık İhale Usulü ile yapılan "Gata Komutanlığı 100.Yıl Vadisi 1.Aşama Damlama Yöntemi ile Sulama sistemi Kurulması" ihalesine ilişkin olarak müvekkil ODA tarafından 18/08/2008 tarih 1431 sayılı dilekçe ile şikayette bulunulmuştur. Şikayet dilekçesi Kurum tarafından incelenmiş ve müvekkil ODA‘nın ihale dökümanı almamış olması nedeniyle şikayet ehliyetinin bulunmadığına karar verilmiştir. Bu karar usul ve yasaya uygun olmayıp iptali gerekir.           

            2) Müvekkil Oda, kaynağını Anayasadan alan kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olup, üyelerinin tüm toplumsal, ekonomik ve mesleki sorunları ile doğrudan ilgilenmekle yükümlüdür.

7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun, Ziraat Yüksek Mühendislerinin   mesleki iştigal veya ihtısas sahaları dahilinde olmak üzere araştırma, ıslah, yetiştirme, toprak muhafaza, zirai mücadele, ziraat alet ve makinaları, bahçe mimarisi, toprak tasnifi, toprak, su, gıda, yem, kimyevi gübre, nebat tahlilleri, teknoloji, zootekni, zirai ekonomi gibi bilumum zirai hizmet ve faaliyetlerde bulunmaya, lisans aldıkları veya ihtısas yaptıkları sahalara ait keşif, plan ve projeleri hazırlamaya ve tatbik etmeye,bütün bu sahalarda gerekli kontrol, muayane, ekspertiz, ehlivukuf işlerini görmeye, raporlar tanzim etmeye, zirai danışma büroları ve laboratuvarları açmaya, hususi müessese ve işletmeler kurmaya ve idare etmeye veya bunların mesul müdürlüğünü ifaya salahiyetli olduklarını düzenlemiştir. Ziraat Mühendislerinin Görev Ve Yetkilerine İlişkin Tüzükte, Ziraat Mühendislerinin Genel Çalışma Alanları, Görev ve Yetkileri gösterilmiş olup bu yetki ve görevler arasında sulama tesisleri, sulama suyu sağlamak için yapılacak göletler, drenaj, toprak erezyonunu önleyici toprak ve su muhafaza edici tesisler ile ilgili araştırma, etüd, plan, proje uygulama ve kontrol hizmetlerini yapma. sulama tesislerinde, suyun tarımda kullanılmasıyla ilgili arazi tesviyesi, tarla başı kanalları, tarla grup yolları, tarla içi sulama ve drenaj tesisleri, arazi ıslahı, toplulaştırması, dağıtımı ve benzeri toprak ve su kullanımını geliştirme projeleri, toprak su bitki ilişkileri etüdleri, fizibilite, planlama, projelendirme uygulama ve kontrolu de bulunmaktadır.

06.04.2005 Tarih, 25778 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinin 6.maddesine göre de; Üyelerin hak ve yetkilerini savunmak, ortak gereksinimlerini karşılamak, mesleki uygulamaları kolaylaştırmak, mesleğin genel yararlara uygun olarak gelişmesini sağlamak ve bu yetkilerin kullanılabilmesini gerçekleştirmek üzere resmi ve özel kuruluşlarda girişimlerde bulunmak, müvekkil ODA‘nın amaç ve görevleri arasında sayılmıştır. Bu bağlamda müvekkil ODA dava konusu işlemden olumsuz etkilenen üyesi Ziraat Mühendislerinin menfaatlerini korumak için işbu davayı açmış bulunmaktadır.

