"KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN ÇALIŞMA VE SAĞLIK KONTROL YÖNETMELİĞİ" NİN BAZI MADDELERİNİN İPTALİNE YÖNELİK DANIŞTAY BAŞVURUSU

GENEL MERKEZ ( )
04.08.2004 (Son Güncelleme: 04.08.2004 15:16:09)

DANIŞTAY İLGİLİ DAİRESİNE SUNULMAK ÜZERE
DANIŞTAY BAŞKANLIĞINA

DAVACI : TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

VEKİLİ : AV.ZÜHAL DÖNMEZ

DAVALI : T.C. TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI

KONU : 18 HAZİRAN 2004 TARİH 25496 SAYILI RG’DE
 YAYIMLANAN “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK
 İŞLETMELERİNİN ÇALIŞMA VE SAĞLIK KONTROL
YÖNETMELİĞİ”NİN BAZI MADDELERİNİN İPTALİ TALEBİDİR.

OLAYLAR : DAVALI TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI TARAFINDAN, HAZIRLANAN “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN ÇALIŞMA VE SAĞLIK KONTROL YÖNETMELİĞİ” 18.6.2004 GÜN, 25496 SAYILI RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANARAK YÜRÜRLÜĞE GİRMİŞTİR (EK 1). ADI GEÇEN YÖNETMELİK, 14.9.1998 GÜN, 23463 SAYILI RG’DE YAYIMLANARAK YÜRÜRLÜĞE GİREN “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN SAĞLIK KONTROL YÖNETMELİĞİ” (EK 2) İLE 27.7.2000 GÜN, 24122 SAYILI RG’DE YAYIMLANARAK YÜRÜRLÜĞE GİREN “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİ YÖNETMELİĞİ” Nİ (EK 3) YÜRÜRLÜKTEN KALDIRMAKTADIR.

YÜRÜRLÜKTEN KALKAN YÖNETMELİKLERİN AYRI AYRI DÜZENLEDİKLERİ KONULAR, İPTALİNİ TALEP ETTİĞİMİZ BU TEK YÖNETMELİKTE ELE ALINMAYA ÇALIŞILMIŞTIR. KONU ÖZETLE ŞÖYLEDİR: 14 EYLÜL 1998 TARİHLİ “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN ÇALIŞMA VE SAĞLIK KONTROL YÖNETMELİĞİ” İLE, KANATLI HAYVANLARA AİT KULUÇKAHANELER İLE DAMIZLIK KANATLI HAYVAN İŞLETMELERİNİN HİJYEN VE SAĞLIK KURALLARINA UYGUNLUKLARINI DÜZENLEMEK, KONTROLLERİNİ YAPMAK VE BAKANLIKÇA BELİRLENEN HASTALIKLARDAN ARİ OLAN KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİ SERTİFİKALANDIRMAK; 23 MAYIS 2001 TARİHLİ DEĞİŞİKLİKLERİ İLE BİRLİKTE 27 TEMMUZ 2000 TARİHLİ “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİ YÖNETMELİĞİ” İLE DE, KANATLI HAYVANLARA AİT KULUÇKAHANELER İLE DAMIZLIK KANATLI HAYVAN İŞLETMELERİNİN TEKNİK VE HİJYENİK ŞARTLARDA KURULMALARINI SAĞLAMAK, İŞLETMENİN ATIK VE ARTIKLARININ ÇEVRE VE TOPLUM SAĞLIĞINA ZARAR VERMESİNİ ÖNLEMEK, KANATLI HAYVAN HASTALIKLARININ YAYILMASINI ENGELLEMEK, BU TÜR İŞLETMELERİN KURULUŞ, AÇILIŞ VE ÇALIŞMA İZİNLERİNİ VERMEK, AMAÇLANMIŞTIR. BU İKİ YÖNETMELİĞİ YÜRÜRLÜKTEN KALDIRAN İPTALİNİ TALEP ETTİĞİMİZ 18.6.2004 TARİHLİ “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN ÇALIŞMA VE SAĞLIK KONTROL YÖNETMELİĞİ” İSE AMACINI, KANATLI HAYVANLARA AİT KULUÇKAHANELER VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN HİJYENİK ŞARTLARDA KURULMALARINI SAĞLAMAK, İŞLETMENİN ATIK VE ARTIKLARININ ÇEVRE VE TOPLUM SAĞLIĞINA ZARAR VERMESİNİ ÖNLEMEK, BİYOGÜVENLİK TEDBİRLERİNİN ALINMASINI TEMİN ETMEK, KANATLI HAYVAN HASTALIKLARININ YAYILMASINI ENGELLEMEK, BU TÜR İŞLETMELERİN YER SEÇİM, KURULUŞ VE ÇALIŞMA İZİNLERİNİ VERMEK, BAKANLIKÇA BELİRLENEN HASTALIKLARDAN ARİ OLAN KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİ SERTİFİKALANDIRMAK, OLARAK BELİRLEMİŞTİR.

NE YAZIK Kİ GEREK HUKUK YAPMA TEKNİĞİ GEREK İÇERİK OLARAK YETERSİZ OLAN BU YÖNETMELİĞİN İPTALİNİ GEREKTİREN BİR ÇOK KONU BULUNMAKTADIR. YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN YÖNETMELİKLER DÜZENLEDİKLERİ KONULARI ANLAŞILIR VE SİSTEMATİK BİR ŞEKİLDE ELE ALMIŞLARKEN, YENİ YÖNETMELİK YANLIŞ BÖLÜMLEMELER VE BAŞLIKLAR, DÜZENLENMEMİŞ ALANLAR İLE KARMAŞIK BİR YAPIYA SAHİPTİR.

