OLAN,HAKKI GASP EDİLEN VE HİZMET BEKLEYEN HALKA OLUYOR:::!-22.07.2025
OLAN,HAKKI GASP EDİLEN ve HİZMET BEKLEYEN HALKA OLUYOR:::!
Bilgisayarların icadı, dijitalleşmenin ilerlemesi, otomasyon sistemlerinin kamu yönetiminde yaygınlaşması… Tüm bunlar, işlerimizi kolaylaştırmak, verimliliği artırmak ve kamu kaynaklarını daha etkin kullanmak içindi. En azından böyle olması beklenirdi.
Fakat Trabzon’un Ortahisar ilçesinde ilginç bir tablo karşımıza çıkıyor: 2014 yılında yeni kurulan Ortahisar Belediyesi'nde yaklaşık 650 civarında olan personel sayısı, 2025 yılına geldiğimizde 1744 kişiye ulaşmış durumda. Yani 11 yılda yaklaşık üç kat artış!(Alıntı)
Oysa ne alan büyüdü, ne de nüfus patladı. 2014’te belediye sınırları 235 km² iken bugün de aynı. 2014’teki nüfus 314 bin civarındaydı, bugün ise sadece 330 bin. Artış %5 bile değil. Peki, bu durumda sorulması gereken şu:
Ne değişti de personel sayısı %168 arttı? Personel artışı hizmet artışı mı demek? Ortahisar halkı olarak her gün gördüğümüz manzara aynı. Mahalle hizmetleri yetersiz, altyapı eksik, kırsalda yolların durumu gözlerimizin önünde olmasına rağmen hala planda olmayan yollara asfalt yada beton dökülmesini anlamak mümkün değil.
Belediyede işlem yaptırmak hâlâ zorluk ve zaman kaybı demek. Yani personel artışı, hizmet kalitesine mi, yoksa bürokratik hantallığa mı yaradı?
Kamuda istihdam: Hizmet için mi, siyaset için mi? Bu sayılara bakınca kamuoyunda şu soru kaçınılmaz: Acaba bu artış, liyakatle mi oldu? Tabiki liyakat ile olmadı. Dün bu liyakatsizliği eleştirenler şu an icranın başında. Fakat değişen bir şey yok. Değişen sadece isim yada soy isimler. Olan hizmet bekleyen halka ve onların evlatlarına oluyor. Çünkü hizmet için gelen ödenekler belli zümrenin yaşam standardı için kullanılıyor. Dün sorgulayanlar ise geçmişteki söylemlerini unuttuğu gibi yeni uygulamalarla göz dolduruyor.
Yoksa belediyeler, yerel siyaset mekanizmalarının istihdam alanına mı dönüştü? Kadrolaşma, seçimden seçime dağıtılan kadrolar, "adamımın hayat garantisi" sistemi mi işliyor?
Bu soruların cevabını bulmak, sadece yerel yöneticilerin değil, tüm kamu denetim sisteminin ve vatandaşın sorumluluğu olmalıdır.
Bilgisayar varsa, personel niye artar? Teknoloji; insanı daha verimli kılmak, angaryayı azaltmak, iş yükünü hafifletmek için vardır. Ama eğer bu araçları kullanmayı bilmiyorsak ya da kullanmak istemiyorsak, teknoloji ne yapsın?
Ortahisar’da 11 yılda personel sayısı üç katına çıkarken, hizmetin kalitesi aynı kalıyorsa… Bu artış işin gereği değil, sistemin arızası olabilir.
Tabloda görülen hesaplama Trabzon Büyükşehirde Çalışan personeli nüfus göre dağıttığımızda Ortahisar Belediyesine ilave ettiğimiz zaman, yeni doğan dahil kişi başına düşen belediye personel sayısı 94 kişi.
Şimdi sormak gerekiyor: Kamu kaynaklarıyla büyüyen kadrolar, gerçekten kamuya mı hizmet ediyor, yoksa başka hesaplara mı?
Kamuoyunun bilgisine ve takdirine sunuyorum. 22/07/2025
Cemil PEHLEVAN
ŞUBE BAŞKANI