İPTAL NEDENLERİ                       : Şikayete konu ihaleyi yapan Milli Savunma Bakanlığı Ankara İnşaat Emlak ve Nato Enformasyon Bölge Başkanlığının 05/08/2008 tarihinde yayınlanan Gata Komutanlığı 100 yıl vadisi 1.aşama damla yöntemi ile sulama sistemi kurulması ihalesinde ihale teknik şartnamesi eklerinde yer alan 4.3.2 (a) ve (b) bentlerinde Anahtar Teknik Personel ve Teknik Personel listesinde meslek unvanı Makine mühendisi olarak belirtilmiş; 4.5 fıkrasında da "ihale konusu iş ya da benzer işe denk sayılacak mühendislik ve mimarlık bölümleri makine mühendisliğidir" denilmiştir. Bu durumun Ziraat Mühendislerinin mesleki haklarının ihlalini doğurduğu gerekçesi ile müvekkil ODA Kamu İhale Kurumu Başkanlığına 18.08.2008 tarih 1431 sayılı yazı ile başvurmuş ve başvurusu KİK‘nun 26/08/2008 tarih 2008/053 sayılı toplantısında görüşülmüştür.

İnceleme sonucu KİK, şikayeti reddetmiştir. KİK‘nun red gerekçesi dayanağı olan kanun ve yönetmeliğe uygun değildir. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 5.md.sine göre İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.    Kanunun 12.md.sine göre de İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlayacaktır. 17/b md.sinde de İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak yasak fiil ve davranışlardan sayılmıştır.

Görüldüğü gibi kanuna aykırı olarak düzenlenen teknik şartnamedeki aykırılığın giderilmesi için başvuru ve şikayet yapılmış ancak reddedilmiştir. Oysa kanunun özünü oluşturan rekabet koşullarının sağlanması gerekir iken bu yapılmayarak rekabet engellenmiştir.

İhalenin başlangıcından sözleşmenin imzalanmasına kadar olan süre içerisinde idarece yapılan işlemlerde bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olmadığına ilişkin şikayetleri inceleyerek sonuçlandırmak Kamu İhale Kurumunun görev ve yetkilerindendir. Kanunda, şikayet koşulları arasında doküman satın alınması zorunluluğu bulunmamaktadır ve zaten ODA üyesi bir ziraat mühendisinin doküman satın alması da şartname gereği mümkün görünmemektedir, çünkü ihaleye katılması engellenmiştir.

          İhalelere Yönelik Yapılacak Başvurular Hakkında Yönetmeliğin 4.md.nde Şikayet şöyle tanımlanmıştır: İhale sürecinde Kanun ve ilgili mevzuatta belirtilen usul ve esaslara aykırı idari işlem tesis edildiği iddiasıyla aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idareye yapılan başvurulardır. İstekli olabileceklerin de şikayet hakkı bulunduğu çok açıktır. Ziraat Mühendisliği mesleği ile doğrudan ilgili olan ihale konusu işe ziraat mühendislerinin istekli olabileceklerinde şüphe yoktur. Dolayısıyla müvekkil ODA usul ve esaslara aykırı idari işlem yapıldığı (teknik şartnamade ziraat mühendisliği mesleğine yer verilmemesi) iddiası ile şikayette bulunabilir. Şikayet ehliyetini düzenleyen 5.md.de Bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden şikayet başvurusunda bulunabilir denilmektedir.

          Kanun ve Yönetmelik hükümleri son derece açık ve anlaşılır olmasına rağmen, davalı kurumun  şikayet ehliyetinin ihale dökümanı alınması koşuluna bağlaması anlaşılamamıştır.

HUKUKİ NEDENLER        : Anayasa, İYUK, 7472 Sayılı Kanun, 4734 Sayılı Kanun, Ziraat  Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük, Yönetmelik,  İlgili tüm   mevzuat.

DELİLLER                           :İhale Bülteni, Dilekçeler, dava konusu Karar.   

SONUÇ ve İSTEM               : Açıklanan ve Mahkemenizce re‘sen dikkate alınacak nedenlerle, 26/08/2008 tarih 2008/UY.Z-3552 sayılı Kamu İhale Kurulu kararının Yürütülmesinin Durdurulmasına ve İptaline, yargılama giderleri ile vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini  saygı ile arz ve talep ederim.

Av.Zühal DÖNMEZ

Davacı Vekili

Eki: Vekaletname

      İlgili belgeler

Okunma Sayısı: 1942