ÇOK AÇIKTIR Kİ YÖNETMELİKLER, DAYANDIKLARI KANUN VE TÜZÜKLERİN UYGULANMASINI GÖSTEREN, KANUN VE TÜZÜĞE AYKIRI OLAMAYAN DÜZENLEYİCİ İŞLEMLERDİR. AYRICA HERHANGİ BİR ALANI DÜZENLEYEN YÖNETMELİĞİN, DAYANDIĞI KANUN VE TÜZÜKTE BİR DEĞİŞİKLİK YOK İKEN BİRDENBİRE YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILARAK YERİNE BAŞKA BİR YÖNETMELİK YAPILMASI DA İDARENİN SÜREKLİLİĞİ İLKESİNE AYKIRIDIR. EKSİKLİKLER VARSA DEĞİŞİKLİKLER İLE TAMAMLANABİLİR. OYSA BURADA HİÇBİR GEREKÇE GÖSTERİLMEDEN VE YENİLİK GETİRİLMEDEN (AKSİNE ÇOĞU HÜKÜM YOK EDİLEREK) AYNI KONUDA YENİ BİR YÖNETMELİK YAPILMIŞTIR.

İDARE’NİN YENİ BİR YÖNETMELİK HAZIRLAMADAKİ AMACI, ALANDA YAŞANAN AKSAKLIKLARI DÜZENLEMEK DEĞİL, YÖNETMELİKE KONU ÇALIŞMA ALANINI BİR MESLEĞE ÖZGÜLEMEYE YÖNELİK GAYRETTİR. İDARE’NİN BENZERİ HUKUKA AYKIRI AMAÇ TAŞIYAN DÜZENLEMELERİNE KARŞI ODA’MIZIN AÇTIĞI DAVALAR, HALEN SÜRMEKTEDİR. SÖZ KONUSU YÖNETMELİK’İN İPTAL NEDENLERİ İSE, AŞAĞIDA SUNULMAKTADIR.

İPTAL NEDENLERİ :

1)YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİ YÖNETMELİĞİ” NİN 3 ÜNCÜ MADDESİNDE, “HUKUKİ DAYANAK” BÖLÜMÜNDE, 7472 SAYILI “ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA KANUN” SAYILMAKTA İKEN, İPTALİNİ TALEP ETTİĞİMİZ YENİ YÖNETMELİĞİN 3 ÜNCÜ MADDESİNDE, ADI GEÇEN KANUN, HUKUKİ DAYANAK BÖLÜMÜNDEN ÇIKARTILMIŞTIR.

BU DÜZENLEME, İDARE’NİN HUKUKA YABANCI OLAN AMACINI OLANCA AÇIKLIĞI İLE ORTAYA KOYMAKTADIR. İDARE’NİN AMACI, ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLERİ İLE ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN, BU ALANDA YASA VE TÜZÜKTEN GELEN YETKİLERİNİ, YÖNETMELİK İLE KALDIRMAKTIR !..

7472 SAYILI KANUNUN (EK 4) 2 İNCİ MADDESİ ŞÖYLEDİR:

<İ>“ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLERİ MESLEKİ İŞTİGAL VEYA İHTISAS SAHALARI DAHİLİNDE OLMAK ÜZERE ARAŞTIRMA, ISLAH, YETİŞTİRME, TOPRAK MUHAFAZA,ZİRAİ MÜCADELE, ZİRAAT ALET VE MAKİNALARI, BAHÇE MİMARİSİ, TOPRAK TASNİFİ,TOPRAK,SU,GIDA, YEM, KİMYEVİ GÜBRE, NEBAT TAHLİLLERİ, TEKNOLOJİ, ZOOTEKNİ, ZİRAİ EKONOMİ GİBİ BİLUMUM ZİRAİ HİZMET VE FAALİYETLERDE BULUNMAYA, LİSANS ALDIKLARI VEYA İHTİSAS YAPTIKLARI SAHALARA AİT KEŞİF, PLAN VE PROJELERİ HAZIRLAMAYA VE TATBİK ETMEYE, BÜTÜN BU SAHALARDA GEREKLİ KONTROL, MUAYENE, EKSPERTİZ, EHLİVUKUF İŞLERİNİ GÖRMEYE, RAPORLAR TANZİM ETMEYE, ZİRAİ DANIŞMA BÜROLARI VE LABORATUVARLARI AÇMAYA, HUSUSİ MÜESSESE VE İŞLETMELER KURMAYA VE İDARE ETMEYE VEYA BUNLARIN MESUL MÜDÜRLÜĞÜNÜ İFAYA SALAHİYETLİDİRLER.”

DİĞER TARAFTAN, 7472 SAYILI ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ KANUNU’NUN 6 INCI MADDESİNİN ÖNGÖRDÜĞÜ “ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN” TÜZÜK (EK 5), 24 OCAK 1992 TARİH VE 21121 SAYILI RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANARAK YÜRÜRLÜĞE GİRMİŞTİR. SÖZÜ EDİLEN TÜZÜĞÜN “ZOOTEKNİ” BAŞLIKLI 21 İNCİ MADDESİ HÜKMÜ AYNEN ŞÖYLEDİR;

<İ> “ZOOTEKNİ ALANINDA ÖĞRENİM GÖRMÜŞ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ, HAYVAN NESLİNİN ISLAHI, GELİŞTİRİLMESİ, ÇOĞALTILMASI, İTHAL VE İHRACI, HAYVAN ÜRÜNLERİ ÜRETİMİ VE PAZARLANMASI İLE İLGİLİ KONULARDA FAALİYETTE BULUNMAYA YETKİLİDİRLER”.

GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ, 7472 SAYILI KANUN GEREĞİ, ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLERİ MESLEKİ İŞTİGAL VEYA İHTİSAS SAHALARI DAHİLİNDE OLMAK ÜZERE, ZOOTEKNİ ALANINDA HİZMET VE BU HİZMETİN GEREKTİRDİĞİ FAALİYETLERDE BULUNMAYA YETKİLİDİRLER. YETKİ TÜZÜĞÜ GEREĞİ DE, ZOOTEKNİ ALANINDA ÖĞRENİM GÖRMÜŞ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ, HAYVAN NESLİNİN ISLAHINDAN GELİŞTİRİLMESİNE, ÇOĞALTILMASINA, HAYVAN ÜRÜNLERİNİN ÜRETİMİNE .. KADAR HER ALANDA YETKİLİDİRLER.

YÖNETMELİĞİN DÜZENLEDİĞİ ALANIN KAPSAMINA, KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN ÇALIŞMA ESASLARININ DA GİRDİĞİ DİKKATE ALINDIĞINDA, YASA VE TÜZÜK İLE BU ALANDA YETKİLENDİRİLMİŞ ZOOTEKNİ BÖLÜMÜ MEZUNU ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN YETKİLERİNİN, YÖNETMELİĞİN HUKUKİ DAYANAK BÖLÜMÜNDEN 7472 SAYILI YASA’NIN ÇIKARILMASI SURETİYLE ADETA GASP EDİLMESİ, İDARİ İŞLEMİN AMACI YÖNÜYLE HUKUKA AYKIRIDIR, BU NEDENLERLE YÖNETMELİĞİN 3.MADDESİNİN İPTALİ GEREKMEKTEDİR.

2)İPTALE KONU EDİLEN YÖNETMELİK’İN 4.MADDESİNDE TANIMLANAN ENSTİTÜ MÜDÜRLÜĞÜ KAPSAMINDAN, BİR ÖNCEKİ YÖNETMELİKTE BULUNAN ANKARA TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ MÜDÜRLÜĞÜ NEDENSİZ BİR ŞEKİLDE ÇIKARILMIŞ, BUNA KARŞILIK MANİSA TAVUK HASTALIKLARI ARAŞTIRMA VE AŞI ÜRETİM ENSTİTÜSÜ MÜDÜRLÜĞÜ, ENSTİTÜ MÜDÜRLÜĞÜ KAPSAMINDA TUTULMUŞTUR. OYSA YÖNETMELİK YAYIM TARİHİNDEN YAKLAŞIK 1 HAFTA ÖNCE, 07.06.2004 TARİH 2004/7405 SAYILI BAKANLAR KURULU KARARI (11.06.2004 TARİH, 25489 SAYILI RG) İLE MANİSA TAVUK HASTALIKLARI ARAŞTIRMA VE AŞI ÜRETİM ENSTİTÜSÜ MÜDÜRLÜĞÜ KAPATILMIŞTIR (EK 6).

İDARE, KAPATILAN MANİSA ENSTİTÜSÜ’NÜ KAPSAMDA SAYARKEN, ANKARA TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ MÜDÜRLÜĞÜ’NÜ KAPSAMDAN ÇIKARMAKTA BİR SAKINCA GÖRMEMEKTEDİR…

OYSA TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ İKTİSAT VEKALETİNCE 1930 YILINDA KURULMUŞ, 1968 YILINDA GÜNÜN İHTİYAÇLARINA UYGUN OLARAK MÜESSESENİN KURULUŞU YENİDEN DÜZENLENEREK ADI TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA VE PLANLAMA GENEL MERKEZİ (TAPGM) OLARAK DEĞİŞTİRİLMİŞ OLUP, MÜESSESENİN ŞİMDİKİ ADI TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ MÜDÜRLÜĞÜ’DÜR.

TAPGM’NİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI İLE ÇALIŞMA USUL VE PRENSİPLERİNİ DÜZENLEYEN TALİMAT, “3203 SAYILI ZİRAAT VEKALETİ VAZİFE VE TEŞKİLAT KANUNUN 6 INCI MADDESİ GEREĞİNCE ZİRAAT İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE VERİLMİŞ BULUNAN TAVUKÇULUK HİZMETLERİNİN YURT ÖLÇÜSÜNDE VEYA BÖLGELERİNDE VERİMLİ VE EKONOMİK ŞEKİLDE GELİŞMESİNİ SAĞLAYACAK TEKNİK, EKONOMİK VE TEKNOLOJİK ARAŞTIRMALAR YAPMAK, ALINAN SONUÇLARI DEĞERLENDİREREK, İLLER YAYIM TEŞKİLATINA VE YETİŞTİRİCİNİN İSTİFADESİNE SUNMAK AMACIYLA BAKANLIK MAKAMININ 11/02/1969 TARİHLİ ONAYLARI İLE ANKARA TAVUKÇULUK VE ARICILIK ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ BÜNYESİNDE KURULAN TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA PLANLAMA GENEL MERKEZİ İLE KURULMUŞ VE KURULACAK OLAN ARAŞTIRMA VE PLANLAMA BÖLGE MÜDÜRLÜKLERİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI İLE İŞ İLİŞKİLERİNİN ÇALIŞMA USUL VE PRENSİPLERİNİ” DÜZENLEMEKTEDİR. .

TAPGM’NİN BAŞLICA GÖREVLERİ İSE, ŞÖYLE SAYILMAKTADIR; (A) TAVUKÇULUKLA İLGİLİ YURT ÇAPINDA VE BÖLGESEL PLAN, PROGRAM VE PROJELERİ HAZIRLAMAK, HAZIRLATMAK VE BUNLARIN UYGULANMASINI SAĞLAMAK, (B) DEĞİŞİK EKOLOJİK VE EKONOMİK ŞARTLARA SAHİP İŞLETMELER İÇİN EN UYGUN IRKLARI VEYA HİBRİDLERİ TESBİT ETMEK VE BUNLARI GELİŞTİRMEK, (C) MEMLEKET ŞARTLARINDA TEMİN EDİLEBİLECEK YEM MADDELERİ İLE EN ÜSTÜN VERİMİ SAĞLAYACAK RASYONLARIN ARAŞTIRMASINI YAPMAK, (D) TAVUK ÜRÜNLERİNİN KALİTELERİNİ YÜKSELTİCİ FAKTÖRLER ÜZERİNDE ARAŞTIRMALAR YAPMAK, (E) İTHAL EDİLEN VEYA YURT İÇİNDE YAPILAN TAVUKÇULUK MAKİNE VE EKİPMANLARININ TESTLERİNİ YAPMAK VEYA YAPTIRMAK, (F) İŞLETMELERİN YETİŞTİRDİKLERİ VEYA İTHAL ETTİKLERİ DAMIZLIKLARIN VERİM KONTROLLERİNİ YAPMAK, (G) TAVUKÇULUKLA İLGİLİ DİĞER HER TÜRLÜ UYGULAMALI VE GELİŞTİRME ARAŞTIRMALARI YAPMAK, (H) ARAŞTIRMA SONUÇLARINI İLLER YAYIM TEŞKİLATI VASITASIYLA YETİŞTİRİCİLERE YAYMAK VE HER KADEMEDE TEKNİK ELEMAN EĞİTİMİ YAPMAK, (I) YETİŞTİRİCİLERİN ÖRGÜTLENMESİNE YARDIMCI OLMAK VE KONUSUNDA BUNLARLA HER TÜRLÜ TEKNİK İŞ BİRLİĞİ KURMAK, (İ) PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI YAPMAK; BU AMAÇLA İLGİLİ PAZARLAMA TESİSLERİNİ KURMAK, YETİŞTİRİCİLERİN KURACAKLARI PAZARLAMA TESİSLERİNE TEKNİK YARDIMDA BULUNMAK, (J) TARIM BAKANLIĞINCA TAVUKÇULUKLA İLGİLİ OLARAK VERİLECEK DİĞER GÖREVLERİ YAPMAK.. OLARAK SAYILMAKTADIR.

GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ, ESKİ ADI TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA VE PLANLAMA GENEL MERKEZİ (TAPGM), ŞİMDİKİ ADI TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ MÜDÜRLÜĞÜ OLAN KURULUŞ, ÜLKE TAVUKÇULUĞU İLE İLGİLİ TÜM ALANLARDA GÖREVLİ VE YETKİLİ BİR KURULUŞ İKEN, YÖNETMELİK’İN “TANIMLAR” BAŞLIKLI 4. MADDESİNDE SÖZÜ EDİLEN ENSTİTÜ’NÜN SAYILMAMASI, BUNA KARŞILIK VETERİNER KONTROL ARAŞTIRMA ENSTİTÜLERİNİN VE KAPATILAN MANİSA ENSTİTÜSÜ’NÜN SAYILMASI, İDARE’NİN YUKARIDA DA BELİRTİLEN MESLEK TAASSUBUNA YÖNELİK TUTUMUNU SOMUTLAŞTIRMAKLA KALMAMAKTA, AYNI ZAMANDA KAMU YARARI KAVRAMINA DA AYKIRI BİR TUTUM SERGİLEMEKTEDİR. BU NEDENLE, YÖNETMELİĞİN 4 ÜNCÜ MADDESİNİN “ENSTİTÜ MÜDÜRLÜĞÜ” TANIMININ İPTALİ GEREKMEKTEDİR.

3) İPTALE KONU YÖNETMELİK’İN YİNE 4 ÜNCÜ MADDESİNDE, TEKNİK MÜDÜR VE TEKNİK PERSONEL TANIMLARI, AŞAĞIDAKİ ŞEKİLDE YAPILMAKTADIR;

<İ>TEKNİK MÜDÜR: BU YÖNETMELİK KAPSAMINDAKİ İŞYERLERİNİN, BU YÖNETMELİK HÜKÜMLERİNE UYGUN OLARAK FAALİYET GÖSTERMESİNDEN İŞVERENLE SORUMLU OLAN VETERİNER HEKİMİ VEYA ZOOTEKNİSTİ,

<İ>TEKNİK PERSONEL: BU TÜR İŞLETMELERDE ÇALIŞACAK OLAN SORUMLU YÖNETİCİ DIŞINDAKİ VETERİNER HEKİMLERİ VE ZOOTEKNİSTLERİNİ

<İ>KONUYLA İLGİLİ OLARAK DAHA ÖNCE YÜRÜRLÜKTE OLAN 23.05.2001 TARİH VE 24410 SAYILI RESMİ GAZETEDE YAYINLANMIŞ KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİ YÖNETMELİĞİNDEKİ TEKNİK MÜDÜR VE TEKNİK PERSONEL TANIMLARI İSE AŞAĞIDAKİ GİBİ YAPILMAKTAYDI;

<İ>SORUMLU TEKNİK MÜDÜR: BU YÖNETMELİK KAPSAMINDAKİ İŞYERLERİNİN, BU YÖNETMELİK HÜKÜMLERİNE UYGUN OLARAK FAALİYET GÖSTERMESİNDEN İŞVERENLE SORUMLU OLAN VETERİNER HEKİMİ VEYA ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) VEYA ZİRAAT MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST)’DİR

<İ>TEKNİK PERSONEL: BU TÜR İŞLETMELERDE ÇALIŞACAK OLAN SORUMLU YÖNETİCİ VE SORUMLU VETERNER HEKİM DIŞINDAKİ VETERİNER HEKİMLERİ VE ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) VEYA ZİRAAT MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST)’DİR.

BU KARŞILAŞTIRMAYLA AÇIKÇA GÖRÜLEBİLECEĞİ GİBİ, ZOOTEKNİST TERİMİ HER İKİ YÖNETMELİKTE DE BULUNURKEN ZİRAAT MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) TERİMİ YENİ YÖNETMELİKTE YER ALMAMIŞTIR. BU EKSİKLİK, ZOOTEKNİST TERİMİNİN İLGİLİ TANIMLAR İÇİNDE YER ALMIŞ OLMASIYLA GİDERİLEBİLECEK BİR EKSİKLİK DEĞİLDİR TAM TERSİNE, BİR MESLEK GRUBUNUN TAM ANLAMIYLA YETKİ GASPINA UĞRADIĞININ İŞARETİDİR. BURADA SÖZÜ EDİLEN ZOOTEKNİSTİ TERİMİ YİNE VETERİNER HEKİMİ İFADE ETMEKTEDİR. ÇÜNKÜ, VETERİNER FAKÜLTELERİ DE LİSANSÜSTÜ DÜZEYİNDE ZOOTEKNİ EĞİTİMİ VERMEKTEDİRLER. BÖYLECE İDARE, YÖNETMELİK’TE YAPTIĞI KÜÇÜK BİR DEĞİŞİKLİKLE, ZİRAAT MÜHENDİSİ ZOOTEKNİSTLERİ ÇALIŞMA ALANINDAN TÜMÜYLE ÇIKARMAYI HEDEFLEMEKTEDİR.

YUKARIDA BELİRTİLEN YETKİ GASPI, AYNI ZAMANDA BİR MESLEK GRUBUNUN MESLEĞİ İLE İLGİLİ BİR ALANDA ÇALIŞAMAMASI GİBİ ÇOK VAHİM BİR SONUCA DA ULAŞMAKTADIR.

ZİRAAT MÜHENDİSİ ZOOTEKNİSTLER, 4 YLLIK FAKÜLTE EĞİTİMLERİ SÜRESİNCE, ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN TÜZÜK’TE BELİRTİLEN KONULARDA ÇALIŞABİLECEK YETKİNLİKTE YETİŞTİRİLMEKTEDİRLER. BU EĞİTİM SÜRECİ SONRASINDA, ZOOTEKNİ BÖLÜMÜ MEZUNU ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN, EĞİTİMİNİ ALDIKLARI ALANDA GÖREV VE YETKİ SAHİBİ OLMALARI TABİİDİR.

ÜLKEMİZ İÇİN ÇOK ÖNEMLİ OLAN BİR ÜRETİM ALANINDA, BU ALANA FARKLI YÖNLERDEN HİZMET VE KATKI YAPAN VETERİNER HEKİMLER VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ARASINDA UYUMLU ÇALIŞMA KOŞULLARININ YARATILMASI, SEKTÖRDE BEKLENİLEN GELİŞMENİN SAĞLANMASININ TEMEL UNSURLARINDAN BİRİSİDİR. SÖZ KONUSU YÖNETMELİK BU İKİ MESLEK GRUBU ARASINDA UYUM VE İŞBİRLİĞİ SAĞLAMAK YERİNE, BUNUN TERSİ OLARAK, VAROLAN ÇALIŞMA ORTAMINI DA ZEDELEMEKTEDİR. BU YÖNETMELİK, SEKTÖRDE TELAFİSİ OLMAYACAK PEK ÇOK SAKINCANIN GERÇEKLEŞMESİNE NEDEN OLABİLECEKTİR. ÇÜNKÜ HAYVANCILIĞI SADECE SAĞLIK HİZMETLERİYLE SINIRLI KILMAK AKLA VE BİLİME AYKIRIDIR. KONUNUN UZMANLARI BİLİRLER Kİ SAĞLIKLI HAYVAN POPULASYONLARI ANCAK ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN (ÖZELİKLE ZOOTEKNİSTLER) GÖREV, YETKİ VE SORUMLUKLARI DAHİLİNDE BİLGİ BİRİKİMİNE DAYALI TEKNİK DONANIMLAR ÜZERİNE İNŞA EDİLEBİLİR. KISACASI TARIMSAL FAALİYETLERDE VE ÖZELLİKLE HAYVANCILIKTA YAPILAN UYGULAMALARI SADECE SAĞLIK VE HİJYENDEN İBARET SAYMAK ADETA TARIMSAL FAALİYETİ REDDETMEK ANLAMINA GELİR Kİ BU DA KABUL EDİLEBİLİR BİR YAKLAŞIM DEĞİLDİR.

BU NEDENLE, YÖNETMELİĞİN 4 ÜNCÜ MADDESİNİN “TEKNİK MÜDÜR” VE “TEKNİK PERSONEL” TANIMLARININ İPTALİ GEREKMEKTEDİR.

4) İPTALE KONU YÖNETMELİK’İN 4 ÜNCÜ MADDESİNİN “KOMİSYON” TANIMI AŞAĞIYA ÇIKARTILMIŞTIR;

<İ>KOMİSYON: KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMESİNİN BULUNDUĞU İLİN BAĞLI OLDUĞU ENSTİTÜ MÜDÜRLÜĞÜNDEN 2 (İKİ) VETERİNER HEKİM İLE KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMESİNİN BULUNDUĞU İL HAYVAN SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ VE/VEYA İLÇE MÜDÜRLÜKLERİNDEN GÖREVLENDİRİLEN 1 (BİR) VETERİNER HEKİMİN KATILIMIYLA OLUŞAN ÇALIŞMA GRUBUNU

KONUYLA İLGİLİ OLARAK DAHA ÖNCE YÜRÜRLÜKTE OLAN 27.07.2000 TARİH VE 24122 SAYILI RESMİ GAZETEDE YAYIMLANMIŞ “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİ YÖNETMELİĞİ” NİN 5 İNCİ MADDESİ (C) FIKRASI İSE, AŞAĞIDAKİ HÜKMÜ TAŞIMAKTAYDI;

C ) <İ>... İLİN BAĞLI OLDUĞU ENSTİTÜ MÜDÜRLÜĞÜ’NDEN İKİ UZMAN VETERİNER HEKİM, ANKARA TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA ENSTİTÜ MÜDÜRLÜĞÜ’NDEN BİR ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST), İL MÜDÜRLÜĞÜ’NDEN BİR VETERİNER HEKİM İLE BİR ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST)OLUŞTURACAKLARI KOMİSYON ..

GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ, 2000 VE 2001 TARİHLİ YÖNETMELİKTE, ÜÇ VETERİNER HEKİM VE İKİ ZİRAAT MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) DENGESİ KORUNMUŞKEN, YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİ İLE ZİRAAT MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİSTLER) TÜMÜYLE KOMİSYON’DAN ÇIKARILMIŞTIR.

BU DURUM, YALNIZCA YÖNETMELİK’İN HER SAFHASINA YAYILMIŞ OLAN MESLEK TAASSUBUNU AÇIKÇA GÖSTERMEKLE KALMAMAKTA, AYNI ZAMANDA, MULTİDİSİPLİNER BİR ÇALIŞMA ALANINA SAHİP OLMASI GEREKEN KOMİSYON’U YALNIZCA VETERİNERLERİN ÇALIŞMA ALANINA TERK ETMEKTE VE BÖYLECE KOMİSYON’UN KAMU YARARINA UYARLI ÇALIŞMA ÜRETME GÜCÜNÜ DE KIRMAKTADIR.

BU NEDENLE, YÖNETMELİĞİN 4 ÜNCÜ MADDESİNİN “KOMİSYON” TANIMININ İPTALİ GEREKMEKTEDİR.

5) YÖNETMELİĞİN 9 UNCU MADDESİNİN 2 İNCİ FIKRASINDA YER TESBİTİ KONUSU DÜZENLENMİŞTİR.

GENE ÖNCEKİ YÖNETMELİĞİN 5 İNCİ MADDESİNDE AYRINTILI VE ANLAŞILIR OLAN BU KONUDA ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ (ZOOTEKNİST) NİN YETKİ VE GÖREVLERİ KALDIRILMIŞTIR. BÖYLECE YER SEÇİMİ KONUSUNDA TEK YETKİLİ İŞLETMENİN BULUNDUĞU İLİN BAĞLI OLDUĞU ENSTİTÜ MÜDÜRLÜĞÜNDEN VE O YER HAYVAN SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜNDEN GÖREVLENDİRİLECEK VETERİNER HEKİMLER OLARAK KALMIŞLARDIR. BÖYLECE ANKARA TAVUKÇULUK ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ MÜDÜRLÜĞÜNÜN YÖNETMELİKTEN ÇIKARILMA NEDENİ DE ANLAŞILMAKTADIR, ÇÜNKÜ YER SEÇİMİNİ KONUSUNDA YETKİLİ OLAN KOMİSYONDA BU ENSTİTÜDE ÇALIŞAN BİR ZİRAAT MÜHENDİSİNİN BULUNMASI GEREKMEKTEDİR. DÜZENLEYİCİLER, 7472 SAYILI KANUNU DAYANAK OLMAKTAN ÇIKARINCA DİĞER TÜM MADDELERDE BUNUNLA BAĞLANTILI OLAN DÜZENLEMELERİ YOK ETMİŞLERDİR.

7472 SAYILI YASA VE “ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN TÜZÜK” HÜKÜMLERİNE AYKIRI BİR MESLEK TAASSUBUNU YANSITMASI VE KAMU YARARINA AYKIRI DÜZENLEMELER OLMASI NEDENİYLE, YÖNETMELİK’İN 9 UNCU MADDESİNİN 2 İNCİ FIKRASININ İPTALİ GEREKMEKTEDİR.

6) YÖNETMELİK’İN 10 UNCU MADDESİNDE DE, YUKARIDA ALTI ÇİZİLEN YAKLAŞIM SÜRMEKTEDİR.

ÖNCEKİ YÖNETMELİKTE, SÖZKONUSU İŞLETMELERİN KURULUŞUNDA ÜÇ AŞAMA SÖZKONUSU İDİ: 5 İNCİ MADDEYE GÖRE ÖN İZİN İŞLEMLERİ YAPILACAK, 6 INCI MADDEYE GÖRE KURULUŞ İZNİ VE 7 İNCİ MADDEYE GÖRE DE ÇALIŞMA İZNİ ALINACAKTIR. BÖYLECE ÖNCE YER SEÇİMİ YAPILACAK VE YER SEÇİM RAPORU DÜZENLENEREK KURULUŞ ÖN İZNİ ALINACAK, ÜÇ AY İÇERİSİNDE YAPILACAK BAŞVURU İLE DE KURULUŞ İZNİ ALINACAKTIR. KURULUŞ İZNİ İÇİN YAPILAN İNCELEMEDE YETKİLİ VE GÖREVLİ OLAN ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ (ZOOTEKNİST) NİN YETKİ VE GÖREVLERİ KALDIRILMIŞTIR.

YENİ YÖNETMELİKTE YER SEÇİM VE KURULUŞ RAPORU BİR METİNDE BİRLEŞTİRİLMİŞ, ÖNCEKİ RAPORLARDAN YETERSİZ İÇERİKLİ VE HİÇBİR ZİRAAT MÜHENDİSİNİN İMZASININ BULUNMADIĞI BİR RAPOR ARANIR OLMUŞTUR. BU DURUM ÇALIŞMA İZNİ İÇİN GEREKLİ BELGELERDE DE AYNI ŞEKİLDEDİR. GENE ÖNCEKİ YÖNETMELİĞİN 7 İNCİ MADDESİNDE AYRINTILI VE ANLAŞILIR BİR ŞEKİLDE DÜZENLENMİŞ BULUNUN BU KONU İPTALİNİ TALEP ETTİĞİMİZ YÖNETMELİĞİN 10 UNCU MADDESİNDE YER ALMAKTADIR. BURADA DA ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ (ZOOTEKNİST) NİN YETKİ VE GÖREVLERİ KALDIRILMIŞTIR.

BÖYLE OLUNCA, YÖNETMELİĞİN, “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNNİN ÇALIŞMA İZNİ İÇİN GEREKLİ BELGELER” BAŞLIKLI 10 UNCU MADDESİNİN (A) FIKRASINDA, İŞLETMELERİN ÇALIŞMA İZNİ İÇİN GEREKLİ BELGELER ARASINDA,

<İ>TEKNİK MÜDÜR VE SORUMLU VETERİNER HEKİMİN MESLEK ODALARINDAN ALMIŞ OLDUKLARI ÜYELİK BELGESİ

SAYILMAKTADIR. OYSA 2000 VE 2001 TARİHLİ YÖNETMELİKLERİN 13 ÜNCÜ MADDESİNİN (C) FIKRASINDA AYNI DÜZENLEME ŞÖYLE YAPILMIŞTIR;

<İ>TEKNİK MÜDÜRÜN ATANMASI, KAYITLI BULUNDUĞU MESLEK ODASINDAN ALINACAK BELGE ÜZERİNE, NOTER ONAYLI SÖZLEŞME İLE YAPILACAKTIR…

İDARE, ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ (ZOOTEKNİST) Nİ, 7472 SAYILI YASA VE TÜZÜK HÜKÜMLERİNE AYKIRI OLARAK YÖNETMELİK’İN ÇALIŞMA ALANINDAN ÇIKARDIĞINDAN, YÖNETMELİĞİN 10 UNCU MADDESİNİN (A) FIKRASININ DA, (4 ÜNCÜ MADDE İLE BAĞLANTILI OLARAK) İPTALİ GEREKMEKTEDİR.

7) İPTAL İSTEMİNE KONU YÖNETMELİĞİN YETKİ GASPI VE MESLEKİ EHLİYETLERİN YOK SAYILMASI İLE İLGİLİ SAKINCALARININ YANI SIRA TEKNİK AÇIDAN DA PEK ÇOK SAKINCAYI BERABERİNDE GETİRDİĞİ GÖRÜLMEKTEDİR.

BU KAPSAMDA, 2001 YILINDA KABÜL EDİLEN “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETME YÖNETMELİĞİ” NİN EK 2 “YER SEÇİMİ RAPORU” NUN 5 İNCİ MADDESİNDE “KURULACAK İŞLETMENİN , 3285 SAYILI HAYVAN SAĞLIĞI ZABITASI VE YÖNETMELİĞİ HÜKÜMLERİNE GÖRE KANATLI HAYVANLARIN SAĞLIKLI ÜRETİLMESİ VE SAĞLIKLI DAMIZLIK SÜRÜLERİN YETİŞTİRİLMESİ İLE İNSAN VE ÇEVRE SAĞLIĞINA ETKİ YAPMAYACAK TARZDA KONULACAK OLAN SAĞLIK KORUMA BANDININ MESAFESİ” ÖZELLİKLE VURGULANMASINA KARŞIN, 18.6.2004 TARİHLİ YÖNETMELİĞİN EK 2 “YER SEÇİM, VE KURULUŞ RAPORU”NDA BU MADDE OLDUĞU GİBİ KALDIRILMIŞ, METİN İÇİNE YEDİRİLMEK SURETİYLE ADETA YASAK SAVULMUŞTUR.

OYSA Kİ TÜM ALANLARDA OLDUĞU GİBİ HAYVANCILIK ALANINDA DA AVRUPA BİRLİĞİ’NE UYUM ÇERÇEVESİNDE KANATLI SEKTÖRÜNDE PARENT (EBEVEYN) İŞLETMELERİNDE ZORUNLU OLAN BİYOGÜVENLİK MESAFESİNİN EN AZ 5 KM OLMASI İSTENMEKTEDİR. ÇÜNKÜ SAĞLIK KORUMA BANDININ İHMAL EDİLMESİ DURUMUNDA ÖZELLİKLE DAMIZLIK İŞLETMELER VE KULUÇKAHANELERİ BULAŞICI HASTALIKLARDAN ARINDIRMAK TEKNİK VE SAĞLIK AÇISINDAN MÜMKÜN DEĞİLDİR.

AYRICA, 2001 YILINDA KABÜL EDİLEN “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETME YÖNETMELİĞİ” NİN EK 3 “KURULUŞ RAPORU” BÖLÜMÜNDE, UYGUNLUK RAPORU VERENLER VETERİNER HEKİM VE ZİRAAT MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) LERDEN OLUŞMAKTA İKEN, YENİ YÖNETMELİK’ İN “YER SEÇİM VE KURULUŞ RAPORU” BAŞLIKLI İKİNCİ EKİNDE, YALNIZCA VETERİNERLER YETKİLENDİRİLMEKTE VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ DIŞLANMAKTADIR.

BU NEDENLERLE, YÖNETMELİK’İN “YER SEÇİM VE KURULUŞ RAPORU” BAŞLIKLI İKİNCİ EKİ’NİN İPTALİ GEREKLİ GÖRÜLMEKTEDİR.

8. YİNE 2001 YILINDA KABÜL EDİLEN KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETME YÖNETMELİĞİNİN EK 4 “AÇILMA RAPORU” BÖLÜMÜNDE, UYGUNLUK RAPORU VERENLER VETERİNER HEKİM VE ZİRAAT MÜHENDİSİ (ZOOTEKNİST) LERDEN OLUŞMAKTA İKEN, YENİ YÖNETMELİK’ İN “AÇILMA RAPORU” BAŞLIKLI ÜÇÜNCÜ EKİNDE, YALNIZCA VETERİNERLER YETKİLENDİRİLMEKTE VE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ DIŞLANMAKTADIR.

BU NEDENLERLE, YÖNETMELİK’İN “AÇILMA RAPORU” BAŞLIKLI ÜÇÜNCÜ EKİ’NİN İPTALİ GEREKLİ GÖRÜLMEKTEDİR.

SONUÇ VE İSTEM :

YUKARIDA AÇIKLANAN NEDENLERLE, T.C. TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI TARAFINDAN ÇIKARILAN VE 18.6.2004 GÜN, 25496 SAYILI RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANAN “KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN ÇALIŞMA VE SAĞLIK KONTROL YÖNETMELİĞİ”NİN 3 ÜNCÜ MADDESİNİN TÜMÜYLE, 4 ÜNCÜ MADDESİNİN “ENSTİTÜ MÜDÜRLÜĞÜ”, “TEKNİK MÜDÜR”, “TEKNİK PERSONEL”, “KOMİSYON” TANIMLARININ, 9 UNCU MADDESİNİN İKİNCİ FIKRASININ TÜMÜYLE, 10 UNCU MADDESİNİN (A) FIKRASININ VE AYRICA YÖNETMELİK’İN İKİNCİ VE ÜÇÜNCÜ EKLERİNİN İPTALİ YANINDA ÖNCELİKLE YÜRÜTMENİN DURDURULMASINA, YARGILAMA GİDERLERİ VE AVUKATLIK ÜCRETİNİN DAVALI İDAREYE YÜKLETİLMESİNE KARAR VERİLMESİNİ SAYGILARIMIZLA ARZ VE TALEP EDERİZ.

EKLER :

EK 1 : KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN ÇALIŞMA VE SAĞLIK KONTROL

YÖNETMELİĞİ” (RG: 18.6.2004 GÜN, 25496 SAYI)

EK 2 : KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİNİN SAĞLIK KONTROL

YÖNETMELİĞİ” (RG: 14.9.1998 GÜN, 23463 SAYI)

EK 3 : KULUÇKAHANE VE DAMIZLIK İŞLETMELERİ YÖNETMELİĞİ”

(RG: 27.7.2000 GÜN, 24122 SAYI)

EK 4 : 7472 SAYILI “ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA KANUN”

EK 5 : ZİRAAT MÜHENDİSLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİNE İLİŞKİN TÜZÜK

EK 6 : BAKANLAR KURULU KARARI

Okunma Sayısı: 3960